Nekromanti Vad är Harp?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Såg att Harp ifrån I.C.E var förhållandevis billigt. Vad jag förstår så ska det vara en förenklad version av Rolemaster. Men den officiella hemsidan är rätt snål med information. Någon som faktiskt har spelat Harp? Är det likt Rolemaster? Själv har jag bara spelat Merp som visst också ska vara en förenklig av Rolemaster. Finns det några likheter mellan Merp och Harp?

Eksem

Champion
HARP skulle vara ett light Rolemaster, men utvecklades mot ett eget håll. Men mycket mer än så vet jag inte, det är på vissa vis ganska likt Rolemaster (se rollformuläret, t.ex.), men på vissa vis inte särskilt (inte sjukt många tabeller).

Skillnaden mot MERP är väl att MERP egentligen är Rolemaster fast med mindre av allt, medan HARP påminner om, och utgår från Rolemaster, men är mer av ett eget spel.

Fast jag har bara bläddrat, men blivit rätt sugen... jag ska nog köpa boken tämligen snart (kanske imorgon?).

Honken

Hero
Såg att Harp ifrån I.C.E var förhållandevis billigt. Vad jag förstår så ska det vara en förenklad version av Rolemaster. Men den officiella hemsidan är rätt snål med information. Någon som faktiskt har spelat Harp? Är det likt Rolemaster? Själv har jag bara spelat Merp som visst också ska vara en förenklig av Rolemaster. Finns det några likheter mellan Merp och Harp?

Jag skulle vilja säga att HARP är enklare är MERP. Det mesta känns igen från MERP/Rolemaster. Det mesta av mekaniken finns kvar. Det enda som egentligen skiljer sig från ovanstående är faktiskt magin. Borta är magilistorna.

Annars slår man attackslag som vanligt, motståndsslag som vanligt. Vid attack har man tagit bort ett steg. Själva attacktabellen är borttagen och man slår direkt på "crit" tabellen. Alltså enklare.

/Honken