Nekromanti Vad är Quadosh?

Alea

Veteran
k7e9 försökte i tråden:"Quadosh, magi och religion..." Få reda på hur magi, religion och quadosh samverkar för att reda ut hur en magiker kan vara religiös.
Tyvär så började tråden handla om hur sannolikt det är att fummla som magiker och vilka risker dem är beredda att ta.

Så jag känner att det finns ett behov att definera vad quadosh igentligen är. Det finns en gammal tråd där någon frågar vad quadosh är men den diskutionen handalade mer om vad quadosh används till.

Vad är quadosh då?
Som jag ser det har den två användningsområden: nedkalla teotropiska filament från sin gud för ceremonier och mäta hur dåligt det går för en magiker.
Varför är de två användningsområderna motsattser? Behöver det vara så?
Hur hänger quadosh ihopp med religion och tro? Hänger quadosh ihopp med tro igentligen?

Regmolar

Swashbuckler
Nu är det ju så att det spårade ur efter att förklaringar kommit fram (vad menar du? Orkade du inte ens läsa igenom de första av de typ 40 inläggen innan du gav upp!? :gremwink:) För att dra min egen något modifierade version av Duddmannens briljanta liknelse...

Din själ är en dator kopplad till en terminal, som är universum. I denna terminal finns det servrar (gudar) du kan koppla din dator till för en bättre och mer stabil kontakt och massa annat tjafs. Denna koppling är din qadosh. Ju mer du intensifierar arbetar på din kontakt med servern, desto bättre kontakt får du med allt annat.

Vissa försöker dock använda sina datorer till att påverka terminalens funktion via uppkopplingen (magiker), vilket resulterar i problem med deras uppkoppling (lägre qadosh). Har de haft en bra kontakt innan tar det längre tid innan kopplingen bryts ned. När kopplingen stiger långt under medelnivå sker konstiga saker med uppkopplingen, och den riskerar att förstöras helt. Då är datorn inte längre en del av terminalen (eller, själen är inte längre en del av världen: "borttoning").

Så, är det en acceptabel förklaring, var den förståeligt förklarad, ger den de relevanta svaren, och var det bra att förklara det med datortermer? Om nej, förklara gärna varför så att jag kan försöka rätta problemet :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Qadosh (inget u) är i mitt Mundana (YMMV, med andra ord) hur villig din gud är att hålla dig om ryggen. Det är ett numeriskt mått på hur bra kontakt du har med din gud. Om du har hög Qadosh skyddar guden din själ, vilket leder till att du åldras långsammare och inte tonar bort lika snabbt på andeplanet. Det senare innebär att din gud kan ta hand om din själ för att dra iväg den till lämpligt efterliv (eller möjligen förtära den och omvandla den till teotropi -- hur snälla gudarna egentligen är kan inte riktigt avgöras).

Qadosh under 0 är inte knuten till någon specifik gud, utan mäter snarare hur långt rollpersonen är från att kunna få kontakt med gudar, på grund av att själen har sargats av magianvändning och liknande. Med låg Qadosh åldras du snabbare, eftersom den försvagade själen inte är lika bra på att upprätthålla det psyko- och biotropiska fält som hindrar kroppen från att falla sönder (vilket försvinner då själen lämnar kroppen, och alltså får kroppen att förruttna).

Notera även att shamaner som inte har kontakt med gudomliga väsen inte har hög Qadosh. Detta beror på att de inte behöver den -- den genomsnittlige troende lämnar skyddandet av sin själ i händerna på en gud, medan shamanen är fullt kapabel att klara sig på egen hand på andeplanet.

Skrev följande text till Eon 3 som berör ämnet:

