Nekromanti Vad är rollspel?

Harry S

Swordsman
Rubriken Vad är rollspel? finns med i inledningen av många bordsrollspel. Men har vi svarat på frågan? Går det ens att svara på frågan?

Vad tycker ni skiljer bordsrollspel från andra former av rollspel som datorrollspel, brädspel och lajv? Vad är det som är essensen rollspel om man försöker skala bort allt fluff.

Jag sammanfattar bordsrollspel med att formen skiljer sig från andra typer av rollspel genom att:
  • det är ett sällskapsspel som är i grunden är skapat för att spelas tillsammans med andra IRL.
  • det förutsätter enbart rekvisita som karaktärsblad, bord och stolar.
  • det finns oftast spelregler men reglerna är till för att stötta istället för styra spelet. Det finns därmed ett stort mått av handlingsfrihet.
  • Interaktion mellan karaktäer (RP/SLP).

slanfan

Hero
Harry S;n121126 said:
Vad tycker ni skiljer bordsrollspel från andra former av rollspel som datorrollspel, brädspel och lajv? Vad är det som är essensen rollspel om man försöker skala bort allt fluff.
datarollspel/tv-spel: El krävs ej.
Brädspel: Spelplan och pjäser/kort/marker krävs ej.
Lajv: Fysisk aktivitet/rekvisita/gestaltande krävs ej.

Kort och gott: Rollspel kräver väldigt lite, förutom deltagare som i någon mån kommunicerar.

Att det skulle vara en användbar definition hävdas ej av författaren.

RasmusL

Champion
Harry S;n121126 said:
Jag sammanfattar bordsrollspel med att formen skiljer sig från andra typer av rollspel genom att:
  • det är ett sällskapsspel som är i grunden är skapat för att spelas tillsammans med andra IRL.
  • det förutsätter enbart rekvisita som karaktärsblad, bord och stolar.
  • det finns oftast spelregler men reglerna är till för att stötta istället för styra spelet. Det finns därmed ett stort mått av handlingsfrihet.
  • Interaktion mellan karaktäer (RP/SLP).
Rackarns, där försvann ett gäng av mina favoritspel med det fetstilta :(

Mogger

Hipsteranka
1) Är det spel?
2) Gestaltar man på något sätt en rollfigur?

Svarar man ja på båda frågorna är det ett rollspel.

Genesis

Ni dés ni maître
Måns;n121158 said:
1) Är det spel?
Rackarns, där försvann alla rollspel jag någonsin spelat utom ett eller två. Enligt så gott som alla definitioner av "spel" jag har läst så kvalar inte rollspel in, eftersom det inte finns sätt att vinna eller förlora.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag håller med Måns, men efter Genesis invändning skulle jag ersätta "Är det ett spel" med "Finns det regler som styr vad som sker" eller samma sak, fast bättre formulerat.

Det är de två kriterier jag använder för att se om jag tycker något är ett rollspel. Det ska finnas regler och man ska gestalta en roll. Men det är inte säkert att dessa kriterier är skrivna i sten. Egentligen är det snarare så att jag känner igen det när jag ser det.

Mogger

Hipsteranka
Genesis;n121161 said:
Rackarns, där försvann alla rollspel jag någonsin spelat utom ett eller två. Enligt så gott som alla definitioner av "spel" jag har läst så kvalar inte rollspel in, eftersom det inte finns sätt att vinna eller förlora.
Ok, jag förstår vad du menar (och håller med), men vinst bör nog ses som att klara äventyret, inte dö, nå endgame eller vad det nu kan vara. Jag menar inte att att alla rollspel är samma typ av spel. Man kan byta ut vinst mot det lite luddigare "belöning" (iaf enligt Wikipedia) och då räcker det ju med att känna tillfredställelse över spelet som vinstkriterie, sammantaget övriga delar.

Jag tror att vi kan se spel ur ett lite vidare perspektiv.

Sedan, 99% av allt spel är tradspel och där finns flera givna vinstkriterie. Kanske främst "klara äventyret". Men även där kan vi tala om lite mer mjuka vinstdefinitioner.

