Elmrig ställer frågan Vad är roligt med tradspel?
Jag vände på det men wilper tyckte det passade som en egen tråd och det gör det ju. Vad är det ni tycker är roligt med indiespel (och eventuella andra derivat från trad som friform etc)? För de som är oinsatta bör ni förklara kort indie, friform innan ni ger er hän så de som är nya i gemet är med.
Trad är detsamma som traditonellt rollspel. Dit räknas tex Drakar och Demoner. De stammar från de tidiga rollspelen från 80-talen där berättelsen berättas av en spelledare och spelarna försöker lösa den uppgift som rullas fram. Karaktärskapandet är ofta slumpat och Basic Role Playing (BRP) är ofta systemet. Det innebär kort att man ska slå under/över vissa värden för att lyckas med uppgifter. Världen är ganska öppen (till en början fanns inga direkta världar alls) och uppgifterna i äventyren är ofta målrelaterade som Besegra häxmästaren, Utforska Dimön, Hämta skatten från Drakbergen. Tänk Bilbo, tänk Sagan om ringen, tänk Star Wars.
Jag vände på det men wilper tyckte det passade som en egen tråd och det gör det ju. Vad är det ni tycker är roligt med indiespel (och eventuella andra derivat från trad som friform etc)? För de som är oinsatta bör ni förklara kort indie, friform innan ni ger er hän så de som är nya i gemet är med.
Trad är detsamma som traditonellt rollspel. Dit räknas tex Drakar och Demoner. De stammar från de tidiga rollspelen från 80-talen där berättelsen berättas av en spelledare och spelarna försöker lösa den uppgift som rullas fram. Karaktärskapandet är ofta slumpat och Basic Role Playing (BRP) är ofta systemet. Det innebär kort att man ska slå under/över vissa värden för att lyckas med uppgifter. Världen är ganska öppen (till en början fanns inga direkta världar alls) och uppgifterna i äventyren är ofta målrelaterade som Besegra häxmästaren, Utforska Dimön, Hämta skatten från Drakbergen. Tänk Bilbo, tänk Sagan om ringen, tänk Star Wars.