Nekromanti Vad är rollspel?

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag skrev en kort text om vad jag tycker rollspel är. Vad tycker du är rollspel?

- Vad är rollspel? -
Att spela rollspel är att tillsammans skapa en berättelse med hjälp av fantasin och vissa förutbestämda regler som sätter ramar för berättelsen. Man har en spelledare som fungerar lite som regissör, resterande deltagare gestaltar varsin rollperson som är deras avatarer och kan sägas vara berättelsens protagonister. Precis som i filmens värld eftersträvar man dramatiska situationer, inte sällan med livet som insats.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Varför skrev du denna text om jag får fråga?

Ska den användas i något specifikt syfte eller bara för ditt eget intresses skull?

Anledningen till att jag frågar är att dylika trådar tidigare har tenderat att balla ur och sällan leda till något bra. Och jag märker att du redan i denna första post gör antaganden om att det ska finnas en spelledare, att resterande ska gestalta varsin RP och så vidare, och så är inte alltid fallet. Alla rollspel eftersträvar inte heller dramatiska situationer.

Jag tror aldrig vi kommer nå någon sorts konsensus om vad som är ett rollspel och jag kan inte heller se att det skulle finnas något syfte i en gemensam definition.

Lite som att definiera vad konst är eller vad som utgör ett nöje.

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag upplever det alltid som väldigt svårt att förklara vad jag gör när jag spelar rollspel av den enkla anledningen att det är väldigt annorlunda att förklara hur det går till när jag spelar DnD eller när jag spelar story games. I din definition kan jag hålla med om första meningen:
MattiasLejbrink;n48189 said:
Att spela rollspel är att tillsammans skapa en berättelse med hjälp av fantasin och vissa förutbestämda regler som sätter ramar för berättelsen.
Resten tycker jag är för restriktivt.

Något jag funderade över men inte är helt säker på är följande: kan man säga att alla rollspel innehåller en möjlighet för varje deltagare att på något sätt påverka utgången i berättelsen? Inte helt säker på det, det finns ju vissa spel där handlingen är nästan förutbestämd och spelet i princip går ut på att spela ut denna, men samtidigt finns det väl ändå någon möjlighet att även i dessa spel påverka historien?

Sapient

Swashbuckler
Augustinus sa:
"Men vad talar vi om med mer kännedom eller insikt än rollspel? Och sannerligen vet vi då vad vi talar om. Vi känner också igen det när vi hör andra tala om det. Men vad är då rollspel? Om ingen frågar mig, då vet jag svaret. Men när jag vill förklara det för den som undrar, då vet jag det inte."

Eller nästan i alla fall...

MattiasLejbrink

Swordsman
Ape of Wrath;n48198 said:
Varför skrev du denna text om jag får fråga?

Ska den användas i något specifikt syfte eller bara för ditt eget intresses skull?
Syftet är att, i korta ordalag och starkt förenklat, förklara för någon som inte spelat rollspel förut. Samtidigt avslöjar det förstås hur just jag spelar rollspel. Jag vet att det betyder olika saker för olika personer, men hur skulle du förklara det för en som spelar första gången?

kloptok;n48203 said:
Jag upplever det alltid som väldigt svårt att förklara vad jag gör när jag spelar rollspel av den enkla anledningen att det är väldigt annorlunda att förklara hur det går till när jag spelar DnD eller när jag spelar story games.
Min förklaring utgick från DnD, det kanske märktes? :)

kloptok;n48203 said:
Något jag funderade över men inte är helt säker på är följande: kan man säga att alla rollspel innehåller en möjlighet för varje deltagare att på något sätt påverka utgången i berättelsen? Inte helt säker på det, det finns ju vissa spel där handlingen är nästan förutbestämd och spelet i princip går ut på att spela ut denna, men samtidigt finns det väl ändå någon möjlighet att även i dessa spel påverka historien?
Ja det tycker jag man kan säga, även om jag håller med dig om att i vissa (många?) spel har spelarna ytterst begränsade möjligheter att verkligen påverka händelseförloppet.

Hur skulle ni förklara rollspel på 5-10 rader för en nybörjare?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag brukar mest köra typ oneliners, typ:

- "Det är typ som improviserad radioteater, där en person sköter liksom världen och miljöerna och sånt medan de andra sköter varsin roll i historien och berättar vad de säger och gör. Fast vi sitter kring ett bord och gestikulerar, typ".

Eller:

- "Det är typ som om man tar en sagostund eller traditionellt berättande kring en lägereld, fast de som lyssnar liksom styr personer i berättelsen och så berättar man historien tillsammans istället för att bara själva berättaren ska bestämma allt som händer"

Och ja, jag utgår väl också från ett spelledare-spelare-paradigm, mest för att jag när jag får frågan förväntas förklara vad JAG gör, vad JAG menar när jag säger att jag "spelar rollspel". Och då utgår ju jag från den sortens spel jag spelar.

Jag har sedan flera år slutat ens försöka mig på att bygga allomfattande rollspelsdefinitioner. Som jag ser det finns det en mängd olika aspekter som var och en signalerar "det här är något rollspeligt". När flera av dem samlas på ett och samma ställe blir det mer tydligt rollspel -- inte mer rollspel, inte bättre rollspel, men svårare att säga att det är något annat. Rollspel är ett spektrum, en mångdimensionell rymd. Exempel på aspekter kan vara allt från "kollaborativt berättande" till "det finns en spelledare" eller "det finns ett system för förbättring av en karaktär".

Basenanji

Postd20modernist
Det finns ju massa olika definitioner och jag vill inte välja. Men en liftpitch jag gillar (och som säger mer om mig än om rollspel) är att förklara rollspelandet som en skräckfilm:

"Ni är några kompisar i en stuga på landet långt från civilisationen. På radion hör ni hur polisen varnar för en förrymd mördare i närheten av er. Nu hör ni plötsligt ljud från källaren.

Vad gör ni ?"

Jocke

Man med skägg
Jag har börjat säga "det är ungefär som Mass Effect". Det funkar förvånasvärt bra.

Tre solar

Hero
Om definitionen ska rikta sig till en obestämd mottagare, tycker jag att du bör byta ut ord som "protagonist" mot vardagsord som hjälte.

MattiasLejbrink

Swordsman
Tre solar;n48411 said:
Om definitionen ska rikta sig till en obestämd mottagare, tycker jag att du bör byta ut ord som "protagonist" mot vardagsord som hjälte.

Det har du nog rätt i. Jag hämtade det från tv-serie-världen eftersom jag använder den mycket som inspiration för att bygga dramatiska skeenden.