X är en slags gemensam berättelse. I berättelsen låtsas ni vara några andra – hjältar, skurkar eller mitt emellan – och upplever spännande och fantastiska äventyr. Komplicerat? Inte så värst. Det enda som krävs är lite fantasi och en smula inlevelse.
I x finns det ingen vinnare. Istället samarbetar ni: för att lösa de problem ni stöter på, för att berätta bra historia. Framförallt samarbetar ni för att ha kul.
Men att det inte finns någon vinnare betyder inte att det inte finns något att vinna. Varje gång ni spelar får rollpersonerna erfarenhet. Med hjälp av erfarenheten kan de bli bättre, starkare, smartare, farligare. Och med hjälp av erfarenheten kan de klättra i gängets hierarki. Kanske tar de sig upp ur slummen och lyckas skapa sig liv som är tryggare, ett liv som är lyckligare. Kanske tar de sig till och med till Mars. Vem vet? Sånt får framtiden utvisa. Det enda du kan vara säker på redan nu, är att deras väg dit kommer vara allt annat än lätt.
[h=2]Hur spelar man X?[/h] När ni spelar X är det bra att vara några stycken. Tre eller fler är lagom. De flesta kommer att spela varsin figur – rollpersonen. En i gruppen har dock en lite annorlunda uppgift. Han eller hon skall nämligen sköta om allt det andra. Denna person kallas för spelledaren. Spelledaren beskriver den smutsiga, farliga och spännande värld där era äventyr utspelar sig: förklarar hur regnet faller, hur skyskraporna reser sig obönhörligt mot himlen och hur tomhylsorna rasslar mot betongen. Spelledaren spelar också alla de bifigurer, medhjälpare och skurkar, som rollpersonerna stöter på under era äventyr.
Spelarna å sin sida gestaltar sina rollpersoner. Varje spelare berättar vad hennes rollperson gör, vad hon säger och hur hon ser ut. Det speciella med rollspel är just att ni låtsas vara några andra, på en annan plats och i en annan tid.
Ibland är det inte självklart att din rollperson lyckas med det du vill. För dessa tillfällen använder X regler. Reglerna finns för att spelet skall vara spännande, men också för att det skall vara rättvist.
För att avgöra om rollpersonen lyckas eller misslyckas slår du en eller flera tärningar. I [x] används huvudsakligen [vanliga FIA-tärningar med sex sidor. Det är bättre att slå lågt än att slå högt.] Reglerna förklaras mer ingående i ett eget kapitel.
När ni spelar X är det bra om spelledaren har ett äventyr. Äventyr kan ni ladda ned från internet eller skriva själva. Äventyret behöver inte vara särskilt detaljerat. Tre fyra händelser, och något som knyter ihop dem räcker. Trots allt är äventyret mest en anledning för rollpersonerna att ge sig ut i spelets farliga och spännande värld.
Redan första gången ni spelar, kommer ni upptäcker att äventyret inte går som på räls. Kanske vill rollpersonerna hellre smyga i hamnen, eller kanske bokar de biljetter till Mars. Sånt är inget problem – snarare tvärt om! Det fina i ett rollspel är nämligen att ni hjälps åt att skapa er berättelse. Till skillnad från vanliga spel finns det inte ett rätt eller ett fel håll. Rollpersonerna får gå precis vart de vill, och göra vad de vill, så länge ni har kul.
Om det är första gången du spelar rollspel kanske det verkar som det är mycket att hålla reda på. Oroa dig inte. Att spela rollspel är väldigt lätt. Det fungerar på samma sätt som när du anstränger dig för att se seriös ut på en anställningsintervju, eller låter bli att svära hemma hos farmor. Den enda skillnaden är att det omvända gäller i X. Här spelar du inte den roll som andra förväntar sig av dig, utan en roll som du bestämmer själv.
Det snabbaste sättet att lära sig hur man spelar ett rollspel är att bara sätta igång. I nästa kapitel får du reda på allt som du behöver veta för att ni ska kunna börja spela. Resten kan du läsa vartefter du har tid och lust.