Arfert said:
....Är ju inte old school på något sätt. Senare AD&D, Rolemaster och fan och hans moster är ju INTE OSG.
Fast vad AD&D 1ed core rules som egentligen skiljer sig från 2ed´s core rules som fodrar för en totalt annan speltil än AD&D1ed? Eller OD&D med alla tillägg? Och som inte är valfria tillägg?
Jag undrar nämnligen för du är långt från ensam att hävda det, men jag har aldrig fått något konkret exempel på varför utöver estetiska. När jag tittar i 1ed och 2ed ser jag samma spel med några mindre revideringar dem emellan.
Old school en spelstil som uppstått kring en specifik typ av regelsystem på grund av hur de var skrivna på tiden de begav sig. Därför kan man inte helt räkna bort att reglerna har en väldigt viktig innebörd i old school. Eller snarare ibland
hur de inte var skriva.
Allt handlar slutligen endast om vad som är "old school" för en själv. Såsom du själv som har skrivit Fantasy!. För dig är det old school. Jag skulle också säga att det känns old school. Men någon annan old school nörd rynkar säkert på näsan och hävdar att det inte alls är old school för det har ett enat resulutionssytem, då för somliga anser att i old school så är subsystem en oumbärlig grej för OSG känsla. En annan skulle klaga på att det inte finns levels för denne så är själva levelgrejen i kombination med race as class som sätter känslan för old school. För en annan är det lätta regler. Ännu en annan anser old school inte har med lätta regler att göra för AD&D/OD&D+alla supplement är inte ett regeltunt spel. Somliga hävdar att Mentzer D&D inte är old school för det finns spotcheks i dom. Jag skulle nog säga att med en sådan definition(nu talar jag om andra så jag försöker inte lägga ord i mun på dig Arfert) så tror jag hela OSG labeln är meningslös. Enligt vissa kan exempelvis BRP omöjligt vara old school ens i sin simplaste äldsta form medan för andra är det det. Vad som är tillräckligt retro är helt subjektivt.
För somliga så är reglerna väldigt viktiga för vad som är old school och inte. Även i Matt Finch´s A Quick Primer så framgår det att reglerna spelar väldigt stor roll om man läser mellan raderna. Speciellt när man ska definiera vad som
inte är old school.
Så jag tror det aldrig kan finnas någon som helst gemensam nämnare för OSG förutom att det är relaterat till TSR´s D&D och folks individuella uppfattningar hur man spelade det. Och eftersom det egentligen rör sig väldigt mycket om just sentiment kan man också flytta över detta sentiment eller uppfattning till andra system. Även om det var just en viss typ av regler som från början var upphovet till den sortens sentiment.