Nekromanti Vad är intressant ang. 1700-talet?

Brunalven

Warrior
Vad är det som är intressant med 1700-talet? Vad tycker ni: är det alla krigen? Fattigdomen i Sverige i samband med den svenska politiken? Eller är det vetenskapens framtågande? Vilka element ska man ta vara på?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Upplysningen

Det intressanta med 1700-talet är att vetenskap och förnuft börjar vinna över tradition och folktro. Det visar sig tydligast i upplysningsfilosofin, men också i rena uppror mot gamla makthavare: revolutioner i Frankrike och USA. Det är den här konflikten mellan tro och vetande, förnuft och myt som känns intressant att utforska.

/tobias, som inte har köpt Götterdämmerung

Johan K

Gammal & dryg
Jag gillar vetenskapen & hur de såg på det på den tiden..
Sedan så är jag otroligt intresserad av just kyrkan & hur de utövade sina intressen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
1700-talet är väl inte mitt starkaste årtal men Upplysningen och de många revolutionerna är spännande områden. Imperiers uppkomst och fall, kolonierna och de stora klasskillnaderna. Sverige är dessutom i mångt och mycket en intressantare plats att utgå ifrån än om man hade spelat ett nutida rollspel.

Brunalven

Warrior
Re: Upplysningen

Folkrevolutionerna är iofs mot slutet av århundradet: 1776 och 1789, men upptakten till dem finns redan innan. GD är tänkt att utspela sig ungefär mellan 1730-1765. Det ska dock inte hindra folk från att låta rollpersonerna se Bellman växa upp, eller Marie Antoinette testa giljotinen.

I GD hamnar rollpersonerna i kamp mellan förnuft och folktro. Medan det på ytan är en kamp mellan kyrka och akademier om teorier för statens välfärd bubblar en mörkare verklighet därunder. Sägner, folktro och amsagor kallas de händelser förståndet inte kan fatta och som alla vill främmandegöra, men ändå finns de där för rollpersonerna att upptäcka...

Brunalven

Warrior
Re: Bellman

Superiet finns det säkerligen en hel del forskat kring. Om jag inte har helt fel var det en del av politiken: en tjänsteman som inte var lite på lyran kunde inte heller ta kloka beslut!

sockerpappan

Veteran
Re: Bellman

Läs "fukta min aska" av Ernst Brunner - en lysande levnadsskilldring av Bellman. Jag kan bjuda på lite ord som jag plockade ur den boken till en bihistoria om ostindienfarare i "med rötterna i mörker" (scenariot gick på snökon i år)

Tar bara med de sjukdomsord jag hade:
Bröstsjukan (botas med tjärvatten)
Konvulsioner
krampsväljor
Lungsjuka (hosta blod)
blodhosta
Liktornar (skär av dem)
Svartdöden
Vulster
Bröstpip
Slemstockning
koppor
fläckfeber
kvisslor
rötfeber
delirier
Kvävningsanfall
Torrhosta och andnöd (avhjälps med mjölkdiet, hyllelöv eller att stå friskluft i snö)
Gikt (eller annan smärta stillas med sädesbrännvin. Mot Gikt kan man köpa röd alun på strut, som löses i vatten och drickes)
Sömnlöshet (kureras med Seltzner som smakar bittert med purgersalt)
dåliga nerver (stillas med Opiedroppar)
Fläcktyfus
Rödsot
Kolera
Skörbjugg
Ruttnande tandkött
Syfilis – doft av ruttnade ryggmärg och jodkalium
Värkbruten
Blodsot med bloddiarré
Medicin: skedört och jalapparot (jalapparot är kraftigt laxerande), åderlåtning

Ram

Skev
Maktkamp mellan kyrka och vetenskap är alltid häftigt. Jag har inte Götter, så det blir lite hypotetiskt här.

Finns ondska annat än i människan? Demoner eller motsvarande? Om så, vilken makt har kyrkan över dessa? Vad kan teknologi och vetenskap biddra med?

Vilka maktfaktorer och influenser finns? Kungar? Handelsfurstar? Religiösa överhuvuden? Mörka makter? Vilka är deras mål? Hur slår de mot gemene man?

Hur lever vanligt folk? Hur är livet på landsbyggden? I städer? Underklass och överklass? Finns det någon klass/grupp som lämpar sig extra väl att spela?

//Glow - Uppvärming

Örnie_UBBT

Swordsman
"The past is another country. They do things different there", som man säger.

Det mest intressanta för mej är de vardagliga skillnaderna. Hur bor man? När äter man, och vad? Hur snabbt går det för en nyhet att färdas från enda änden av landet till den andra? Hur tänker man och vad har man för värderingar sådär till vardags?

