Nekromanti Vad är ni som SL dåliga på och hur gör ni för att bli bättre?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Som rubriken säger så gäller frågan hur man blir bättre som SL. Eftersom jag klipper ihop vår actual play Podcast så identifierar jag tydligt vissa förbättringspotential under löpande spel:

Det jag främst märker att jag har problem med är att jag inte låter spelarna utveckla sin del av samberättandet utan flikar in små onödiga kommentarer som "precis", "ja" och "mmm" vilket jag som lyssnare i efterhand kan känna stör deras berättelse. Jag förmodar att bästa sättet att bli bättre är att försöka vara medveten om detta och försöka att enbart lyssna aktivt. Jag har också lite svårt att släppa kontrollen i samberättandet som när en spelare frågar om det finns någon "x" man kan använda så skjuter jag instiktivt ner med ett "nej" eftersom jag är rädd att det skadar berättelsen istället för att uppmuntra genom att skicka tillbaka frågan "tycker du att det finns x?" och låta berättelsen gå sin gilla gång.

Ett vanligt knep är ju som SL i det längsta säga "Ja... MEN!" och sätta ett hinder i situationen (T.ex. Ja det finns x, men för att få/kunna använda den måste du..."

Vad behöver du som SL bli bättre på och vad gör du för att åstadkomma det? Tar gärna emot konkreta tips också!

JJoghans

Regelknackare
När jag har lyssnat på inspelningarna av våra sessioner stör jag mig enormt på att jag hela tiden inleder mina meningar med "eehm". Vi lirar online, och jag har insett att jag gör så för att påkalla uppmärksamhet, typ; "nu tänker jag säga något". Jag har intentionen att sluta med det, men det är tusan så svårt!

Daniel

Swordsman
Henke;n221629 said:
...utan flikar in små onödiga kommentarer som "precis", "ja" och "mmm" vilket jag som lyssnare i efterhand kan känna stör deras berättelse.
Känner igen mig i detta till hundra procent. Har också spelat in en del av våra sessioner (jäkla kul att lyssna på om 60 år, tänker jag!) och jag stör mig något oerhört på mina totalt onödiga och nästan lite översittande "precis" och "ja", som låter som att jag som SL redan visste spelarens tankar eller ger mitt approval - vilket inte alls är meningen, utan snarare är menat som "jaha, jag förstår" eller "okej!" vilket nog varit lämpligare ord.

Alltför ofta låter det såhär:

Spelare: "Jag tror jag testar trappan, ganska fort och lite stressat."
SL: "Ja."
Spelare: "Men samtidigt vill jag fortsätta hålla uppsikt bakåt."
SL: "Precis."

Jobbigt att lyssna på i första hand, som språklig ovana, men jag tror absolut det ligger något djupare i det som har att göra med en oförmåga hos mig som SL att hålla käft och bara lyssna. För när jag faktiskt gör det - är tyst alltså - och spelarna får tjöta på helt själva en längre stund, då känns det väldigt härligt som SL att bara lyssna på.

Och eftersom jag blivit medveten om detta så är det ju något jag kan arbeta med, och försöker hindra mig själv från genom att tänka "håll bara käften och lyssna nu"...

Och apropå språkliga ovanor är det här ordet en plåga som jag försöker arbeta med också, haha : https://www.youtube.com/watch?v=kOQL-RUzOC8

Rhodryn

Hero
Det mesta...

Speleda mer...

Tyvärr så spelar ju min nuvarande grupp oerhört sällan, och jag är som närmst den tredje personen i ledet som SL'ar (utav 3 personer... XD )så under de senaste 15 åren så har jag nog bara SL'at kanske 4 gånger.

