Fast en definition som utestänger större delen av hela OSR genren är en för snäv defintion.
AD&D´s roll var nog främst att sammanfatta OD&D+ supplementen(och grejer från Strategic Review) i en samlad, reviderad, och översiktlig form än fortsätta trycka allt som en rad små häften. Vilket underlättar för turneringsspel. Och genom att lägga till A:et kunna hävda att det är ett helt annat spel och således ge Gygax mer frihet att göra som han ville med det, och slippa att Dave Arneson skulle kunna ha något att säga till om och få royalties. Men absolut. AD&D och OD&D har skillnader. Men att de skulle tillhöra totalt helt olika genres och spelstilar tycker jag nog är att överdriva.
Det finns dom som hävdar även Classic D&D inte är old school, med den logiska konsekvensen att inte heller borde i så fall Labyrith Lord, Dark Dungeons, B/X Companion BFRPG, LotFP m.m vara OSR/OSG produkter. Och jag tror man kommer möta på ganska stort motstånd från större delen av OSR världen om man skulle hävda att tidigare nämnda, eller exempelvis inte OSRIC eller C&C (båda AD&D baserade) är OSR produkter. Det var ju dom första, eller i alla fall kändare av de tidiga OSR spelen, som kickade igång OSR vågen. Att folk som spelar OSRIC och eller S&W skulle tillhöra olika sorters läger, grupperingar eller genre är det jag vänder mig emot. För det verkar vara långt ifrån hur folk som pysslar mer OSR generellt verkar uppfatta sig själva och spelen de spelar eller ens dess konstruktörer. "Spela äventyren med vilket system du vill; OSRIC, S&W,LL, orginalen, LofTP etc. Allt är ändå essentiellt detsamma" verkar snarare vara den allmänna attityden.