Nekromanti Vad är grejen med djurmutanterna?

God45

#PrayersForBahakan
I Mutant UA alltså. Och resten av mutant med för den delen. För jag sitter och läser igenom grejer och jag bara.... de tillför inget, de är inte viktiga för handlingen i något äventyr (till skillnad från Psi-mutanterna som alltid verkar vara inblandade) och de är för det mesta inte metaforiska. Det bara känns som... är det en fetish grej som jag inte fattar för att det inte är min grej? För det är som när man läser en shitty D&D modul eller Exalted eller något och de slänger in cheesecake art eller något som ser ut som mjuk porr av ingen anledning. Jag hoppas att det inte är grejen men jag vet inte varför de är med annars.

Kan någon förklara?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Djurmutanterna är väl lite comic-relief till den totala undergången? I övrigt så tycker jag djurmutanterna och deras härkomst tillför en hel del intressant i MUA-sviten (NKT primärt). Skulle snarare säga att det är robotarna som inte tillför så mycket?

Jocke

Man med skägg
I UA är de ju i princip en tydlig bild för arbetarklassen och kan bli utsatta för apartheid och rasism så att det går att få något viktigt sagt om det genom en enkel metafor som inte drar igång all den beröringsskräck som folk annars har för klass och rasfrågor. Sen så är de ju fabeldjur/seriefigurer som alla redan har någon slags relation till vilket gör världen mer begriplig än den skulle vara annars.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ursprungligen var deras enda funktion rent estetisk -- de var mutanter som såg lite roligare ut än vanliga människor, och det var ju lite roligt. Jag lockades i alla fall av bilden på haren med ett gevär som fanns med i den reklambroschyr från Äventyrsspel som jag plockade på mig i leksaksaffären.

luddwig

Lawful evil
För mig har djurmutanterna alltid varit inspirerande. Roliga både att skapa och gestalta.

God45

#PrayersForBahakan
luddwig;n287894 said:
För mig har djurmutanterna alltid varit inspirerande. Roliga både att skapa och gestalta.
Men varför?

.113

Swashbuckler
Jag tänker mig att de fyller ungefär samma funktion som en klassisk dvärg som dricker för mycket öl å äter i mängder

Eller korkade barbarstammar

Lite comic relief för att bryta en mörk värld att bli alltför tråkigt grå-mörk.

Det går tänka sig riktigt coolt men kan lätt bli för slamsigt

Liksom skillnaden mellan slinter i turtles och en skaven från warhammer fantasy.
Rent estetiskt och fysiskt är det egentligen lite skillnad och båda passar in på "råttmutant" men den ena är liksom "roligare/lättsammare" medan den andra är rätt hemsk.
Vargmansmutant eller varulv? Fysiskt samma men grym skillnad.

Sen får man tänka setting oxå innan man börjar, typ en mörk värld eller terry pratchett, blir ju ganska stor skillnad på en grismutant som rolig nöff nöff med snor i tryne å en grismutant som gluffsar i sig orphans.

Genesis

Ni dés ni maître
En av de fräckaste grejorna med djurmutanter är att det är en öppen klass. Du kan ta vilket djur som helst (nåja) och föra in i spelet något som skaparna kanske inte ens tänkt på. Istället för att välja från en lista så får du välja helt fritt och skapa något nytt och intressant. Vilket är en stor del av tjusningen i rollspel överhuvudtaget. Precis som ens domän i Nobilis. Öppna klasser är så djävla ballt.

Fjodor Pollett

Swordsman
Om du blandar Dickens och "a Boy and his Dog" och the "Wind in the Willows", men tar bort djuren så har du bara kvar Dickens + "a Boy", och det smakar inte längre fabel.

luddwig

Lawful evil
God45;n287896 said:
Men varför?
Svårt att svara på. En del av förklaringen är nog att djur är en innehållsrik och i andra sammanhang ofta förbisedd inspirationskälla. Säg att jag ska spela en muterad bäver. Nej en trana. Nej en ardenner. Genast har jag grunden till tre väldigt olika rollfigurer, och jag kan med lätthet hitta och lägga till bitar som passar in. Klart att bävern är snickare. Klart att tranan är en gaphals. Klart att ardennern är stark men sävlig.

Mogger

Hipsteranka
Varför utspelar sig inte Animal Farm i Ryssland? Varför är inte djuren i Meet the Feebles människor? Varför är rasismen i District 9 riktad mot utomjordingar? Etc?

Jag försöker inte vara dryg eller nått här. Jag försöker bara att visa att ibland är det eftersträvansvärt att distansera sig lite från sin förlaga, för att enklare kunna prata om det. Hade MUA handlat endast om människor hade det blivit ett spel om klassisk klasskamp i apokalyptisk miljö. Det kanske inte är någon dålig idé men antropomorfism har i åtminstone 1000 effektivt används som ett knep för att behandla ämnen på ett sätt som kanske inte annars vore möjligt. Man kan även undvika en del bagage som ett sådant spel skulle dras med. Samt att de fanns i Mutant, orginalet. För att de fanns i den där serietidningen, där de såg coola ut.

Samt, djurmutanterna i MUA är tematiskt viktiga. Däremot fyller inte människomutanter någon roll, och det var något vi försökte lösa när vi skrev olika moduler, men det blev inget vidare om jag ska vara ärlig. Ingen verkade riktigt gilla dem, eller göra något vettigt med dem.

http://frialigan.se/wp-content/uploads/2017/05/zk4_1667-819x1024.jpg

God45

#PrayersForBahakan
luddwig;n287904 said:
Svårt att svara på. En del av förklaringen är nog att djur är en innehållsrik och i andra sammanhang ofta förbisedd inspirationskälla. Säg att jag ska spela en muterad bäver. Nej en trana. Nej en ardenner. Genast har jag grunden till tre väldigt olika rollfigurer, och jag kan med lätthet hitta och lägga till bitar som passar in. Klart att bävern är snickare. Klart att tranan är en gaphals. Klart att ardennern är stark men sävlig.
Jag tänker hävda att äventyren dock inte använder karaktärerna alls på det sättet.

