anth
Vetefan
Jo, jag vet vad OSG är rent tekniskt: Chainmail, Holmes, B/X, ADnD, BECMI, RC - så det är inte vad den här tråden handlar om.
Det här är INTE menat att vara en exakt tråd, utan jag är ute efter era PERSONLIGA åsikter: vad är OSG för just er? När slutar det vara OSG? Var går gränsen?
DnD har med tiden utvecklats till ett mer komplext spel och någonstans slutar det vara OSG (som ju ska vara rules light).
Rent tekniskt slutar det vara OSG 1989 när ADnD2 kommer - men drar ni också gränsen där, eller drar ni gränsen någon annanstans?
Låt oss titta på ADnD2: det har nonweapon proficiencies som många säger inte är OSG.
Men vänta lite: både ADnD Wilderness Survivial Guide och Dungeoneers Survivial Guide har nonweapon proficiencies; och BECMI har skills som fungerar ungefär som ADnD nonweapon proficiencies.
Låt oss titta på DnD3 (även DnD3E5 och PF).
Det är definitivt inte OSG för det har saker som skills, feats och prestige classes.
Men om man plockade bort ovanstående (skills/feats/prestige classes) - skulle ni då betrakta det som OSG?
Vad mer skulle ni ändra innan ni anser att DnD3 blir OSG?
Låt oss titta på en av OSG-klonerna: LL (eller på B/X som det är en klon av).
Vilka saker måste man ändra för att det inte ska kännas OSG längre?
- Ändra framslagning från 3d6 till 4d6.
- Låta dwarf/elf/h-ling vara races istället för classes.
- Ta bort level-taket för demihumans.
- Låta AC gå uppåt istället för nedåt.
- Att man inte dör vi 0, utan vid -10 hp.
- Att man inte får xp för guld.
...
Det här är INTE menat att vara en exakt tråd, utan jag är ute efter era PERSONLIGA åsikter: vad är OSG för just er? När slutar det vara OSG? Var går gränsen?
DnD har med tiden utvecklats till ett mer komplext spel och någonstans slutar det vara OSG (som ju ska vara rules light).
Rent tekniskt slutar det vara OSG 1989 när ADnD2 kommer - men drar ni också gränsen där, eller drar ni gränsen någon annanstans?
Låt oss titta på ADnD2: det har nonweapon proficiencies som många säger inte är OSG.
Men vänta lite: både ADnD Wilderness Survivial Guide och Dungeoneers Survivial Guide har nonweapon proficiencies; och BECMI har skills som fungerar ungefär som ADnD nonweapon proficiencies.
Låt oss titta på DnD3 (även DnD3E5 och PF).
Det är definitivt inte OSG för det har saker som skills, feats och prestige classes.
Men om man plockade bort ovanstående (skills/feats/prestige classes) - skulle ni då betrakta det som OSG?
Vad mer skulle ni ändra innan ni anser att DnD3 blir OSG?
Låt oss titta på en av OSG-klonerna: LL (eller på B/X som det är en klon av).
Vilka saker måste man ändra för att det inte ska kännas OSG längre?
- Ändra framslagning från 3d6 till 4d6.
- Låta dwarf/elf/h-ling vara races istället för classes.
- Ta bort level-taket för demihumans.
- Låta AC gå uppåt istället för nedåt.
- Att man inte dör vi 0, utan vid -10 hp.
- Att man inte får xp för guld.
...