Nekromanti Vad är nyskapande inom RPG

Mogger

Hipsteranka
Jag är också lite utanför The Loop, och tycker att det mesta ur mina gamla indiespel numera återfinns i varje tradspel. Å andra sidan har även jag återvänt till tradspelen, eftersom jag faktiskt upplever dem som relativt nyskapande (för att vara tradspel) numera.

Jag tycker faktiskt att Kult är ett oerhört bra exempel. Det började som ett obskyrt indiespel som knappt folk på forumet kände till, och växte till att bli en internatinell best seller.

Det är helt fantastiskt nyskapande, att förena detta hade inte ens varit möjligt att prata om för 10 år sedan. Så som jag uppfattar det så är trad det nya svarta. Tales from the Loop, Kult... Alltså att man kan göra vad som kanske borde upplevas som små nischade spel till globala framgångssagor!

Men snackar vi ren mekanik så tycker jag "bara" att det mesta är bättre än förr, men väldigt samma. Hjältarnas Tid är ett betydligt bättre Drakar och Demoner, men är inte i grunden annorlunda. Kult är ett betydligt bättre Kult, men är inte i grunden annorlunda. Eon IV är ett betydligt bättre Eon, men är inte i grunden annorlunda.

På samma sätt gissar jag att kommande Warhammer, Vampire, Neotech, Forbidden Lands etc är bättre varianter av tidigare, liknande spel.

Så nej, det finns nog inte så mycket nyskapande i betydelsen något fullständigt nytt vad gäller setting och/eller system. Men det är å andra sidan inget självändamål. Kan man göra något redan bra ännu bättre så räcker det gott för mig.

anth

Vetefan
Måns;n297478 said:
Jag är också lite utanför The Loop,
Detta!
Jag tror att de flesta spelare fungerar så att de har koll på en liten sfär av spel som de är intresserade av och spelar. Sedan har de nästan noll koll på resten av rollspelsscenen.

Jag är nyfiken på vad som händer utanför min intressesfär. Vad är t.ex. nyskapande inom indiespelen just nu? Eller har ingenting hänt sedan PbtA?

Jag undrar också vad utomstående är nyfikna på inom OSR och vad inom OSR som betraktas som nyskapande.
Är t.ex. OSR-boken Veins of the Earth nyskapande? Den innehåller monster som inte liknar något jag sett tidigare.
Och om den är nyskapande - hur länge kommer den att räknas som "ny"? Den kom för nästan två år sedan.

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag tycker att "Blades in the dark" gör något nytt. Det jag tänker på är hur reglerna är designade för att skapa en bra historia som passar settingen (heists i en steampunkvärld).

Jag känner inte till så många spel som lika elegant parar ihop regler med handling. Så som jag uppfattar det är många regelsystem bara ett ramverk för att avgöra utfall givet en viss sannolikhet, och inte för att skapa handlingen i sig (det faller på scenario/äventyrs-designerns bord).

Kanske att man kan spåra en sådan koppling (regler - handling) tillbaka till exempelvis Fiasco och Microscope (båda är rätt gamla vid det här laget). Om man vill prata om en pågående trend istället för bara ett exempel.

Jag måste dock också erkänna att jag har väldigt dålig koll på rollspelsmarknaden sedan... tja lång tid. Så ta min spaning med en skopa salt... Det kanske finns massor av spel som har fina kopplingar mellan regler och handling :D.

God45

#PrayersForBahakan
Det är så mycket revolutionerande just nu att jag knappt kan räkna det! Vi har 200 ords rpg:n som Fuck, it’s Dracula! Vi har webshowerna med skådespelare som blir mer och mer avancerade. Vi har nya tävlingsformer där man försöker efterlikna E-sport. Vi har böcker som Cinderheim och Kravborna med helt nya sätt att presentera en setting på. Varje nytt PbtA spel förfinar motorn till en skarpare och skarpare egg medan de nya OSR spelen kränger hit och ditt på jakt efter något nytt och ofta hittar det. Grejen jag är djupt inne i just nu är Storytellers Vault och GM:s guild som skapar en helt ny gräsrotsrörelse där folk jobbar sig upp från att vara glada amatörer till att kunna leva på att skriva rollspel! Fuck, jag har tjänar 250 kr den här veckan på att sälja böcker jag skrivit på en gammal shitty mobil telefon medan jag pendlat.

Vi har fler rollspelare nu än på 80-talet! Och en större procent av dem är skapare. De skapar böcker, podcasts, videos, playbooks och äventyr. Och så mycket av det innehåller saker jag aldrig sett förr! Och jag har läst hundratals rollspelsböcker, minst en i veckan, under mina tio år i hobbyn. Kolla in I Nålens öga på Scenariobiblioteket bara! Holy shit, det är ett nyskapande scenario i hela sitt upplägg! För att inte tala om Scenariobiblioteket i sig själv.

