Nekromanti Vad är fel med Kult: Beyond the Veil?

Targon

Hero
Skulle någon inläst på såväl Gunilla Jonssons och Michael Peterséns orginalversion av Kult och den nya engelska utgåvan från Le 7eme cercle kunna informera mig om de främsta invändningarna mot den senare versionen? Var finns de verkligt stora brotten mot Jonsson/Peterséns orginalvision som gör att spelet i sin nuvarande form fallerar? Nyfiken på vilka synpunkter som kretsar runt där ute.

Bunny

Crazy like a fool
Jag har tyvärr ingen koll på Gunilla och Michaels originalversion av Kult - spelet blev introducerat för mig först i och med att jag köpte 3:e versionen - men jag kan ändå säga vad jag inte gillar med spelet:

Reglerna
Ett typiskt exempel på att ett rollspel har ett dåligt/ointressant regelsystem är att när jag nyss läst klart regelkapitlet ändå redan glömt bort deras grund. Vad jag kan minnas innan hjärnan blockerade ut dom var att de var totalt ointressanta. Reglerna borde givetvis ha uppdaterats till den nya utgåvan.

Regelfrågan är ett problem för mig, men inte ett oöverstigligt. Kult kan spelas med de flesta halvt om halvt generiska regelsystem som finns. Mental balans och allt detta borde heller inte vara några större problem att lämpa in/lägga på nya regler. Jag tror jag kör med HeroQuests regler om/när jag väl spelleder spelet.

Bekvämligheten
Någon påpekade här när spelet var alldeles färskt i affärerna att det inte var någon skillnad på den här versionen av spelet och den som gavs ut i ett flertal moduler i form av amerikanernas version 2 - till och med gamla stavfel fanns kvar. Det får mig att känna att "spelskaparna" knappt ansträngt sig på annat sätt än att sammanfatta allt i en bok, sett till att layouta och illustrera det och sänt det till tryckpressarna. Betyget sänks av att den nya utgåvan inte verkar vara en genomarbetat produkt.

Trots detta är nog Kult det skräckrollspel som passar mig bäst, och det är säkerligen det jag spelleder den dag jag faktiskt tar mig före/vågar ge mig på att spelleda skräck. Världen och stämningen gillar jag verkligen.

Rising

Vila i frid
Jag tycker först och främst att den nya boken är dåligt upplagd och jobbig att läsa. När det gäller materialet så tycker jag att man generellt kan säga:

1. I flera fall har man tagit bort saker som fanns med i grundboken, såsom arketyper. Bortsett från att man avlägsnat storstadssamurajen och ki-krafterna så tycker jag att dessa revideringar har varit onödiga, och att grundmaterialet både gav inspiration och kunde hjälpa spelare att komma igång med sina första kampanjer (vilket alltid har varit mycket svårt i Kult)

2. En enorm del av tredje utgåvan består av magiregler som jag uteslutande tycker är onödiga och som både skymmer det jag personligen tycker är viktigt med Kults mytologi - samt ger dålig hjälp för spelledare som vill använda magi i sina sessioner. Här hade inspirerade och helt fria textstycken varit bättre som hjälp åt spelledaren. Såsom besvärjelserna är presenterade i tredje utgåvan ger de inte ens hjälp åt fantasifulla spelledare som ändå tänker friforma och ta bokens regelmaterial med en klackspark.

3. De delar av tredje utgåvan som tydligen kommer från expansioner till grundboken är... dåliga. Jag är glad över att jag inte köpte några av dessa expansioner när det begav sig. Jag anser att man verkligen får vaska i dessa delar för att hitta något som man kan bygga äventyr på, och således hade det nog varit bättre med en slimmad bok som koncentrerade sig på det som verkligen är viktigt i spelet.

---

Det är mina helt personliga åsikter, alltså. Tydligast är nog ändå hur mycket layout och presentation kan betyda för ett rollspel, för den tredje utgåvan känns verkligen töntig och omständig att bläddra i - jag blir bara trött på den.

Om jag skulle rekommendera tredje utgåvan för någon så skulle det i så fall vara någon som jag; någon som bara har en tidigare grundbok och som redan är fäst vid spelet. Vi kan ju enkelt bläddra fram till de delar som tilltalar oss och strunta i resten.

För en nykomling så måste boken vara en fullkomlig katastrof, för den lyckas verkligen inte visa upp någon enhetlig kultbild eller tilltala läsaren med spelets stämning och mytologi.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag skulle ge en del för att se vad Jonsson/Petersén själva har att säga om grundidén kontra tredje utgåvan. Det skulle banne mig vara intressant.

Vad jag annars minns av de gamla Kult-utgåvorna så tyckte jag alltid att fokus låg på lite fel saker. Vapenillustrationer, kampsportsregler och ett jytter av andra bisarra saker som i min mening grävde ned läsaren i sju ton onödiga saker som knappast bidrog till mer än att förvandla det till ett Drakar och Demoner i nutid. För vad jag minns så var oftast spelmotivationen i mina tidiga pubertala spelföreningar att Kult var "mycket dödligare" eller "mer realistiskt". Ungefär som säljargumenten bitvis sett ut för NeoGames sviterna, särskilt NeoTech med uppföljare.

Och på det sättet så måste ju spelet ha misslyckats en aning. För det var inte förrän friformen adderades min sinnevärld och Gymnasiet började som jag hade nöje med Kult på det sätt jag vill se Kult. Och ska man se till den bilden så anser jag att den nya utgåvan, om än en aning rörigt, tar upp precis de saker jag vill veta. Däremot håller jag med Rising om att regler och annat - särskilt för magi - bara avdramatiserar vad som egentligen hade kunnat göras mycket mer målande.

Så är det med det. Personligen tycker jag nog att den nya framförallt känns fräschare och modernare på något sätt, så jag tycker nog den är värd sina pengar. I alla fall om man inte har tillgång till någon av de äldre versionerna.