Där är så klart vissa grejer som jag faktiskt är bra, till någerlunda bra, på... men de tenderar mer handla om skapandet utav äventyr och liknande, ideer och sådant som väldigt lätt kan formas för mig, mm.... den kreativa sidan utav skapandet helt enkelt (jag har en rätt hög "artistisk och kreativitets IQ"... det har jag på papper nånstans här... gjorde ett väldigt stort IQ test för några år sedan, där inte bara den "traditionella IQ'n" testades, utan en mängd andra saker också (bl.a social iq, ord och siffer iq, traditionel iq, artistisk och kreativs iq, m.fl)... de testerna (bland en hel del annat) var en av de saker som tillslut ledde fram till att jag blev diagnosierad med Aspergers för en ca 3 år sedan). Visserligen är där delar med det också som jag inte är så bra på (fördetaljerat, svårt att sluta mixtra med det när jag väl har nått en bra punkt, för avancerat ibland, antagligen alldeles för rälsat, kan ta lång tid fölr mig att skapa dem för att jag vill att de ska vara "perfekta" (är ju en överambitiös perfektionist med mycket som jag gör), mm), men generelt så har jag väldigt lätt för att kunna bygga upp scenarios och sådant i skallen baserat på en ide som jag fick från vad det nu än var som influerade det (allt från sådant jag tittar på, spelar, läser, eller drömmer)... sen, att faktiskt skriva ner det, är det lite sisådär med... det mesta som jag kommer på tenderas sparas i skallen snarare än i något papper eller fil på datorn eller något... och mitt minne är inte alltid det bästa. XD

Jag tror att mina största problem som SL är dock... "skådespelandet" som man gör med NPC'erna, det är ju något som jag är dålig på även som spelare, för hela den där sociala biten är något som jag är väldigt dålig på generelt sätt, även i verkliga livet... men jag är också dålig på att vara spontan, flexibel, och snabbt reagera på saker som händer i spelet baserat på vad spelarna tar för sig, saker som inte fanns med i mina planer och så, då måste jag liksom koda om min hjärna tillfälligt för att försöka knyta ihop trådarna igen till vad det är som är tanken med äventyret, och det kan ibland ta lite tid och så för att jag måste filtrera det igenom min hjärna på rätt sätt, jag är helt enkelt väldigt metodisk och detaljerad med mitt sätt att arbeta igenom sådant (vilket ju är dåligt för "on the fly" SL'ande)... där är nog en viss tendens till kontroll behov också, där saker måste vara på ett visst sätt, etc, för att jag ska känna att det funkar, vilket om man tittar på allt som jag skrivit redan i detta inlägg (både de positiva och negativa aspekterna utav det) så genomsyras det mesta med en viss nivå utav kontrollbehov... det tenderar också bli en hel del uhm'ande, öhm'ande, ehm'ande, etc... och antagligen en hel del annat också... XD

Så jag rankar mig inte som en särskilt bra SL... jag är väl som bäst fungerande, men där det nog krävs att spelarna faktiskt tycker om den där "mekaniska spel-loopen" som regelverket ger en (så tärningsslagen, användandet äv färdigheter, mm), för jag kan inte garantera att jag är varken konsekvent (tror jag ordet är) eller tillförlitligt till att skapa en fungerande, bra, och underhållande spelomgång utanför det mekaniska i spelet.

Min framgångs ratio just nu med mina 4 (tror jag det är) gånger som jag har SL'at, är 1 utav 4. Där 2 har varit mediokra som bäst, och 1 var ett totalt misslyckande... dock så vad min lyckade gång väldigt lyckad, så den väger väl upp mitt misslyckande. Båda minna spelare uttryckte sitt kraftiga gillande utav spelomgången, och berömde mig rätt rejält på det hela... vilket jag tar som sanning från dem... för det var något som de inte hade gjort varken innan, eller efter... och de var även öppna med mig om att de inte hadde gillar min misslyckade omgång.

Så tack vare det så känner jag att jag har antagligen en potential för att åtminstone kunna göra ok till någerlunda bra äventyr och spelomgångar som SL... men att jag behöver mer träning, OCH att en hel del saker samtidigt måste falla på plats med allt runtomkring det (sådant som jag redan nämnt i inlägger).