Mogger

Hipsteranka
anth;n297483 said:
Jag är nyfiken på vad som händer utanför min intressesfär. Vad är t.ex. nyskapande inom indiespelen just nu? Eller har ingenting hänt sedan PbtA?
Ja, typ, så som jag uppfattar det. Jag övergav trad för indie men nu har de idéerna smugit sig in bland tradspelen så för mig är cirkeln sluten. Jag har verkligen inget emot att spela nya indiespel, men för mitt dagliga behov, så att säga, duger dagens spel mer än väl.

Genesis

Ni dés ni maître
Tant Ragnar;n297485 said:
Det kanske finns massor av spel som har fina kopplingar mellan regler och handling :D.
Ja, just det är kanske inte något särskilt nyskapande. Det har väl varit en ledstjärna i i indieliren i 18 år eller så.

Jag har inte superkoll på nya utvecklingar, men det mest nyskapande som jag har spelat de senaste åren som inte är mina egna spel är nog Fall of Magic. Kartan med explicita instructioner för vad man ska göra vid varje plats kändes väldigt fräscht. En del saker känns fortfarande nyskapande trots att de är gamla, eftersom ingen annan gjort det sedan dess. Konfliktsystemet i Polaris, där man förhandlar med nyckelfraser känns fortfarande fräscht, trots sin ålder, för jag har inte sett att någon annan gjort det (även om nyckelfraser tagits upp i andra spel, som Archipelago). Knivritualen i Mist-Robed Gate kändes jättenyskapande när jag spelade det nyligen, men spelet har ju ett antal år på nacken.

Första gången jag spelade Prosopopée, som har regler för hur man får prata runt bordet, kändes det helt nytt och jättecoolt. Också väldigt nyskapande. Men även det har några år på nacken. Även Ribbon Drive är inte helt nytt, men spelstilen och stämningen i det spelet är väldigt annorlunda och nyskapande.

Jag har inte jättebra koll, för jag har inte läst eller spelat det, men jag tror att Chuubo's Magical Wish-Granting Engine bryter lite ny mark i att designa reglerna för en viss sorts dramaturgi. Och i Ryuutama har spelledaren en egen rollperson som följer efter rollpersonerna och hjälper dem ibland, och som rolleprsonerna eventuellt kan träffa långt senare i spelet. Känns väldigt annorlunda.

Sedan är såklart mina spel väldigt nyskapande! :)

Genesis

Ni dés ni maître
10 Candles (eller var det 10 000 Candles?) kändes också väldigt nyskapande. Det ska spelas i ett mörkt rum med tio ljus, och allteftersom man går vidare i berättelsen så släcks ett ljus i taget. Åh, och innan man börjar spela så ska alla rollpersonerna spela in ett meddelande, och i slutet, i mörkret, spelas de upp. Det var väldigt fräckt. I övrigt var nog inte spelet så bra, men det var nyskapande!

anth;n297483 said:
Detta!
Jag tror att de flesta spelare fungerar så att de har koll på en liten sfär av spel som de är intresserade av och spelar. Sedan har de nästan noll koll på resten av rollspelsscenen.

Jag undrar också vad utomstående är nyfikna på inom OSR och vad inom OSR som betraktas som nyskapande.
Är t.ex. OSR-boken Veins of the Earth nyskapande? Den innehåller monster som inte liknar något jag sett tidigare.
Och om den är nyskapande - hur länge kommer den att räknas som "ny"? Den kom för nästan två år sedan.
Jag som inte alls är inne i OSR svängen har ingen koll på vad som räknas som nyskapande där, jag trodde en del av grejen var att man skulle återgå till gammalt rollspel, enklare regler, XP for gold och Dungeons. Kan man vara nyskapande i OSR (regelmässigt) utan att det slutar vara OSR?

Nya monster känns väl inte så jätte nyskapande, det är ju fortfarande monster man ska spöa. Ett spel som känns OSR utan xp for gold och dungeons hade varit något jag inte väntat mej och det hade kännas nyskapande.

Är det några saker som kommer i spel i och med OSR:s återkomst som du tror kommer eller har smittat till andra spel?

PS. Det här inte en kritik mot OSR som jag aldrig spelat utan en helt ärlig fråga.

Mogger

Hipsteranka
Håller f.ö helt med om att man måste vara inne i det för att uppfatta det nyskapande. I mitt arbete är jag nu mitt inne in ett projekt som har med 3d print att göra. En inte helt felaktig analys vid första anblicken hade kunnat vara:

"Så, du vill alltså göra vad dagens teknik kan men sämre och dyrare?"