Frågan vad Qadosh egentligen är för något har diskuterats vilt och brett inom olika teologiska, spiritistiska och magiteoretiska traditioner genom tiderna. Det vanligaste synsättet är den syn som de flesta religionerna presenterar nämligen att Qadosh är ett mått av en persons helighet, alltså hur nära gudarna och det gudomliga en individ står. Vad som stödjer denna teori är att de flesta aktivt utövande troende vanligtvis har ett positivt värde i Qadosh medan de flesta vanliga människor har ett neutralt värde på noll.
Schamaner, och andra personer som befattar sig med andevärlden, tenderar att få beskåda effekten av framförallt negativ Qadosh i form av något de kallar ’glömskan’ som tycks drabba de själar eller andar som sakta tynar bort på andeplanet.
Magiker refererar normalt sett till Qadosh som graden av ’borttoning’ då den som brukar magi löper en risk, speciellt vid ansvarslöst användande, att drabbas av negativ Qadosh. Detta kan i förlängningen leda till total icke-existens det vill säga att personen upphör att existera. Magikerna förklarar detta som att de personer som ådrar sig negativ Qadosh har brutit mot verklighetens lagar och på så vis upplevs som ett slags sjukdom av skapelsen som därför stöter bort dem. Mer teologiskt inriktade magiker menar att det är gudarnas straff för magikernas hybris att nyttja deras krafter. Slutligen finns det de som menar att negativ Qadosh för magiker närmre gudarnas motsatskraft, det vill säga demonerna, och att de fysiska förändringar som kan iakttas kring vissa magiker med negativ Qadosh skulle kunna vara demonernas verk.
Vidare kan jag rekomendera hela avsnittet om Negativ Qadosh i Eon 3 - Spelledarens guide då detta förklarar iallafall lite om ett negativt värdes betydelse.

Ordet Qadosh är, om jag inte missminner mig, hebreiska och betyder "helig" eller "helighet". Som jag ser det så är denna definering något smal då helighet liksom inte riktigt räcker till. Personligen tycker jag då att "upplysning"/"själslig hälsa" eller till och med "grad av gudomlighet" passar bättre. Detta då det liksom finns två möjliga utgångar av en Qadoshprocess hos en individ (förutom det eviga stadiet däremellan).
Den ena är Apoteos - dvs möjligheten att transformeras/upphöjas till ett gudomöligt väsen.
Den andra är att uppnå total icke-existens dvs att upphöra att existera kroppsligt (och förmodligen även själsligt).

Så Qadosh definerar alltså var på skalan mellan reell gudomlighet och bortstötning från verkligheten som du befinner dig.
Vad som reglerar denna process är enligt mig inget mindre än den universella Balansens lag. Om du bryter mot denna genom att använda dina slumrande gudomliga krafter olovligt (dvs bruka mer magisk kraft än vad du klarar, av vilket kan resultera i fummel och qadoshförlust) så upplevs du som en avvikelse från skapelsen som försöker stöta bort dig vilket slutligen kan leda till borttoning.
Om du istället vördar skapelsens väktare (dvs gudarna) vilka också är de som rår över de gudomliga lagarna så kan din själ ta del av deras kraft och sakta men säkert kan du komma närmre deras grad av universell upplysning för att så småningom (om det finns tllräckligt många som dyrkar dig för din helighet) kunna upphöjas till en gud.

Skapelsen verkar således gynna de som vandrar i gudarnas skugga, vilket inte är så konstigt då dessa kan ses som skapelsens övervakare. Bruket av magi å andra sidan verkar inte gillas av skapelsen iallafall inte då den orsakar dissipation. Man skulle alltså även definera Qadosh som ett slags sammstämighet med skapelsen/universum men begreppet blir knappast mindre flummigt av en sådan definering. I detta inlägg flummas det en del om Qadosh och hela tråden har en del intressanta diskussioner för den som vill flumma vidare.

Avslutningsvis håller jag med om att värdet/egenskapen Qadosh definitivt är något som behöver en tydligare/mer omfattande genomgång vilket också är anledningen till att det är en av punkterna som står med på min önskelista/synopsis till en eventuellt kommande M&M v2.0.

Sebastian - som gjorde lite halt i skrivandet på Alver v.2.0...

Alea

Veteran
jag måste börja med att säga att ditt inlägg är det bästa inlägget jag läst på rollspel.nu hitils.

Att definera qadosh som helighet är lite väl vagt för min smak.Kan man då definiera qadosh som ens gudomliga potential?
Är magi ett utryck för ens gudomliga potential eller är det någonting som kan skada den?

Jag tycker om att definiera qadosh som ens gudomliga potential, det känns rätt men det gör saker mer komplicerat.

När en helig person slår mot qadosh för att ta emot/begära de teotropiska filamenten vad är det som händer?
Får man de teotropiska filamenten för att lika dras mot lika och en kraftöverföring sker? Eller är qadosh-slaget till för att se hur ens egen gudomlighet hanterar den gudomliga kraften man får från guden?

Hur ökas qadosh? Kommer ökningen innifrån från ens egen själ eller är det något som gudarna delar ut?
Om quadosh kommer innifrån individen så varför krävs det trosgärningar för att höja den? Är religioner bara ett system för att locka fram den energi i själen som krävs för att höja qadosh? Är religionen då ett pyramidspel där alla genomför qadoshgenererande handlingar men ju längre upp man är i pyramiden desto mer tjänar man på det:
troende-präst-överpröst-gud.

