Nekromanti Vad är grejen med "nördfeminism"?

Simon

Swashbuckler
Teresa Axner, som har skrivit den briljanta Grundkurs i nördfeminism kommer att prata om saken på Sverok Stockholms kansli den 23 mars. Är du i närheten, ta tillfället i akt att ta reda på lite mer om vad som är grejen med det här med "genus" och "privilegium" och varför "nördfeminism" är en bra grej.

På tillställningens Facebookevent står det såhär:

Varför är det annorlunda för tjejer än för killar att vara nördar – och vad kan vi göra åt saken? Teresa Axner, en av grundarna till nätverket Geek Women Unite, tillika rollspelsnörd, förklarar med hjälp av enkla teoretiska begrepp och konkreta vardagsexempel från spelhobbyn vad nördfeministerna egentligen är ute efter. Som värdar står Studiefrämjandet Stockholm och Sverok Stockholm. Inga förkunskaper krävs!

Föreläsningen hålls onsdagen den 23:e Mars, kl 18.00, på Sverok Stockholms kansli på Lidnersgatan 10, Tunnelbana Kristineberg.

Föreläsningen är gratis, mat ingår, och ingen föranmälning krävs.
I'll be there.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Bah! Onsdagar är de länbgstadagarna för mig. Möten och skit. Attans!

Doomhamster

Swordsman
Det får man ju inte missa! Även om jag misstänker att de redan omvända kommer vara i majoritet i församlingen :gremgrin:

Simon

Swashbuckler
TheSod said:
Det får man ju inte missa! Även om jag misstänker att de redan omvända kommer vara i majoritet i församlingen :gremgrin:
Finns väl risk för det. Men om alla som är det får med sig nån som inte är det i samma utsträckning så behöver det kanske inte vara så!

(Dessutom kan man ju vara redan övertygad, vad gäller åsikter om vad som är viktigt, men ändå ha nytta och glädje av att höra och mangla kloka resonemang omkring det!)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kan man få en trepunkters sammanfattning om vad nördfeminism är?

Doomhamster

Swordsman
wilper said:
Tja, jag har inte definierat termen så det här blir bara min åsikt, men:

1) Feminism är den politiska/etiska inriktning som hävdar att kvinnor och män bör vara jämställda.
2) Nördighet är tendensen att ägna sig åt nördiga saker.
3) Nördfeminism blir därmed den rörelse som jobbar för att kvinnor ska kunna få en jämställd plats i nördiga sammanhang.

Vill du ha en utförligare förklaring föreslår jag att du kommer den 23:e.

Simon

Swashbuckler
wilper said:
Det vet jag inte om du kan, men du kan få ett försök (på två punkter dessutom!)! :gremsmile:

1) Samma poäng som vanlig feminism: det är dåligt att en massa personer behandlas dåligt eller åtminstone hamnar i knepiga sociala roller på grund av att de inte är män, och det är bra att försöka göra att det är mindre så.

2) I nördsammanhang kan det vara svårare att peka på att saker behöver förändras, (jag tror att det är för att nörden är en traditionell lågstatusroll, och det kan vara svårare att fatta att man som nörd kan bidra till samma sorts förtryck som gubbslemmiga chefspampar utan att man menar det eller är medveten om det). Därför är det givande med en specifik "nördfeminism".

Um, såvitt jag kan komma på just nu så är väl det här grejen. Nån annan har säkert kommit med ett bättre svar medan jag skrivit... :gremsmile:

w176

Förlorad dotter
Man kan också säga att nördfeminism är den gren av feminismen som behövs för att behandla till exempel sånt här:

http://fatuglyorslutty.com/

På samma sätt som de behövs jämnställdshets arbete inom sporten för att ta hand om de problem som finns där.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar din förklaring.

För egen del kommer jag mest i kontakt med det hela genom t.ex Discordiabloggen, och brukar bli ganska förskräckt när jag hör om hur tjejspelare blir betraktade och behandlade. Jag kanske är skyddad från verkligheten, men ingen har någonsin bett mig visa kuken eller sagt att de ska komma hem och straffknulla ihjäl mig. Eller bett mig gå och göra en macka.

En tanke som slog mig nyss när jag stod och städade; det här med att man försöker skapa en "femininitet" hos tjejer som vill nörda sig, är inte det ganska precis samma grej som när man skapar attribut hos ett mobboffer?

Alltså, när man säger att mobbingen av tjejer inte har med deras fysiska kön att göra utan med att de spelar sämre/är mjäkigare/inte kan ta ett skämt, är inte det exakt samma grej som att säga att anledningen till att nån blir mobbad är för att den är kort/ful/whatever?

Väldigt många av antifeministerna pratar ju om att "tjejer i själva verket" inte alls är med om värre saker, att de bara tar åt sig. Att tjejer "i själva verket" är en separat målgrupp och att de borde hålla sig till Barbiespelen, typ. Eller åtminstone bara spela casualspel, dvs Inte Riktiga Spel.

//Krank, som blev mobbad "för att han var kort", men i själva verket för att mobbarna behövde nån att mobba <br style="font-style: italic;">

Doomhamster

Swordsman
krank said:
Krank, som blev mobbad "för att han var kort", men i själva verket för att mobbarna behövde nån att mobba
krank - detta blir lite OT, men PRECIS.

Det handlar alltid om ett behov hos mobbaren av att känna sig mäktig, offrets egenskaper är irrelevanta, förutom att de kan byggas upp till strukturell mobbning. ("Men snälla fru Larsson, ni måste förstå att de andra barnen reagerar på att Linda är så mycket för sig själv. Om hon ansträngde sig mer och gjorde vad de gör så skulle de sluta trakassera henne, det är jag säker på.")

Själv har jag kommit undan det värsta, det enda riktigt creepy som hänt mig var killen i min spelargrupp som insisterade på att "min karaktär ska förföra din, han är så sexig, du kommer inte att kunna motstå... bränna willpower, säger du? det kan du inte göra i evighet".

Ja, och så den presumtive spelledaren som tyckte att jag hade så vackra ögon... och sa det till min sambo, i min frånvaro. Fast det tyckte jag mer var oerhört klumpigt och "grattis till din fina egendom" än creepy gentemot mig.