Varpå jag entusiastiskt skulle gå igång och förklara att "nej inte alls!". Men på något plan stämmer det.

Det gäller att se några steg framåt. För mig är OSR gammal skåpmat, men jag fattar uppenbarligen inte grejen. Det är ju inte stort av en slump! :)

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Har inte heller fattat grejen med OSR bortsett från rent nostalgiska skäl (och isåfall kan jag ju lika gärna spela originalen från 80-talet). När jag tänker OSR så tänker jag iofs på detaljtunga regler med mycket modifikationer och fokus på strid, grottkräl och skattjakt. Sånt tycker jag rent allmänt görs bättre på en dator idag (som dessutom plockar bort alla regelmässiga hinder så det bara är att gå loss). Finns det mer än detta inom OSR som jag har missat? Varför väljer man OSR framför ett LAN?

För mig som inte är riktigt med på alla begrepp (och med risk för att bli utskrattad och hånad av bättre vetande), vad är skillnaden mellan OSR och Neotrad?

luddwig

Lawful evil
Swedish Chef;n297493 said:
Kan man vara nyskapande i OSR (regelmässigt) utan att det slutar vara OSR?
Jag säger ja. Upplever att det finns många spel som vanligtvis ses som OSR men samtidigt är nyskapande, till exempel The Black Hack.

Swedish Chef;n297493 said:
Är det några saker som kommer i spel i och med OSR:s återkomst som du tror kommer eller har smittat till andra spel?
Borde inte zonfärderna i År 0 ses som en sådan sak? Jag tänker att hexcrawl är direkt hämtat från tidiga DnD. Utan att ha tittat närmare på Svärdets sång uppfattar jag att det också hämtat en del från OSR.

luddwig

Lawful evil
Henke;n297507 said:
När jag tänker OSR så tänker jag iofs på detaljtunga regler med mycket modifikationer och fokus på strid, grottkräl och skattjakt. Sånt tycker jag rent allmänt görs bättre på en dator idag (som dessutom plockar bort alla regelmässiga hinder så det bara är att gå loss). Finns det mer än detta inom OSR som jag har missat? Varför väljer man OSR framför ett LAN?
OSR är raka motsatsen till detaljerade regler. Det som gäller är avskalade regler som är lätta att improvisera kring. OSR har heller inget fokus på strid. I stort handlar det istället om att spelarna ska vara kreativa och manövrera sina rollfigurer förbi olika slags hinder utan att hamna i strid. Jag har svårt att se att du skulle få samma utlopp för din kreativitet i ett LAN, men jag är ingen dataspelare så jag kan egentligen inte uttala mig.

kloptok

Pensionerad astrolog
luddwig;n297508 said:
Jag säger ja. Upplever att det finns många spel som vanligtvis ses som OSR men samtidigt är nyskapande, till exempel The Black Hack.

Borde inte zonfärderna i År 0 ses som en sådan sak? Jag tänker att hexcrawl är direkt hämtat från tidiga DnD. Utan att ha tittat närmare på Svärdets sång uppfattar jag att det också hämtat en del från OSR.
Gällande Mutant År Noll så har jag för mig att jag fick svaret att det inte är direkt inspirerat av hexcrawl när jag frågade på ett GothCon men jag är lite osäker på om jag minns rätt. Skulle dock våga drista mig till att säga att Fria Ligan på den tiden var mycket mer inspirerade av andra spelstilar än OSR.

Svärdets Sång däremot har tydliga OSR-influenser. Regler som t ex usage die kommer från OSR-världen. Och dessutom har ett gäng framstående OSR-profiler skrivit äventyrsplatser till spelet. Spelstil verkar också vara väldigt i linje med OSR-spelstilen, med fokus på utforskning av farliga miljöer.

Håller i övrigt helt med om att OSR kan vara nyskapande. Den här uppfattningen att OSR bara handlar om nostalgi och tillbakablickande skulle jag säga är direlt felaktig som det ser ut i OSR-världen idag och har sett ut åtminstone de senaste fem åren.