Allt som kan utveckla spelvärlden bort från generaliserade klichéer som "Kyrkan är jättemäktig" eller "Alla är vidskepliga" är intressant i min bok.

hälsar
Örnie

Storuggla

Champion
Seconded

Det mest intressanta för mej är de vardagliga skillnaderna. Hur bor man? När äter man, och vad? Hur snabbt går det för en nyhet att färdas från enda änden av landet till den andra? Hur tänker man och vad har man för värderingar sådär till vardags?"

Jag med! Jag med! Förr eller senare kommer alla att tvingas beskriva ett stadshus, en bndgård, en affär eller något annat alldagligt. Och att då ha en koll på hur det ser ut är inte fel.
Trubblet är att all denna info redan finns i olika böcker, tyvärr kommer väldigt få knata till bibblan eller bokhandeln för att forska hur ett fyravåningshus i Paris anno 1745 ser ut.

Storuggla, reprinting ideas since 1845

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
så ta dig då en sup

Perukerna, superiet och de andra nöjena Michael beskriver...
Det av nöjena som jag vill pusha lite extra för (eftersom jag anser att kopulering och pokulering* är populärt även utan att jag berättar om det) är kortspelet Kille. (Uttalas med tj-ljud, som i kines.) Det upplevde sin storhetstid i Sverige från 1750 och fram till mitten av 1800-talet och kallades under 1700-talet för Cambio. Det spelas med en 42-kortslek. Den populäraste versionen på 1700-talet var en snabb och enkel hazardspelsvariant.
Om man tycker det verkar intressant kan man läsa mer här.
Och så kan man läsa min förklaring av reglerna här.

/tobias

*äntligen fick jag använda det uttrycket! :gremwink:

Krille

Super Moderator
Anhåller om avvikande åsikt

Jag tror att jag låter bli att hålla med, trots att jag är något av en "culture gamer". Hur man bor och äter är mig inte ett dugg intressant. Eller jo, det är det, men bara av ren nyfikenhet.

Vad jag vill ha är hjälp med plottar och intriger som passar 1700-talet. Jag menar, jag har en massa mysiga idéer om bergslagsäventyr med skogsrån, Hin Håle, gnidiga bruksherrar, frimurare, troll, krig med danskar och gud vet vad i Bergslagen i Sverige. Jo, faktiskt, och jag har inte skaffat spelet än.

Men vet ni vad? Inte en enda av de där idéerna handlar om hur man bor, när och vad man äter eller hur snabbt nyheter färdas. De handlar om häxkonst, oknytt, krutrök, hemliga sällskap, samt koppar och järn och det faktum att dessa inbringar hejjans mycket pengar till dem som har gruvor där man gräver upp sådant.

Wanda

Veteran
"Det mest intressanta för mej är de vardagliga skillnaderna. Hur bor man? När äter man, och vad? Hur snabbt går det för en nyhet att färdas från enda änden av landet till den andra? Hur tänker man och vad har man för värderingar sådär till vardags?"

Det mesta av det vet jag ju redan som släktforskare :gremlaugh:

// Wanda

sockerpappan

Veteran
Re: Seconded

Finns väl några 1700-tals hus kvar även här i Sverige, ex i gamla stan så de borde väl troligen även finnas i Paris. De 4 våningars stenhusen är därmed inte så problemfyllda som de hus som de flesta bodde i, dvs de som var av trä och sedan länge försvunnit. Visserligen finns det trästommar från hus kvar men de brukar vara ombyggda, flyttade och ändrade några gånger under årens lopp.

Intressant med 1700-talet. Hmmm. Måste säga de kände svenskarna. Bellman har någon redan nämnt men varför inte Linné med sina apostlar som sändes över hela världen för att hembringa de nyttiga växterna till Sverige, eller kanske Polhem - som jag inte vet så mycket om. Även kungarna var ganska roliga, vi har både Kalle 12 och Teater Gustaf 3 och där mellan Fredrik I eller som han kallades Fredrik den Slemme - namnet kom av att han mest jagade, både djur och kvinnor, och ju äldre han blev desto mer av det senare. Även Fredrik I fru var drottning men bara under något år. Även Adolf Fredrik skall väl in på 1700-talets mitt men när han var regent hade han inte så mycket att säga till om. Slutligen pricken över i: Swedenborg, en person som given för allt det mystiska.

Kom även att tänka på mössorna och hattarna, dessa fina partier, krigen i början och slutet av århundrandet och ostindiska kompaniet men jag skall försöka dra ner historiebabblet.

/Martin - som inte har läst Götterdämmerung