God45

#PrayersForBahakan
Måns;n287905 said:
Varför utspelar sig inte Animal Farm i Ryssland? Varför är inte djuren i Meet the Feebles människor? Varför är rasismen i District 9 riktad mot utomjordingar? Etc?

Jag försöker inte vara dryg eller nått här. Jag försöker bara att visa att ibland är det eftersträvansvärt att distansera sig lite från sin förlaga, för att enklare kunna prata om det. Hade MUA handlat endast om människor hade det blivit ett spel om klassisk klasskamp i apokalyptisk miljö. Det kanske inte är någon dålig idé men antropomorfism har i åtminstone 1000 effektivt används som ett knep för att behandla ämnen på ett sätt som kanske inte annars vore möjligt. Man kan även undvika en del bagage som ett sådant spel skulle dras med. Samt att de fanns i Mutant, orginalet. För att de fanns i den där serietidningen, där de såg coola ut.

Samt, djurmutanterna i MUA är tematiskt viktiga. Däremot fyller inte människomutanter någon roll, och det var något vi försökte lösa när vi skrev olika moduler, men det blev inget vidare om jag ska vara ärlig. Ingen verkade riktigt gilla dem, eller göra något vettigt med dem.

http://frialigan.se/wp-content/uploa...7-819x1024.jpg
Men det finns nästan ingen klasskamp i äventyren. Och när den är där använder den psimutanter. I äventyren har jag sett djur som allt från diplomater till spionmästare för hela riket. De framställs inte som en underklass.

Minimoni

Homelander
Jag håller med God45, har alltid avskytt djurmutanterna och tycker de tillför ungefär vad Jarjar-Binks gjorde för Star Wars. När jag spelar någon utgåva av Mutant så försvinner alla djurmutanter direkt, de finns helt enkelt inte i min tolkning av rollspelen då de verkligen är stämningsdödande.

luddwig

Lawful evil
God45;n287907 said:
Jag tänker hävda att äventyren dock inte använder karaktärerna alls på det sättet.
Och jag tänker inte säga emot för det enda skrivna Mutant-äventyr jag spelat och faktiskt minns är Mos Mosel. Jag kan alltså inte svara på vad som är grejen med djurmutanterna i det officiella världsbygget (vilket kanske var vad du frågade om egentligen), utan på vad som är grejen för mig när jag spelleder med Mutants regler i en egen tolkning av spelvärlden.

luddwig

Lawful evil
Minimoni;n287910 said:
När jag spelar någon utgåva av Mutant så försvinner alla djurmutanter direkt, de finns helt enkelt inte i min tolkning av rollspelen då de verkligen är stämningsdödande.
Klart OT men jag kan verkligen inte komma på en enda gång då du och jag inte tyckt precis motsatta saker om rollspel.

Minimoni

Homelander
luddwig;n287914 said:
Klart OT men jag kan verkligen inte komma på en enda gång då du och jag inte tyckt precis motsatta saker om rollspel.
Jag är helt övertygad om att vi har många åsikter om rollspel och säkert annat också som är väldigt lika. De få åsikter som sipprar in på forumet från min sida är väldigt få av alla åsikter i mitt spektrum.

erikt

Hero
Anledningen till att det finns djurmutanter i Mutant är troligen för att det fanns djurmutanter i Gamma World (som Mutant lånade en hel del idéer från), och att de fanns i Gamma World är för att de fanns i Metamorphosis Alpha - ett ännu tidigare rollspel av med delvis samma författare som Gamma World.
Att de fanns i Metamorphosis Alpha var nog mest som en cool grej utan någon djupare tanke bakom - spelet var inte mycket mer än grottkräl i rymden.

Mogger

Hipsteranka
God45;n287908 said:
Men det finns nästan ingen klasskamp i äventyren. Och när den är där använder den psimutanter. I äventyren har jag sett djur som allt från diplomater till spionmästare för hela riket. De framställs inte som en underklass.
Ojojojoj... Du har mycket att lära om MUA-lore. Klasskampen är närmast övertydligt beskriven i settingen. Jag vet inte riktigt vilka äventyr det är som du utgår ifrån, men hela modulen Hindenburg: Min älskade dryper av klasskamp och förtyck, och det finns även ett äventyr med det talande namnet Knegarfurstens Sorti. Jag var dessutom en av författarna till både djurmutanternas spelarbok och Människornas spelarbok, och om man läser dem och inte ser klasskampen, då har man helt enkelt inte läst dem! :)

Min personliga favorit är Peckwickklubben, som bestär av framstående djurmutanter (men som nått glastaket) som varje år har en bal där de klär ut sig till människor (till övriga djurmutanters otyglade fasa!)

Nej, du har helt enkelt väldigt, väldigt fel här. Som tur är. För hade djurmutanterna bara varit en "kul grej" hade spelet inte haft någon charm alls.

luddwig

Lawful evil
Minimoni;n287917 said:
Jag är helt övertygad om att vi har många åsikter om rollspel och säkert annat också som är väldigt lika. De få åsikter som sipprar in på forumet från min sida är väldigt få av alla åsikter i mitt spektrum.
Det är jag helt med på, men av det som sipprat in har jag lyckats notera att vi har helt olika preferenser. Och med det sagt kanske vi ska återgå till det egentliga ämnet. :)