Bifur

Veteran
Utan att uttala mig om särskild genre (jag har inte tillräcklig koll på någon) tycker jag det nyskapande är när man för in en spelstils mekanik i en annan. Som strikt slumpmässiga berättelse-element i något som ändå har en röd tråd eller narrativistiska element i trad. Saker jag har för ögonen eftersom jag nyligen tittat på dem är Svavelvinters (som kanske visserligen inte är trad utan någon slags story now hybrid) system med Erfarenheter och Öde och Vildhjärta (där man i och för sig bara ska hitta ut ur skogen men det hade lätt kunnat ges ett mer ”rälsat” mål: hitta fram till den onda trollkarlen och befria prinsessan). Kontentan är väl att förnyelsen sker i det lilla, små saker som inte gör att ett helt spel blir revolutionerande.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
luddwig;n297512 said:
OSR är raka motsatsen till detaljerade regler. Det som gäller är avskalade regler som är lätta att improvisera kring. OSR har heller inget fokus på strid. I stort handlar det istället om att spelarna ska vara kreativa och manövrera sina rollfigurer förbi olika slags hinder utan att hamna i strid. Jag har svårt att se att du skulle få samma utlopp för din kreativitet i ett LAN, men jag är ingen dataspelare så jag kan egentligen inte uttala mig.
Ok, men OSR (Old School R.) innebär ju att man går tillbaka till rötterna, och rötterna är ju strid, detaljregler och sånt där som gör sig bättre i datorspel? Vad är det annars som är oldschool? :)

Återigen vad är det med viss ny OSR som är nyskapande är det setting, spelstil eller regler? Sen ska man inte jämställa uttryckten nyskapande och bra. Bara för att något inte är nyskapande är det inte dåligt. Jag säger inte det här som någon form av OSR, men jag har tydligen inte fattat grejen, så någon får gärna förklara för mig.

Allt handlar väl med vad man lägger i ordet tänker jag, och jag trodde helt ärligt att OSR var en medvetet närmast nostalgisk spelstil, det är det intrycket jag får från alla spelrapporter.

Som sagt jag har ingen erfarenhet av OSR just för att jag finner ”moderna” spel mer i min smak. Samt äger fler rollspel än vad jag någonsin kommer att spela. Jag är ju uppväxt med Drakar och Demoner och mutant och har på något sätt alltid sett ner på D&D, men under det senaste året insett att även det passar vissa historier.

PS.Jag inser nu att det här nog hör hemma i en ny tråd som borde heta övertala mig om varför jag borde köra OSR.

luddwig

Lawful evil
Henke;n297520 said:
Ok, men OSR (Old School R.) innebär ju att man går tillbaka till rötterna, och rötterna är ju strid, detaljregler och sånt där som gör sig bättre i datorspel? Vad är det annars som är oldschool? :)
När rollspelen kom på 70-talet var reglerna inte alls detaljerade och fokus låg inte på strid utan på utforskande. Strid var nämligen dödligt och således något man borde undvika samtidigt som det var de skatter man hittade, och inte de monster man dödade, som gav XP. Det du tänker på som old school låter som en senare generation rollspel, kanske Advanced Dungeons & Dragons, som hade detaljerade regler för nästintill allt samt ett mycket större fokus på strid och episka berättelser.

luddwig

Lawful evil
Swedish Chef;n297521 said:
Återigen vad är det med viss ny OSR som är nyskapande är det setting, spelstil eller regler?
Det korta svaret är setting och regler. Det långa svaret får du måhända av någon annan, eller av mig men inte nu. Jag måste nämligen stiga upp före skam imorgon och flyga till vår kungliga huvudstad för jobbets räkning så nu ska jag sova.

Jocke

Man med skägg
Min uppfattning är att OSR tills förhållandevis nyligen har vart den plats där det sker något nytt. Men precis som med Story Games-Forge typen av indie som var platsen där nytänkade fanns innan känns det som att det är slut med det nu. (innan dess var det bland friformarna du hittade nytänkandet, och innan dess vet jag inte för där är vi runt milenieskiftet när jag började sätta mig in i mer än vad bara min spelgrupp höll på med).

Det där med att man tittar tillbaka för att hitta något nytt som är grejen med OSR (jag tycker att det är direkt nödvändigt att R:et läses ut som renässans) och tankar som "rulings - not rules" är ju en direkt motrörelse mot att ett spel ska ha tydliga regler som gör att det berättar en typ av historia vilket är centralt för Indie-vågen.

Så frågan är vad nästa grej blir? Jag har en vag spaning om att det kommer att bli något där rollpersonen är säker efter som så många OSR-grejer handlar om att rollpersonerna kan dö för att de missar ett save slag, eller har 2 hp i en värld där ett vapen gör 1t6+styrkabonus i skada.

Samt att jag tror att det är dags för en annan typ av berättande. I friformen var spelarna (och deras rollpersoner) underkastade berättelsen, i Indie spelen var berättelsen en följd av reglerna och i OSR spelen kommer den i princip av att SL har koll på en miljö den krockar med spelarna. Hur kommer vi börja berätta nu?