Om qadosh-höjningen kommer utifrån varför spenderar gudarna den energin som krävs för att göra det?

ceremonin välsignelse och äktenskap är ju uppenbara höjningar av qadosh som kommer utifrån.

När en magiker är återhållsam från magi för att återhämta negativ qadosh är det en läkeprocess eller guden som belönar? Om magikern är icketroende och återhämtar qadosh, är det ett bevis på ett undantag elelr att det är en läkeprocess?

Hur kommer det säg att man bara kan få quadosh från magisk avhållsamhet när man har negativ qadosh? varför slutar qadosh-höjande handlingar höja qadosh?

Regmolar

Swashbuckler
Personligen tycker jag att allt detta kan förklaras in med den mer "vetenskapliga" förklaringsmodellen: att qadosh är potentialen i den länk man har till universum, och därmed till gudarna, som ju bevarar och i viss mån kontrollerar den (t.ex. står ju gudomliga lagar över naturlagar, och endast under de kosmiska lagarna som är satta av skapelsen/skaparen själv).

Anledningen till att religionen ökar qadosh är då att man efter idogt bedjande (som ju på något vänster lär innebära kontakt med guden) kommit närmare denna, och därmed närmare... allt. Jag börjar känna att de begrepp jag har inte räcker till för mina bilder och tankar...

Anledningen till att det inte går att höja qadosh utan religion blir då att denna kontakt endast kan göras med gudar. Borttoningen är att helt förlora kontakten med universum pga. att man genom oförsiktigt användande av universums grundsten, magin (om man nu är lagd åt det existensiella hållet), har skadat sin själ så pass att den förlorar alla "kommuniceringsförmåga" med universum.

Vad som händer sedan är upp till den enskilde. Men jag har för mig att Ymir talade om möjligheten att förvisa demoner till något kallat "Tomrummet", från vilket de aldrig kunde återvända... :gremwink:

För mig är det självklart att återhämtandet av negativ qadosh är en läkningsprocess: det besvarar alla dina tre av dina fyra sista frågor på en gång, medan den helt tar bort den fjärde (själen självläker ju genom att avhålla sig från att mixtra med universum, "kabelryckande", för er som är insatta i den andra qadoshtråden :gremwink:)

När läkningsprocessen sedan är avslutat kan själen återigen få kontakt med gudarna, något som (enligt regelboken) är omöjligt med negativ qadosh.

Men, det är som sagt bara min bild av det hela, som jag dock tycker fungerar väl tillsammans med Ljusetsriddares. Vi bara förklarar det på två olika sätt (precis som man gärna gör inom fysiken: den enkla "atomerna vill alla ha åtta elektroner i yttersta skalet, det är därför allt det här händer...", respektive en jäkligt mycket mer komplicerad förklaring med udda termer, som inte nödvändigtvis ger en vettigare bild...).

Alea

Veteran
Regmolar jag tycker att din förklaringsmodell förklarar hur qadosh fungerar men inte vad det är.

Det framgår att qadosh är kopplingen till gudarna och eller det gudomliga. Men vad är det gudomliga? Gudarna möjligör kopplingen och man fylls med gudomlighet och blir på det sättet mer helig men när blir man mättat på det gudomliga? Det verkar variera mellan olika religioner då man i vissa kan bli en ny gudom medans man i andra inte ens kan bli ett helgon.

Hur skapas en ny gudom?
Hur skapades allvetandets brödraskaps första gudom? Han trodde definitivt inte på en redan existerande gud och hade därför inget han kunde närma sig det gudomliga med.

Om qadosh då är potentialen i länken till gudarna, och magi är omskakandet av nämda kabel för att påverka verklighet och bortoningen är när kabeln går av är då gudarna7gudomligheten samma sak som verkligheten?
Om gudar/gudomligheten då är verkligheten vad innebär apoteosis (eller vad det nu hette) för verkligheten?

Och min fråga om qadosh-slag kvarstår. Vad är ett qadosh-slag?
Vad är gudomlig intervention? Magi?
Qadoshförlust på grund av en lyckad gudomlig intervention beskrivs väldigt anorlunda från vanlig qadoshförlust. Är det någon skillnad?

Om qadosh är ens gudomliga potential varför sjunker qadosh som en följd av gudomlig intervention? Varför sjunker den omnqadosh är närheten till guden? varför sjunker den om qadosh är potentialen i kabeln?
Borde inte qadosh tvärtemot öka efter en gudomlig intervention? Man har ju använt potentialen för att påverka något vilket borde lämna spår i verkligheten och därmed förenkla att så sker igen inte försvåra. Eller så har man använt sin närhet till guden och då borde ju man inte sjunka i gudens aktning utan tvärtemot öka närheten+ Vad är närmare gud än guds egna verktyg?

