Jag tycker först och främst att den nya boken är dåligt upplagd och jobbig att läsa. När det gäller materialet så tycker jag att man generellt kan säga:
1. I flera fall har man tagit bort saker som fanns med i grundboken, såsom arketyper. Bortsett från att man avlägsnat storstadssamurajen och ki-krafterna så tycker jag att dessa revideringar har varit onödiga, och att grundmaterialet både gav inspiration och kunde hjälpa spelare att komma igång med sina första kampanjer (vilket alltid har varit mycket svårt i Kult)
2. En enorm del av tredje utgåvan består av magiregler som jag uteslutande tycker är onödiga och som både skymmer det jag personligen tycker är viktigt med Kults mytologi - samt ger dålig hjälp för spelledare som vill använda magi i sina sessioner. Här hade inspirerade och helt fria textstycken varit bättre som hjälp åt spelledaren. Såsom besvärjelserna är presenterade i tredje utgåvan ger de inte ens hjälp åt fantasifulla spelledare som ändå tänker friforma och ta bokens regelmaterial med en klackspark.
3. De delar av tredje utgåvan som tydligen kommer från expansioner till grundboken är... dåliga. Jag är glad över att jag inte köpte några av dessa expansioner när det begav sig. Jag anser att man verkligen får vaska i dessa delar för att hitta något som man kan bygga äventyr på, och således hade det nog varit bättre med en slimmad bok som koncentrerade sig på det som verkligen är viktigt i spelet.
---
Det är mina helt personliga åsikter, alltså. Tydligast är nog ändå hur mycket layout och presentation kan betyda för ett rollspel, för den tredje utgåvan känns verkligen töntig och omständig att bläddra i - jag blir bara trött på den.
Om jag skulle rekommendera tredje utgåvan för någon så skulle det i så fall vara någon som jag; någon som bara har en tidigare grundbok och som redan är fäst vid spelet. Vi kan ju enkelt bläddra fram till de delar som tilltalar oss och strunta i resten.
För en nykomling så måste boken vara en fullkomlig katastrof, för den lyckas verkligen inte visa upp någon enhetlig kultbild eller tilltala läsaren med spelets stämning och mytologi.