Väldigt kortfattat: linjärt äventyr där spelarna (mestadels) inte kan göra meningsfulla val.
De tre faktorer som påverkar här är äventyrets struktur, spelledarens upplägg och spelarnas uppfattning av äventyret. Meningsfulla val kommer variera - ofta kommer äventyret justeras så att spelarna inte får göra fel - but thou must.
Linjära äventyr behöver inte vara railroading. Det är dock lätt att de faller i den fällan. (och det finns en del som kan göra det svårt att skriva bra äventyr om man exponerats för enbart linjära äventyr - framförallt så är oftast inte valen som gjorts när äventyren konstruerades transparenta).
Typiska fel är problem med bestämda lösningar, enbart ett val som får göras, falska val, svårighet på slag som inte går att klara. Typiska sätt att göra sånt bättre är att inte förbereda lösningar, att inte förberada handlingen på olika platser/olika scener, plocka bort alla "cutscenes" (om möjligt) och att inte göra äventyret avhängigt att RP gör "rätt". Det som kan göra det svårt att få rälsning exakt definierat är just de tre faktorerna som spelar in, och att rälsning är ett laddat ord hos några.
Låt mig lägga till att man kan mycket väl ha kul med rälsade spel. Man kan också ha inslag i ett äventyr där spelarna egentligen bara har ett val utan att det nödvändigtvis blir räls av det.
Annat som rälsning inte är:
Alternativ beskrivning:
"Railroading is, generally, when a GM has a very clear idea of an end-goal in a game and a very defined way of how to get there so they engineer the game such that there is no way to get to the end goal except by the path the GM has laid out. Attempts to stray off that path are met with varying degrees of resistance."
Källor:
https://www.reddit.com/r/rpg/comments/6d63pk
De tre faktorer som påverkar här är äventyrets struktur, spelledarens upplägg och spelarnas uppfattning av äventyret. Meningsfulla val kommer variera - ofta kommer äventyret justeras så att spelarna inte får göra fel - but thou must.
Linjära äventyr behöver inte vara railroading. Det är dock lätt att de faller i den fällan. (och det finns en del som kan göra det svårt att skriva bra äventyr om man exponerats för enbart linjära äventyr - framförallt så är oftast inte valen som gjorts när äventyren konstruerades transparenta).
Typiska fel är problem med bestämda lösningar, enbart ett val som får göras, falska val, svårighet på slag som inte går att klara. Typiska sätt att göra sånt bättre är att inte förbereda lösningar, att inte förberada handlingen på olika platser/olika scener, plocka bort alla "cutscenes" (om möjligt) och att inte göra äventyret avhängigt att RP gör "rätt". Det som kan göra det svårt att få rälsning exakt definierat är just de tre faktorerna som spelar in, och att rälsning är ett laddat ord hos några.
Låt mig lägga till att man kan mycket väl ha kul med rälsade spel. Man kan också ha inslag i ett äventyr där spelarna egentligen bara har ett val utan att det nödvändigtvis blir räls av det.
Annat som rälsning inte är:
- Förberedda delar
- Improvisation
- En grundpremiss: Är ett äventyr ett mordmysterium så bör inte någon förvänta sig att de kommer döda gobliner
- Jobbiga SLP:er (eller "SLP:er som inte gör som RP vill")
- Oundvikliga delar (om ni ska rädda drottningen så måste ni ta er in i slottet...)
Alternativ beskrivning:
"Railroading is, generally, when a GM has a very clear idea of an end-goal in a game and a very defined way of how to get there so they engineer the game such that there is no way to get to the end goal except by the path the GM has laid out. Attempts to stray off that path are met with varying degrees of resistance."
Källor:
All Aboard the Plot Train
If you can believe it, someone actually had the nerve to demand a birthday article. About railroading. What is railroading and when should a GM worry about it? Well, it isn’t anything and a G…
theangrygm.com
Railroading
Railroading is a GMing style in which, no matter what the PCs do, they will experience certain events according to the GM's plan. In general, this is considered a flaw, displaying a lack of flexibility, naturalness of the scenario, and lack of respect for meaningful choices by the players...
rpgmuseum.fandom.com
What is 'railroading', and what are its pros and cons?
What does the term 'railroading' mean? When some people use the term it seems to be considered to be something negative. Is it purely negative or does it have pros and cons, and if so, what are t...
rpg.stackexchange.com