Nej, aldrig.RasmusL;n189346 said:Har du någonsin upplevt skräck, en känsla av fara eller obehag eller liknande "på riktigt" kring spelbordet?
Vad i den upplevelsen tror du bidrog till känslan?Guran89;n189352 said:Vi spelade ett Trail of Cthulhu-äventyr, som k7e9 spelledde. Där träffade vi på ett tvillingpar (barn) som vägrade släppa oss med blicken. Vi vandrade bort från deras hus och vände oss om. SL berättade att tvillingarna stod i fönstret och tittade på oss, sedan stirrade han tomt på oss och vinkade stelt, med ett obehagligt leende. Gåshud.
Enda gången det var obehagligt på riktigt, tror jag.
Har för mig vi hade stämningmusik och levande ljus i mörkret. Men mest var det nog för att det var så ullständigt oväntat, och SL spelade tvillingarna på ett väldigt obehagligt sätt.RasmusL;n189353 said:Vad i den upplevelsen tror du bidrog till känslan?
Det där är ju jäkligt spännande! Vill du berätta lite om hur du ser på osäkerheten i situationen relativt "säkerheten" eller "löftet" att det troligtvis kommer att hända "något"?IcarusDream;n189363 said:Jag älskar när man sitter i ett mörkt rum med tända ljus, en bra spelledare som kan känna av stämningen och bra stämningsmusik.
Känslan när ens karaktär ska gå ut ur huset för att gå och hämta ved, en stund efter man hörde det där mystiska ljudet.. När man känner att man inte VILL gå ut, men ändå känner att man måste.. så man går ut.. spelledaren beskriver den mörka natten och den knarrande skogen.. ens egen puls går upp... sen säger spelledaren att man hör det där konstiga ljudet igen..
Den känslan..
Hur tänker du kring mängden pushande du gjorde (vi kan kalla det "immersion" här ^_^) relativt den mängden pushande spelledare och spel gjorde för att få ner dig under skräck-ytan ("submersion") här?Guran89;n189355 said:Har för mig vi hade stämningmusik och levande ljus i mörkret. Men mest var det nog för att det var så ullständigt oväntat, och SL spelade tvillingarna på ett väldigt obehagligt sätt.
Det här är ju faktiskt ett element som skulle kunna användas i upplevelsedesign även om det aktuella exemplet är tragiskt. Frågan är om en kan närma sig hot mot spelare utan att det per automatik blir jävligt osympatiskt, omoraliskt och idiotiskt?IcarusDream;n189364 said:Addendum:
Sen så har jag haft en alkoliserad spelade som insinuerade att han skulle slå mig om han inte fick som han ville en gång... Det var också läskigt fast på ett annat sätt.
Jag tror vi alla ansträngde oss för att uppnå känslan. Vi brukar inte vara så bra på det vanligtvis, har lätt att bryta stämningen och börja skämta och flamsa och så. Men just här tycktes alla verkligen gå in för att skapa stämning, och jag tror vi gjorde oss väldigt mottagna för att bli skrämda. För att få en fullständigt oläskig situation, som rollspel ändå är, att verka läskig krävs det nog att man verkligen anstränger sig för att kunna känna obehag. Man måste liksom övertyga sig själv om att "Jag är öppen och redo och villig att bli rädd". Det handlar nog nästan mer om att sträva efter att bli rädd, snarare än att förvänta sig att SL ska skrämma en.RasmusL;n189366 said:Hur tänker du kring mängden pushande du gjorde (vi kan kalla det "immersion" här ^_^) relativt den mängden pushande spelledare och spel gjorde för att få ner dig under skräck-ytan ("submersion") här?
Mycket bra poäng.IcarusDream;n189370 said:Jag har väldigt lätt för att komma in i roll om det är bra stämning, som med dunkel, tända ljus och passande musik. och när jag kommer in i rollen och stämningen så känner man ju sig som rollen. Och jag spelar väldigt ofta på att karaktärerna är levande varelser med självbevarelsedrift.. jag får aldrig känslan att "Äh.. SL sa att det lät ute.. det finns ett monster där ute han vill att vi ska möta.. jag går ut och dör så vi blir klara nån gång så jag kan dra och käka.. då kan jag göra en ny karaktär sen, jag är ändå less på denna." De absolut flesta varelser vill ju inte bli skadade eller dö så jag spelar på det helt enkelt.
Ja, så jäkla rätt. "Öppen och redo" var ju ett fantastiskt tankeväckande sätt att se på det som gläntar dörrar till hypnos och gruppmentalitet och liknande! "Skrattandet" är ju också en sådan försvarsmekanism... När vi inte undertrycker dem så blir det jäkligt svårt att göra låtsas-rädsla verklig, men när vi anstränger oss för att hålla oss gravallvarliga? Att lura vårt undermedvetna genom att inte släppa ut övertrycket?Guran89;n189373 said:Jag tror vi alla ansträngde oss för att uppnå känslan. Vi brukar inte vara så bra på det vanligtvis, har lätt att bryta stämningen och börja skämta och flamsa och så. Men just här tycktes alla verkligen gå in för att skapa stämning, och jag tror vi gjorde oss väldigt mottagna för att bli skrämda. För att få en fullständigt oläskig situation, som rollspel ändå är, att verka läskig krävs det nog att man verkligen anstränger sig för att kunna känna obehag. Man måste liksom övertyga sig själv om att "Jag är öppen och redo och villig att bli rädd". Det handlar nog nästan mer om att sträva efter att bli rädd, snarare än att förvänta sig att SL ska skrämma en.
Inte ens obehag inför en situation?Genesis;n189351 said:Nej, aldrig.
Inte värre än vad man känner inför en bra rysare, dvs det pirrar lite i maggropen, men det är inte rätt ut rädsla utan någon lite mer njutbar version av det.RasmusL;n189346 said:Vad i rollspel är läskigt? Farligt? Obehagligt? Har du någonsin upplevt skräck, en känsla av fara eller obehag eller liknande "på riktigt" kring spelbordet?
Vad gör den läskiga musiken som skapar en skrämmande stämning?MandaWall;n189386 said:Stämmningen! Att det är läskig musik och ingen sitter och spelar mobilspel eller prarat om annat än rollspelet. Midnight syndicate är jätte bra stämmnings musik.