Regmolar

Swashbuckler
Ok, ok, många frågor... lugna ned dig lite, så tar vi det sakta men säkert...

Samtliga spoilers är från L&H.

Nu kör vi drakstil: fråga blir motfråga: Vad är det gudomliga fråga du. Vad är tid, frågar jag? Vad är rum? Vad är magi? Vad är filament? Vad är verkligheten? <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">De är Aeons drömmar, eller vilken motsvarande förklaringsmodell du nu håller dig till.</font></td></tr></table>
De är en del av universum, och för att förklara dem måste man förklara vad som ligger bakom universum, vilket endast går med L&H, och många tycker inte att det är en bra idé. Det är även något jag inte kan göra, om jag nu inte missuppfattat allt totalt. Vad är det du vill ha förs svar?

Hur skapas en ny gudom?

Genom att en troende har en så stark kontakt med sin gud att han efter döden tar sig till denne på andeplanet, och där transformeras. Vad som händer med ett helgon är osäkert: kanske blir denne en lägre "skyddsling" i gudahierarkin, möjligen inte ens helt teotropiskt; kanske upptas denne i guden och ger guden kraft; kanske återföds helgonet genom gudomens försorg i en ny kropp för att återigen leda de troende. Kroppen behåller dock sin qadosh (drabbas eventuellt även av någon sorts teotropisk genomströmning) så länge som den bevaras på rätt sätt, vilket leder till att det blir en länk till guden på andeplanet, då helgonet ju på något sätt blivit delvis gud, eller åtminstone en stark länk till guden, och därmed förenklar gudomlig intervention för den som har en bit av kroppen (se, jag svarade på en extra fråga! :gremsmile:)
För "full" (om den nu är det) apoteos gäller dock ännu ett steg: om den uppstigne har tillräckligt med tillbedjare kan denne använda sina troendes kraft och försöka nå upp till samma nivå som den gamle guden, dvs. bli en fullständig gud. Misslyckas denne kanske han/hon förskjuts, förgörs, absorberas, tillåts återfödelse för ett nytt försök eller går samma väg som helgonen, men kanske lite mäktigare.
Jag skulle t.o.m. vilja påstå att daakkyrkans helgon är de som genomgått apoteos, och nu är (åtminstone nästintill) fullvärdiga gudar vid Daaks sida (alternativt nedanför eller snett under, eller så kanske de har spöat upp sin gamle mästare och tagit över), vilket enligt mig förklarar varför man kan tillbe dem såpass utan qadoshrestriktion el dyl, samt varför de kan utföra gudomlig intervention.

Hur skapades allvetandets brödraskaps första gudom?

I blame Neogames. De har på något vänster hittat på en extra apoteosmöjlighet, eller trixat med religionshistorien (han kanske bara hittade en gud som upphöjde honom, och skapade sedan en religion runt sig själv och de han ansåg värdiga (= intelligenta, kunniga och fromma nog) lät han upptas till gudar under honom, och allt tjafs om "ultimat kunskap" är bara lögn. Välj vad du vill eller fråga Neogames/författaren, för jag kan bara teorisera.

Och min fråga om qadosh-slag kvarstår. Vad är ett qadosh-slag?
Vad är gudomlig intervention? Magi?
Qadoshförlust på grund av en lyckad gudomlig intervention beskrivs väldigt anorlunda från vanlig qadoshförlust. Är det någon skillnad?
Om qadosh är ens gudomliga potential varför sjunker qadosh som en följd av gudomlig intervention? Varför sjunker den omnqadosh är närheten till guden? varför sjunker den om qadosh är potentialen i kabeln? Borde inte qadosh tvärtemot öka efter en gudomlig intervention?

Ett qadosh-slag är ett slag för att se om länken till och ställningen hos (enligt min variant mäter qadosh både, då de förändras i samklang med varandra) din gud räcker för att han ska kunna och vilja ingripa när du ber honom. Gudomlig intervention är guden som verkar genom din länk - qadosh. Vad magi är är fruktansvärt komplicerat och både bör och har fått egna trådar (sök om du vill kolla, Ymir har en intressant vinkling). Qadoshförlusten är ett resultat av att gudens kraft går genom din qadoslänk vid interventinen, vilket utgör en oerhörd belastning på samma sätt som magi, fast oerhört mycket starkare (minns tyvärr inte reglerna exakt, men jag tror att den förklaringen fungerar), vilket med största sannolikhet skadar länken (överbelastning av din helighet, helt enkelt). Skillnaden från den "vanliga", magiska förlusten är storleken, formen och källan.