Pga allt detta dock så undviker jag helst rollen som SL, mest pga den sociala biten... för den sociala biten utav rollspelande (specielt spelandet utav sin rollsperson och/eller NPC'er) är den biten som jag är sämst på, och den biten som jag tycker minst om med rollspel. Vilket kanske är lite roande och komiskt... för det är ju de sakerna som tenderar vara prio nr 1 när det gäller rollspelande... XD

Bolongo

Herr Doktor
Jag är dålig på att improvisera beskrivningar, främst av miljöer men delvis också av personer. Det är inte fantasin det är fel på, eftersom jag kan se platsen för min inre syn, men i stunden glömmer jag ofta att förmedla detta till spelarna - och om jag kommer ihåg det famlar jag ofta efter rätt ord. Min lösning är att i mina förberedelser försöka komma ihåg att anteckna några adjektiv om varje plats, och för personer/varelser letar jag efter bilder att visa upp.

Däremot är jag rätt bra på amatörskådisbiten: jag kan presentera SLPs inlevelsefullt, och beviset på det är att spelarna 99 gånger av 100 får precis den uppfattningen om personen som jag avsåg.

Så det kanske låter som om jag är bättre på att förmedla känslor än tankar, vilket är konstigt eftersom jag i andra sammanhang (t.ex. jobbet) är precis tvärtom.

Bifur

Veteran
Att sätta scener snabbare och mer "to the point". Kanske är det speciellt för nuvarande spelgrupp men de tenderar att hugga på omständigheter som saknas eller är oklara men jag i själva verket inte hunnit beskriva än. Kan är jag helt enkelt för långrandig språkligt eller har för oklar bild av vad jag vill förmedla.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag har inte tålamod nog för att sakta ned ordentligt när stämningen kräver det. Jag går mellan TEMPO TEMPO TEMPO och typ letargiskt följa en punktlista. Det här är såklart något som går att bli bättre på, och det är väl inte riktigt så här extremt, men det är the gist of it. För att bli bättre på det här försöker jag mest komma ihåg att ge mig betänketid innan jag försöker styra upp folk till att göra någon slags handlingar, och innan jag avbryter deras fluffande. Påminner mig om att jag OCKSÅ älskar fluff! Ritar litet klotter i marginalerna på mina papper. Sådant. Det är, ganska bokstavligt talat, en tålamodsövning.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jag är också värdelös på att förställa rösten till andra dialekter än bara 'mer av min egen', så alla som ska ha specialröst? Grattis nu pratar ni pitbondska.
Det här gör jag inte så mycket för att förbättra eller förändra.

Järven

Veteran
Något som jag försöker utveckla för tillfället är min förmåga att gestalta SLP´s på många olika sätt så att de verkligen upplevs som olika karaktärer. Det tenderar lätt till att annars bli 5 - 6 olika typer av personligheter som återkommer i olika former. Ett knep som jag börjat använda för att lyckas med detta är att helt enkelt studera personer i mitt verkliga liv och sedan sno deras sätt att tala och uttrycka sig rätt av till spelet. Tillexempel blir den Savante läkaren på jobbet en utmärkt personlighet till en exentrisk magiker och den högljudda hockeysupporten på bussens sätt att tala funkar perfekt till en stökig legoknekt.

JJoghans

Regelknackare
För att bli bättre lyssnar jag bl.a. på Actual Plays, och försöker dissekera vad spelledaren gör och inte gör.

Av detta har jag främst lärt mig att jag inte måste snacka hela tiden, och att några få ord kan ha en otrolig effekt.

Jag vill ta mig i kragen och bli bättre på miljöbeskrivningar. Jag tycker att mina miljöbeskrivningar är vaga och tandlösa.

