Jag tror man borde börja i andra änden, dvs fråga sig varför indiespel är roliga. Det är trots allt indiespelens uppgift att hävda sig mot tradspelen, och innan vi vänder på steken bör vi söka förstå hur de gör det. Ett exempel:
Om indiespels styrkor tex är att de har fokuserade, nischade koncept, slimmade regelsystem designade för att framhäva just detta koncept, nytänk angående konfliktresolution, och en slags improvisations-doktrin.
Borde tradspelens styrka ligga i raka motsatsen, dvs vara det bästa för folk som inte gillar dessa gejer.
Personligen gillar jag tex tradspel därför att de ofta har stora, omfattande spelvärldar som man kan göra till sina egna i kampanj efter kampanj, pyssla med och engagera sig i. Komplexa världsbyggen är helt tradspelens domän, anmärkningsvärt nog, och saker som WoD eller min spelgrupps skitkoola Eonkosmos hade aldrig existerat på indiescenen.
Jag har fortfarande nån slags sympati till övers för traddiga regelsystem därför att de representerar folk som individer (i.e;
simulerar) bättre än tokabstrakta regelsystem gör. Med detta menar jag tex, i WoD och Eon är det roligt att sitta och bygga slp:er, i Solar system är det bara meningslöst och i Apocalypse Wörld
går det inte. Detaljrikedomen i karaktärernas stats gör att bara tradspel håller för riktigt superlånga kampanjer, vilket också bidrar till världsimmersionen ovan. I indiespel blir man bra för fort; spelen är helt enkelt designade för mer avgränsade kampanjer.
Also, många tradspel har en budget och därför överlägset mycket bättre layout och illustrationer än indiespelen.
Notera att jag skulle definiera Artesia och Burning Wheel som tradspel dock, just därför att de dras med mer avancerade, tunga regelsystem och färdigskrivna, komplexa settingar.