Man har ju använt potentialen för att påverka något vilket borde lämna spår i verkligheten och därmed förenkla att så sker igen inte försvåra. Eller så har man använt sin närhet till guden och då borde ju man inte sjunka i gudens aktning utan tvärtemot öka närheten+ Vad är närmare gud än guds egna verktyg?

Dessa spår borde snarare skada din förankring till verkligheten om de nu gör något, som i magin, men jag förstår hur du tänker. Försvårandet är ett resultat av skadan orsakad av överbelastningen. Du som verktyg (dvs. bärare av en qadoshlänk) har tagit skada och fungerar inte längre lika bra förrän du har återställt skadan. Interventionen är dessutom en ynnest från gudens sida och inget han/hon gör spontant: det är du som har bett om att få vara en kanal för gudens kraft, och guden har hörsammat din önskan.

Dock kan du ju alltid, om du vill ta fasta på din sista fråga, som husregel säga att en person som ofta upplåtit sin länk för gudomlig intervention för att hjälpa religionen kan få lättare på helgon- och möjligen även gudomligshetsslag baserade på qadosh, då guden ser med stor välvilja på den troendes offervilja och därmed personligen försöker leda den troende rätt.

Sådär ja. Jag hoppas att det var givande och svarar på dina frågor.

zuntona

Swordsman
Allvetandes brödraskap

Jag vet att jag kanske bara är ute och flummar här men möjligheten att bli ny gudom finns ju i samtliga religioner som tillåter paralell dyrkan.

Jag har alltid utgått att Allvetandests brödraskap är resultat av en person som uppnått Guda status från en helt annan trosuppfattning. Om vi tar min favorit kultur Cirfalierna så har de en värdegrund och samhälls syn att man ska sträva efter att vara bäst. Inte bra utan bäst. Som lärd ska man altså kunna mest. Därmed skulle mycket väl denna individ som var den förste kunna varit cirfalier. Det finns inget i tron som förnekar Cirza. Och att bygga vidare varför det blir en helt ny tro. Alla har rätt till att dyrka gudar enligt Samväldet. Men Cirza templet är unikt för cirfalier. Därmed kan inte nya dyrkare, från andra raser, av kunskap erkännas av Cirzatemplet. Men de kan erkännas om de enbart följer den andra gudom kort och gott du har en ny religion som i vis mån kan paralell dyrkas av cirfalier och andra raser.

dream

Hero
Kanske kan det vara värt att anknyta till Platon, Michael Moorcock och Erik Granström i ett här:

Qadosh kan vara ett mått på VERKLIGHET. Gudarna är mer verkliga än människorna, en person med hög qadosh står närmare verklighet än en med låg.
Om man har negativ qadosh å andra sidan, så har man åstakommit motsägelser i världen och pss förverkat en del av sin verklighet. Man existerar alltså MINDRE än en person med högre qadosh.

(jag stavar som en kratta)

Regmolar

Swashbuckler
Re: Allvetandes brödraskap

Riktigt cool teori och jag anser att den mycket väl kan låta förklara hela konceptet, speciellt då cirefalierna är en av Mundanas äldsta och mest bildade kulturer... den har helt enkelt uppstått som en ny trosinriktning inom en grupp av lärda (och kanske även imponerande) cirefalier, och sedan spritt sig för att till sist "avcirefaliseras" efter ett par sekel. Rimligt och ganska häftigt :gremsmile:

Boldtaar

Warrior
Vad tycker du? Har men ett värde i Quadosh eller har man flera om ber till olika gudar eller byter religon.

Om man kom på hur man kan transformera guda kraften eller .med någon hitils okänd kosmisk effekt
Borde man inte på något sätt kuna öka Quadosh med mäktig magi?

Regmolar

Swashbuckler
Vad tycker du? Har men ett värde i Quadosh eller har man flera om ber till olika gudar eller byter religon.
Den här är mycket svår och jag har själv startat en tråd om det hela tidigare. Dock har jag just nu två alternativ.

Alternativ ett är att man endast får tillhöra en religion aktivt och ha qadosh för endast denna (alternativt på ett invecklat sätt ha "aktiv" och "passiv" qadosh för olika religioner). Detta system borde man köra för de troende (yrkesgruppen, alltså) även om man istället väljer alternativ två, om inte religionen är extremt tolerant.

