Jag har ju inte spelat old-school, men ur ett utifrånperspektiv så är det enkelhet och fokus som lockar. Enkelhet i regelsystemet, och fokus på hur äventyren utformas. Det är i varje fall det som gör mig sugen på att testa OSG.Magnus Edlund said:Den här old school-boomen vi haft det senaste året, och som inte verkar avta, vad är egentligen grejen med den?
Varifrån kommer fascinationen? Är det bara nostalgi, eller vad handlar det om?
Det är en tillfällig fluga som snart kommer krympa/försvinna.Magnus Edlund said:Den här old school-boomen vi haft det senaste året, och som inte verkar avta, vad är egentligen grejen med den?
Varifrån kommer fascinationen? Är det bara nostalgi, eller vad handlar det om?
Generell trend, har jag för mig: När det upplevs som att samhället hårdnat, blir fattigare etc. så blir folk mer konservativa, söker det "naturliga", det "okonstlade".chrull said:Det är en tillfällig fluga som snart kommer krympa/försvinna.
Utifrån så verkar det handla om en vilja att gå tillbaka till det enkla, primitiva. Innan allt blev så komplicerat och studerat. Att hitta tillbaka till rötterna.
Det går ju att se liknande exempel inom flera andra hobbies och kulturformer:
* white stripes bestämmer sig för att spela in en(?) platta och enbart använda utrustning producerad innan 197x.
* fixed gear-trenden som handlar om att skala bort allt som inte behövs på en cykel, gärna med så gamla klassiska delar som möjligt.
* Nintendo släpper New Super Mario Bros som till mångt och mycket är Super Mario Bros 1-4(world) och säljer 16 miljoner spel.
etc.
....Är ju inte old school på något sätt. Senare AD&D, Rolemaster och fan och hans moster är ju INTE OSG. De lider lika mycket av miljoner extraböcker och regler i mängder som t.ex. 3.5. Frågan om ens första versionen av AD&D ens är OSG. Inte när man kommer in på 80-talet i alla fall.D&D innan WotC tog över
Labyrinth Lordanth said:Är det verkligen så mycket OSG-boom?
Lustigt hur man upplever saker olika. Själv tycker jag att D&D4 ger mig mycket mer av känslan från 80-talets D&D-spelande. D&D3 var en vacker konstruktion, men på tok för komplex.anth said:För mig själv är OSG "back to the roots" och "gammal kärlek rostar aldrig" - mitt första rollspel var just ADnD.
Sedan är det även en motreaktion mot DnD4 som jag känner kväver själva rollspelandet - med OSG känner jag att jag fått tillbaka den där spelglädjen man hade när man började spela i sin ungdom och var en lite kobold.
Först ska jag vara petig: Carcosa är inte ett spel, utan en setting.chrull said:Labyrinth Lordanth said:Är det verkligen så mycket OSG-boom?
Advanced Labyrinth Lord
OSRIC
Sword & Wizardry
Dark Dungeons
Castle & Crusaders
Lamentations
Dungeon crawl Classics
Openquest
Spellcraft & Swordplay
Basic Fantasy RPG
Woodland Warriors
Stars Without Number
X-plorers
Carcosa
Mutant Future
Jag tycker mig se en trend...
Rollspel är en långsam hobby. Det tar år innan trender blir riktigt synliga, mest för att rollspel kan ta år att skriva klart, få illustrerade och utgivna.anth said:- hur mycket av ovanstående kom ut under 2011? (det mesta har faktiskt flera år på nacken och frågan gällde boomen under det senaste året)
Inte helt intressant. En trend bland entusiasterna (forumsbesökarna tex) är fortfarande en trend.- hur många SPELAR ovanstående?
Har du någon fakta baserad på det här överhuvudtaget?Nu spekulerar jag vilt så ta dessa siffror med en stor nypa salt:
Av DnD-communityt worldwide skulle jag säga att:
55 % spelar PF/DnD3-kloner.
40 % spelar DnD4.
5 % spelar OSG.
<1 % spelar ADnD2.
Ni får gärna rätta mig om ni tror er ha mer exakta uppgifter.
Jag har träffat spelare som känner precis som du: att DnD4 går "back to the roots", men jag har också träffat spelare som känner som jag: att DnD4 dödar rollspelandet.Oldtimer said:Lustigt hur man upplever saker olika. Själv tycker jag att D&D4 ger mig mycket mer av känslan från 80-talets D&D-spelande. D&D3 var en vacker konstruktion, men på tok för komplex.
Därmed inte sagt att man inte skulle kunna strippa ner D&D4 och göra ett mer slimmat system. Jag försöker ju det med Dunder&Drakar.
Jag testade också, för skojs skull, att trimma ner D20 till ett minimum för att få ett enkelt system att spela Cthulhu med. Och mina spelare (som jag även har spelat D&D4 med) påtalade hur skönt det var att systemet klev undan och lät dem uppleva spelet istället. Det är väl lite av det som OSG handlar om?