Nekromanti Vad är grejen med Golarion? [Pathfinder]

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag köpte Pathfinder Chronicles Gazetteer i helgen, eftersom jag tänker spelleda Kingmakerkampanjen till Pathfinder. Till och börja med så måste jag säga att det känns jäkligt skönt med en kampanjvärld som inte är 300+ sidor, utan faktiskt går att ta till sig på en kvälls läsning.

Det jag undrar över är lite varför folk är så förtjusta i Golarion. Missförstå mig inte, det är inget fel på kampanjvärlden i sig, den är ganska bra. Jag ser bara inte varför folk verkar vara så eld och lågor över den. I mina ögon (och efter en snabb genombläddring) verkar det vara en ganska standardiserad fantasyvärld som inte bjuder på någonting att höja på ögonbrynen för.

Så, varför Golarion och inte Forgotten Realms eller Greyhawk?

Storuggla

Champion
"Det jag undrar över är lite varför folk är så förtjusta i Golarion."

Tack, jag trodde jag var ensam. Det är en ganska standard fantasyvärld a la lapptäcke. Och innan det kommer någon och säger att standardfantasy kan vara bra... ja, men varför ska man köpa den när man kan köpa bättre standardfantasy?

Storuggla, det finns i alla fall söta goblins

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Storuggla said:
"Det jag undrar över är lite varför folk är så förtjusta i Golarion."

Tack, jag trodde jag var ensam. Det är en ganska standard fantasyvärld a la lapptäcke. Och innan det kommer någon och säger att standardfantasy kan vara bra... ja, men varför ska man köpa den när man kan köpa bättre standardfantasy?

Storuggla, det finns i alla fall söta goblins
Jag vill ju ha lapptäcksfantasy, så det är verkligen inget problem, och eftersom jag ändå vill spela Pathfinder så kan jag lika gärna köra i Golarion för enkelhetens skull (slipper konvertera gudar och sådant).

Arfert

Facit
Jag tror att det beror på att det är lapptäckesvärld där länderna har tydligare funktioner än de flesta andra liknade världar, typ Ereb. Där länderna i sig står för olika typer av genrer och äventyr.

Är väl det bäst genomförda världen på det sättet sedan Mystara.

tull

Hero
mateyasu said:
jag tror det är så enkelt som att WotC äger forgotten realms rättigheterna eller något sånt

Jag tror inte att Vitulv syftade på varför Paizo valde att skapa en egen värld istället för att använda "en befintligt" utan snarare varför Golarion som värld/setting fått beröm och väldigt mycket "fans".

Men för att svara på Vitulvs fråga:

Jag personligen tycker lapptäcksfantasy är väldigt charmigt. Det är tydliga skiljelinjer mellan olika platser och det tror jag funkar väldigt bra i fantasy - se t.ex. på fantasylitteraturen. Att Golarion blivit så populär tror jag kan bero på 3 saker.

1. Det är nytt, man vill lära sig nya namn på länder, gudar och allehanda saker.
2. Det kom med Pathfinder som är populärt och deras äventyr är uppskattade.
3. Man gillar de illustrationer som kommer med. (och därmed eggar fantasin osv.)