Alternativ två är att ha två separata nivåer. De får dock en nivå svårare (+/- valfritt antal tärningar och/eller fasta poäng enligt SL:s beslut) för gudomlig intervention (och kan självklart bara be en gud i taget) och åldern minskar med medelvärdet av de båda. Magifummel tar dubbla poängantalet, fördelat enligt slump, SL:s beslut, spelarens val eller enligt en tidigare överenskommelse.

De ändrade effektreglerna finns i balanssyfte och representerar att länken som qadosh enligt min teori utgör delas mellan två väsen, vilket halverar dess effekt på individen (därmed minskat åldersavdrag och qadoshförlustmotstånd) och gör det svårare att kontakta sin gudom, samt sänker troligen den troendes anseende i gudens ögon (därav den ökade svårigheten för gudomlig intervention)

Om den troende fortfarande kan bli ett helgon är upp till gudarnas välvilja (läs: SL), men apoteos borde ändå följa samma regler (det första qadoshslaget blir då den förberedande förvandlingen innan gudasteget).

Självklart kan man endast tillhöra två religioner samtidigt om de är toleranta mot varandra, alternativt åtminstone inte hyser dirket fiendskap, även om svårigheten för gudomlig intervention då riskerar att öka (pga. att den egna guden blir tveksam angående den troende), men detta beror på hur svartsjuk guden/gudarna i fråga är (läs: om SL tycker det är rimligt).

Vill man tillhöra än fler religioner aktivt är det bara att öka divisionssiffrorna och öka svårigheterna för gudomlig intervention.

Om man kom på hur man kan transformera guda kraften eller .med någon hitils okänd kosmisk effekt
Borde man inte på något sätt kuna öka Quadosh med mäktig magi?
Teotropi går utmärkt att transformera, vilket bevisas av alla ceremonier som använder sig av andra aspekter i sina effekter. Att transformera till teotropi är däremot (vad man vet) omöjligt, med undantag för möjligheten att gudarna kanske kan omvandla psykotropi till teotropi. Detta är upp till SL.

Ceremonin Välsignelse använder tydligt en qadoshöjande effekt, men för att en magiker ska lära sig denna krävs ju som antytt någon exceptionellt, samt att magikern lyckas få tag i teotropi. Detta är helt och hållet SL:s mark, men samma möjligheter finns väl (teoretiskt sett) som för daimotropin, med undantag för att gudaframmaningsbesvärjelser (som ceremonin "Nedkalla Döden" antyder) är av en magnitud som ligger över de flesta dödliga... (notera även min kommentar angående transformering, som även i stort sätt gäller för daimo- och psykotropi)..

Hmm... jag lyckades faktiskt svara på det där. Coolt :gremsmile:

dream

Hero
För det första kan man undra om man innerst inne verkligen kan tillhöra två religioner samtidigt? Är det inte en del av varje religions själ och hjärta att vara exklusiv? (jag vet, det är en västerländsk tanke, men den kan kanske appliceras på Mundana ändå)

För det andra, om man accepterar en sorts "verklighetsteori" (se ovan) så är det hela rimligen enkelt, varje person har ett och endast ett värde i Qadosh... Man måste såklart inte acceptera en sådan teori, men som en generell not kan jag också nämna att det är fasen så mycket jobbigare om man tillåter flera värden att samexistera. Det är lite som att ha två värden i styrka eller så.

Regmolar

Swashbuckler
Som sagt, man kan stödja alternativ ett eller två. Du stöder nr. ett, utan tillägg, och jag respekterar dig för det (det var den jag stödde först, för den andra är krånglig, men nu är jag neutral). Den har bäst regelmässig täckning, är (diskutabelt) troligen mest logisk (systemsett), och fixar problemen utan större problem i sig själv. Nackdelen är helt subjektiv och ligger i att man tar bort möjligheten att aktivt delta i två religioner.

Alternativ två (från början tänkt att vara ett alternativ, då ettan var min lösning) är krångligare (möjligen ganska mycket krångligare), men ger mer frihet och (diskutabelt) även ett bättre djup. Man kan säkert även argumentera för att den är mest logisk utifrån vissa teser. Det var en möjlighet jag såg i systemet (mitt, gällande qadosh, dvs.), och det är fritt för var och en att välja vilken som stämmer. Det här står helt för SL, då reglerna inte täcker.

