Det mesta...
Speleda mer...
Tyvärr så spelar ju min nuvarande grupp oerhört sällan, och jag är som närmst den tredje personen i ledet som SL'ar (utav 3 personer... XD )så under de senaste 15 åren så har jag nog bara SL'at kanske 4 gånger.
Där är så klart vissa grejer som jag faktiskt är bra, till någerlunda bra, på... men de tenderar mer handla om skapandet utav äventyr och liknande, ideer och sådant som väldigt lätt kan formas för mig, mm.... den kreativa sidan utav skapandet helt enkelt (jag har en rätt hög "artistisk och kreativitets IQ"... det har jag på papper nånstans här... gjorde ett väldigt stort IQ test för några år sedan, där inte bara den "traditionella IQ'n" testades, utan en mängd andra saker också (bl.a social iq, ord och siffer iq, traditionel iq, artistisk och kreativs iq, m.fl)... de testerna (bland en hel del annat) var en av de saker som tillslut ledde fram till att jag blev diagnosierad med Aspergers för en ca 3 år sedan). Visserligen är där delar med det också som jag inte är så bra på (fördetaljerat, svårt att sluta mixtra med det när jag väl har nått en bra punkt, för avancerat ibland, antagligen alldeles för rälsat, kan ta lång tid fölr mig att skapa dem för att jag vill att de ska vara "perfekta" (är ju en överambitiös perfektionist med mycket som jag gör), mm), men generelt så har jag väldigt lätt för att kunna bygga upp scenarios och sådant i skallen baserat på en ide som jag fick från vad det nu än var som influerade det (allt från sådant jag tittar på, spelar, läser, eller drömmer)... sen, att faktiskt skriva ner det, är det lite sisådär med... det mesta som jag kommer på tenderas sparas i skallen snarare än i något papper eller fil på datorn eller något... och mitt minne är inte alltid det bästa. XD
Jag tror att mina största problem som SL är dock... "skådespelandet" som man gör med NPC'erna, det är ju något som jag är dålig på även som spelare, för hela den där sociala biten är något som jag är väldigt dålig på generelt sätt, även i verkliga livet... men jag är också dålig på att vara spontan, flexibel, och snabbt reagera på saker som händer i spelet baserat på vad spelarna tar för sig, saker som inte fanns med i mina planer och så, då måste jag liksom koda om min hjärna tillfälligt för att försöka knyta ihop trådarna igen till vad det är som är tanken med äventyret, och det kan ibland ta lite tid och så för att jag måste filtrera det igenom min hjärna på rätt sätt, jag är helt enkelt väldigt metodisk och detaljerad med mitt sätt att arbeta igenom sådant (vilket ju är dåligt för "on the fly" SL'ande)... där är nog en viss tendens till kontroll behov också, där saker måste vara på ett visst sätt, etc, för att jag ska känna att det funkar, vilket om man tittar på allt som jag skrivit redan i detta inlägg (både de positiva och negativa aspekterna utav det) så genomsyras det mesta med en viss nivå utav kontrollbehov... det tenderar också bli en hel del uhm'ande, öhm'ande, ehm'ande, etc... och antagligen en hel del annat också... XD
Så jag rankar mig inte som en särskilt bra SL... jag är väl som bäst fungerande, men där det nog krävs att spelarna faktiskt tycker om den där "mekaniska spel-loopen" som regelverket ger en (så tärningsslagen, användandet äv färdigheter, mm), för jag kan inte garantera att jag är varken konsekvent (tror jag ordet är) eller tillförlitligt till att skapa en fungerande, bra, och underhållande spelomgång utanför det mekaniska i spelet.
Min framgångs ratio just nu med mina 4 (tror jag det är) gånger som jag har SL'at, är 1 utav 4. Där 2 har varit mediokra som bäst, och 1 var ett totalt misslyckande... dock så vad min lyckade gång väldigt lyckad, så den väger väl upp mitt misslyckande. Båda minna spelare uttryckte sitt kraftiga gillande utav spelomgången, och berömde mig rätt rejält på det hela... vilket jag tar som sanning från dem... för det var något som de inte hade gjort varken innan, eller efter... och de var även öppna med mig om att de inte hadde gillar min misslyckade omgång.
Så tack vare det så känner jag att jag har antagligen en potential för att åtminstone kunna göra ok till någerlunda bra äventyr och spelomgångar som SL... men att jag behöver mer träning, OCH att en hel del saker samtidigt måste falla på plats med allt runtomkring det (sådant som jag redan nämnt i inlägger).
Pga allt detta dock så undviker jag helst rollen som SL, mest pga den sociala biten... för den sociala biten utav rollspelande (specielt spelandet utav sin rollsperson och/eller NPC'er) är den biten som jag är sämst på, och den biten som jag tycker minst om med rollspel. Vilket kanske är lite roande och komiskt... för det är ju de sakerna som tenderar vara prio nr 1 när det gäller rollspelande... XD