Wyldstorm

Swordsman
Vad man gör dåligt.. <Insert a list of everything here.>
Jag stör mig rätt mycket när nån beskriver kunskaper eller religioner på dåliga sätt, så jag försöker lära mig lite om det mesta, anstränga mig att ifrågasätta allt (för mig själv iaf), typ.
Samt musik/props som används dåligt.. (åfyhellvete hur jag känner angst över hur jag borde göra't bättre)
Min stora synd är nog att jag "broderar ut" saker i äventyr, men nån post-it försvinner i min oreda innan jag skrivit ner den & korrellerat med resten av röran.

För att bli bättre... Tar suspekta kurser för att få lite kunskap om massor, testar lite småsaker som passar in i settingen.
Lite hacking, fixa ringbrynja & härdad läderrustning, nån möbel, testa göra svärd, lite robotik/ai naturligtvis, klättrande, pratande med religiösa, massa småkollande i olika diy-teman, naturligtvis en hel del kampsport & medeltida re-enactment fighting, värnplikt, skumt nog, dyrka lås, svetsa, massa historia, makerspacerörelsen, spela med andra spelledare (alla SL's har nåt att lära, även de dåliga), urban exploring så...

TL:DR: Stör mig på icke inlevelsefulla beskrivningar av saker & trosuppfattningar, så försöker ge mer tid åt nyfikenhet & facination för folks världsbilder, samt testade av de saker man som SL beskriver.
Det hjälper mig en hel del iaf.

Samt naturligtvis att jag ser helleveeeeetes massa kul saker jag vill göra tekniska lösningar för/på men inte riktigt slutför..

nyvinter

Illustrationist
Henke;n221629 said:
Det jag främst märker att jag har problem med är att jag inte låter spelarna utveckla sin del av samberättandet utan flikar in små onödiga kommentarer som "precis", "ja" och "mmm" vilket jag som lyssnare i efterhand kan känna stör deras berättelse. Jag förmodar att bästa sättet att bli bättre är att försöka vara medveten om detta och försöka att enbart lyssna aktivt.
Visst, att ta bort dem kanske gör lyssnandet bättre men ord som de där fungerar som konversations-markörer. De finns där för att ge information om att man faktiskt lyssnar och att konversationen fortsätter. Utan dem ökar risken att den som pratar blir mer vag och kortfattig.

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Jag är kass på att spelleda sociala situationer/utmaningar. Speciellt sådana där det är viktigt att veta vad varje NPC har för kort- och långsiktiga mål, saker de vill ha ut av RP, och vad de kan ge i utbyte. Jag har svårt att i ögonblicket hoppa in i en annan persons tankesätt och agera därefter, utan att hamna i antingen klyschor eller halka in i samma beteende för varje NPC.

Har också lite problem att variera de olika karaktärerna jag spelar. Hur de pratar, vilka slags ord de använder, vilken röst osv. Fastnar ofta för samma arketyper - den väsande ormen, den burdusa krigaren, cartoon network-onda skelettfursten osv.

Båda dessa försöker jag lösa genom att föra korta och koncisa anteckningar/stödord för varje NPC där jag staplar upp, med ett eller några få ord; Beteende, Kortsiktigt mål, Långsiktigt mål, vill ha..., kan erbjuda.... Och ibland snor jag karaktärer rakt av från film, serier eller tv-spel och bara reskinnar dem lite.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det jag är dålig på är improvisation.

Det jag gör för att bli bättre på det är att improvisera. Learn by doing. Tricken tycks vara att ta hjälp av spelarna. Om man inte själv kommer på något kan man fråga dem vad de tycker borde hända eller finnas. Samberättarna är inte på något där =)

JJoghans

Regelknackare
pappa;n222367 said:
Jag är kass på att spelleda sociala situationer/utmaningar. Speciellt sådana där det är viktigt att veta vad varje NPC har för kort- och långsiktiga mål, saker de vill ha ut av RP, och vad de kan ge i utbyte. Jag har svårt att i ögonblicket hoppa in i en annan persons tankesätt och agera därefter, utan att hamna i antingen klyschor eller halka in i samma beteende för varje NPC.
Håller med, det är toksvårt om man inte har en kristallklar bild av personen och dess motiv.
Bra tips!