Nu vet jag ju att du troligen bara ville ge din bild av det hela snarare än att argumentera, men jag kunde låta bli att kommentera :gremwink:

Och ville du argumentera är det inget problem; jag kommer bara inte göra det emot dig (men väl med dig) :gremwink:

dream

Hero
Nå, som jag ser det finns det inget hinder egentligen för att delta i mer än en religion samtidigt med det "enklare" systemet.

Man kan, som du säkert inser, välja en av (minst) två vägar:
a) du kan bara öka Q genom att be/pilgrimma etc. i din "huvudreligion"
b) du kan öka Q genom vilken religion som helst

Personligen föredrar jag alternativ b), jag ser egentligen ingen koppling mellan Q och religionen som sådan... Teoretiskt sett borde man kunna få högre Q på andra vägar än genom religionen, kanske är det därför Allvetandets brödraskap bäst kategoriseras som religion...

/F

Regmolar

Swashbuckler
Personligen föredrar jag alternativ b), jag ser egentligen ingen koppling mellan Q och religionen som sådan...
...vilket just var anledningen till att jag kallade nr. 1 för "troligen mer logisk" och sade att den hade bäst regelstöd :gremwink: Reglerna nämner aldrig några effekter eller möjlig-/omöjligheter vad gäller aktivt deltagande i flera religioner, och har därför inte behov av "olika" sorters qadosh.

Och får inte enligt b) en "dubbeltroende" dubbelt så många slag för ökning, utan annat än högst negligerbara nackdelar? Eller finns det en bra lösning som inte innebär att hans böns (och liknande) effekt på ett ganska tveksamt sätt förminskas?

B´Vad gäller AB så har de en 8-9 gudar, vilket är mer än de flesta, så snarare är det tveksamt att inte kategorisera dem som religion :gremwink: (sen har vi ju haft teorier om att de egentligen bara är en pseudofilosofi, i betydelsen en religion av den "vanliga" (dvs. med gudar som får energi och ger qadosh) typen som hävdar att de inte är det, vilket måste beaktas om denna del av diskussionen fortsätts). Fast sedan så ger kanske extrem kunskap om världen vi lever i en större samhörighet med den (dvs hög qadosh, enligt den breda definitionen), vem vet?

zuntona

Swordsman
Svarta svärdets beskydd?

Ditt inlägg låter som du menar att man paralell dyrkar enligt New age stilen. Kanske är lite ute och cyklar nu men jag har ju redan fått fram ett bra exempel med min älskade cirfalier i den här tråden så nu gör jag ett försök till.

Vad är det som säger att karaktären betraktar det som två religioner han ser det nog som en tro. Ta de läror som tillåter paralell dyrkan, här kommer återigen Cirza templet. En karaktär där kan mycket väl acceptera flera olika gudars existens för det har ju redan Cirza sagt. Men Cirza är den högste och han ska dyrkas primärt. Det är skillnad mellan tro och dyrkan. Till och med Thalamur erkänner till exempel både Daaks och Cirzas existens fast de påstår att det handlar om demoner som man ska ta avstånd ifrån.
Här till min lösning på det hela:
Svarta svärdets beskydd är ju en cirfalisk orden som dyrkar Cirza samt Martari. De har sin egna heliga skrift som kompletterar det som står i Tzorlack rullarna och jämförelsevis med andra Martari troende har de satt en väldigt cirfalisk synsätt på Martari. De är altså både en del av Cirzatemplet och en del av Martari dyrkarna men de har sin egna variant av det hela.

Regelteknisk och religion syn:

De har en helt egen religion som har ärvt heliga dagar, tabun förpliktelser, levnadsregler och heliga platser både från Cirza templet och Martari.
De troende kan be till båda gudarna men får bara Qadosh höjning som på vanligt sätt av bön (har för mig det är en timme om dagen man ska be va) Däremot måste man välja ut vilken dag som är den heligaste för dom vilket skulle självklart vara Cirzas dag i detta exempel för att en given dag då förbätringslag i Qadosh ska slås.
De får flera fördelar som att de kan få hjälp från båda religionerna men de har även väldigt många fler förpliktelser. Det är ju alltid bättre att ha det lätt men för att ha rätt tro krävs uppofrringar. Det är fler heliga dagar de måste delta i så vidare. Fördelarna jämnar ut nackdelar om man är rädd för powergameande. Det tycker jag är ett av de lättare jämförelserna när man har paralell dyrkan men varje gång det blir så tycker jag man som sl ska försöka i samråd med den spelaren det berör prata ihop hur den tron ska fungarer som uppkommer i form av dyrkan från de olika guddomarna.

zuntona

Swordsman
Hur känns/märks Qadosh???

