Rollspel känns mer nyskapande nu mer än någonsin. Mycket känns som att det beror på ett stort influx av nya spelare, där hobbyn växer och därmed förnyas och blir nyskapande på ett naturligt sätt. Här är lite olika reflektioner som jag tror bidragit, men också i sin tur gör hobbyn nyskapande!
Synligheten i populärkultur och geekkulturen: En av de mest nyskapande bitarna har varit synligheten av rollspel i olika delar av den "nördiga" sfären. Det har varit allt från starten av Critical Role och Harmon Quest som lockat in många att exponeras till rollspel, till att Dungeons & Dragons blir en plot point i Stranger Things till den svenska thrillerpodden De dödas röster. Allt det här gjorde att många exponerades till rollspel, vad det innebär och faktiskt, hur roligt det är som hobby. Jag minns när De dödas röster gick och SÅ MÅNGA kom fram till mig på jobbet och frågade om det var det jag håll på med helgerna och hur gärna de själva ville prova på. Framförallt blev också rollspel något de kunde förstå på ett annat sätt, där det som förmedlades så bra var känslan att spela och tillsammans berätta historier. Nu när jag förklarar rollspel frågar många: "Åh, som det de spelar i Stranger Things?" och att de bara har en referens hur det är att spela gör enormt för att hobbyn ska växa. Vi ser också företag som Fandrake som gör stora coffee table books om rollspel som i sin tur hyllas och ger oss en känsla av att det finns en kultur. Finns det en kultur finns det något vi kan bygga vidare på och det föder mycket nytt.
Rollspelsskapare i fantastiken: En annan viktig bit som går lite hand i hand med det förra är också kopplingen mellan rollspelsskapare och fantastiken, som i sig växt sig jättestor. I svenska fantastiken har vi flera stora namn inom rollspel som nu också är bland de främsta skaparna inom fantastik och många som i sin tur exponerades till rollspel som yngre och som påverkar dem idag. På SweCon i somras blev det en diskussion om att Mutant påverkat nästan alla moderna svenska fantastikförfattare när det kom. Vi ser det även gå åt andra hållet: nu med Johan Egerkrans böcker och Handbok för Superhjältar som blir till rollspel. Det finns en stor överlappning mellan och fler och fler bejakar det.
Fler icke-cismän/icke-straighta/icke-vita: Det låter banalt såklart, men spelhobbyn överlag börjar sakta men säker blir mer och mer jämställd och framförallt ser vi många fler i spelhobbyn i stort som inte är normativa vita cismän som arrangerar, skapar och framförallt deltar. För det faktumet att fler och fler är med i de nördiga rummen gör att fler och fler vågar och i sin tur börjar ta plats. Med det börjar också fler och fler nya perspektiv att sippra fram, vilka i sin tur kan väcka andra frågor och även bjuda in spelarna till ett icke-normativt tänkande, perspektiv som i sig ofta kan vara väldigt nyskapande.
Lägre trösklar: Vi ser fler och fler regelsystem idag som går allt från superlätta och knappt ens tärningsbaserade utan krav på förberedelser till spel med ordentligt utvecklade system. Settings som sträcker sig från klassiska fantasy-varianter till helt unika settings som ibland inte ens är olika våra. Med bredden av möjligheter finns det något för alla och för många blir kraven lägre och lägre. Det är lättare än någonsin att hitta ett spel som är i din smak och mycket av det är inte heller längre stora kostnader och mycket kräver inte mycket för att ge sig in i. Det gör allt mycket lättare att prova, något som oftast är den största tröskeln och ju mer de sänks, desto fler kan ta sig förbi den och komma in.
Teknik som för världen närmare: Rollspel har verkligen hjälpts enormt av en förändring i teknologi. Det är allt från PDF och print-on-demand som gör det lättare än någonsin att få sitt rollspel släppt och med stora plattformar som DriveThruRPG även nå ut och samla allt. Kickstarter och crowfunding bidrar till att fler vågar försöka satsa på sina idéer, då de inte alls behöver ta samma risker inför ett projekt. Vi kan konsultera poddar och videor för att lära oss regler och få se spelet in action. Framförallt blir det fler och fler communities: med internets hjälp kan vi komma i kontakt med flera, hitta mer info, få nya spelare och be om hjälp. Och det starka communitiet som för oss samman skulle jag säga är det mest nyskapande: för det om något gör att vi växer, för nu vill fler och fler vara med!