Jag hoppas inte att du tycker att jag drar iväg din tråd åt fel håll nu men jag tycker det är inlägg som bygger på vad du skrev.

Hur känns egentligen Qadosh. Vi har haft en hel del samtal kring det här i våran spelgrupp som från början bestod av en Drunosk riddare samt tre Cirfaliska tempelriddare och en Tzorza. Inställningen till Cirza och hur mycket Stor Primaserna handlar utifrån Cirzas kontra sin vilja har genomsyrat hela kampanjen och omen har skett och Cirza har ständigt varit närvarande på något sätt. (Älskar när man kör spelmöten när tärningar rullar på skade slag så att en karaktär börjar tro att Cirza vakta honom och gjorde han osårbar.) Nu skrev jag lite väl mycket onödigt här. Poängen är den att vi har haft mycket Qadosh förluster och har även fått Qadosh en hel del. Det var en hemsk upplevelse att åldras 5 år på några sekunder. Vi har därför pratat om men inte riktigt kommit fram till något om hur Qadosh verkligen känns.

Märker man själv när man får Qadosh?
Märker man att man förlorar Qadosh förutom åldring om det sker?
Märker man om andra har Qadosh?
Kan man känna av skillnaden mellan ens egna Qadosh och andras?
Märker man av Qadosh från andra religioner än ens egen?
Har man någon fördel mot vandöd eller demoner med högt värde i Qadosh? (Heliga platser påverkar vandöda negativ både i qadosh inte göra det också)
Om man har hur fungerar det om både cermonin helga/vanhelga finns med i religionen?

Regmolar

Swashbuckler
Re: Hur känns/märks Qadosh???

Enligt min bild av det hela skulle svaren bli ungefär såhär...

Märker man själv när man får Qadosh?

När man får qadosh får man en känsla av upplysning/helighet, och känner sig ett steg närmare sin gud. Kort sagt: ja.

Märker man att man förlorar Qadosh förutom åldring om det sker?

Jag skulle faktiskt säga nej, mest för att jag tycker det är mycket roligare med scenariot "när du ser dig i spegeln märker du plötsligt rynkor som inte var där igår. Du stirrar först på din spegelbild och förstår inte vad som har hänt, men sedan börjar du tänka tillbaka" än "du får en obehaglig känsla av att du plötsligt är mindre helig".

Sen kräver ju nästan min teori att man som magiker borde känna av att själen skadas vid okontrollerad dissipation, men jag anser att man vid det tillfället är för upptagen med att brinna, dränkas, smutsas ner, lysa och utsättas för allmänt obehag för att riktigt märka den lilla, obestämbara ilningen som säger "aj då, nu förlorade du qadosh...". Kort sagt: man märker det kanske i efterhand...

Märker man om andra har Qadosh?

Förutom att den 10 år gamla mannen verkar vid ovanligt god vigör, eller att prästen tycks väl vis för sin ålder; nej, inte naturligt. Eventuellt kan präster (och möjligen på området specialiserade magiker) känna av det meddelst ceremoni, magi, eller för heligheten välstämda sinnen, men det är allt. Och då är det mest mycket höga värden på qadosh som märks, och inte små, fjuttiga ettor och sexor.

Märker man av Qadosh från andra religioner än ens egen?

Ja, om personen är mycket helig, enligt principen ovan. Men lägsta gränsen är mycket högre.

Har man någon fördel mot vandöd eller demoner med högt värde i Qadosh? (Heliga platser påverkar vandöda negativ både i qadosh inte göra det också)

Nej; vandöda förhindras av biotropi eller motverkande nekrotropi, demoner (som alla andeväsen) av hinder av semotropi. Det som gör de heliga platserna påverkande är gudens närvaro och kontakt med dem: om guden inte tillåter att väsendena vistas där, kommer de att motverkas av den länk guden har till platsen. Detta är möjligen en slags gudomlig lag. (jag tar nu stöd på regeln i V&N som förklarar att vandöda inte har problem att vistas på heliga platser om religionen i fråga accepterar dem). Qadosh är din länk till, kontakt med, och anseende hos guden, inget försvar (förutom genom lättare gudomlig intervention, då :gremwink:)

Om man har hur fungerar det om både cermonin helga/vanhelga finns med i religionen?

Tja, helga länkar en plats till guden för en tid, och gör gör att det blir svårare för religionens påverkbara fiender att vistas där, medan vanhelga förstör en plats tidigare helgning till en annan gud. Qadosh gör väl egentligen ingen skillnad här.