Det vore ju praktiskt om man kunde använda befintliga termer för att beskriva det här. :)

Genesis

Ni dés ni maître
Måns;n121171 said:
Sedan, 99% av allt spel är tradspel och där finns flera givna vinstkriterie. Kanske främst "klara äventyret". Men även där kan vi tala om lite mer mjuka vinstdefinitioner.
Men då är vi i exkluderingsterritorium igen. Plötsligt är inte Montsegur 1244 ett rollspel.

Är flipperspel spel? Hur vinner man? Bara för att problematisera lite.
Man hamnar först på High Score-listan. Eller så får man fler poäng än sina vänner. Eller till och med fler poäng än sitt personbästa. Vinstkriterium är ju rätt klart, men däremot är det lite otydligt vilka som tävlar med varandra.

Men egentligen tycker jag att Dnalor sade det som behövde sägas i den andra tråden, som Rasmus länkade till van:

Man Mountainman said:
Däremot kan man ju beakta det faktum att det finns två slags definitioner: stipulativa definitioner, och "realdefinitioner". En stipulativ definition används när du vill fixera innebörden av en term för något specifikt ändamål, till exempel: "i denna text, låt 'rollspel' betyda en strukturerad process..." Du gör inte anspråk på att din stipulation ska ha någon auktoritet utanför det sammanhang den avser.

En "realdefinition" syftar till att korrekt avgränsa ett fenomen, eller fånga dess väsen. Sådana var poppis förr i tiden, men är det inte längre. En insikt har brett ut sig om att de flesta begrepp vi använder medger vaga, flytande gränser. Snarare än att vara organiserade som en uppsättning kriterier, där en given instans faller under begreppet bara om det uppfyller kriterierna, så är våra begrepp ofta organiserade runt en prototyp, ett paradigmatiskt exempel -- i fallet rollspel, kanske D&D eller, för svenska rollspelare, DoD -- och vi är mer benägna att kalla något för "rollspel" ju fler egenskaper det har gemensamt med prototypen.

Jimmy

The One Ringkvist
slanfan;n121143 said:
Rollspel kräver väldigt lite, förutom deltagare som i någon mån kommunicerar.
Det är att kräva väldigt mycket och säkerligen en av anledningarna till att det blir svårt för en del.
Vi krånglar till presentationen av vad rollspel är för oinvigda och det låter ibland oöverstigligt.

Jimmy

The One Ringkvist
Måns;n121171 said:
Men även där kan vi tala om lite mer mjuka vinstdefinitioner.
Det är jag personligen väldigt intresserad av - men det är svårt - testa att presentera sånt på ett begripligt vis för utomstående icke-rollspelare.

Jag gillar den mjuka kollektiva vinsten i att uppleva tillsammans - att skapa unika oefterhärmliga situationer. Men det är sjukt svårt att sälja in till nya prospects.

Genesis

Ni dés ni maître
Jimmy;n121180 said:
Men det är sjukt svårt att sälja in till nya prospects.
Är det? Jag brukar säga att det är gemensamt historieberättande. Som improteater fast utan scen. Ingen förväntar sig vinstkriterier i teater.

Mogger

Hipsteranka
Genesis;n121178 said:
Men då är vi i exkluderingsterritorium igen. Plötsligt är inte Montsegur 1244 ett rollspel.
Nej, jag menade att i resterande 1% kanske vi kan tillåta oss att ha lite vagare vinstdefinitioner.

Genesis;n121178 said:
Man hamnar först på High Score-listan. Eller så får man fler poäng än sina vänner. Eller till och med fler poäng än sitt personbästa. Vinstkriterium är ju rätt klart, men däremot är det lite otydligt vilka som tävlar med varandra.
Jo, det var ett dåligt exempel. Jag försökte visa att ett spel kan ha ganska många outtalade vinstkriterier och att dessutom helt kan bortse från dem och ändå göra något du anser givande.

Genesis;n121178 said:
Men egentligen tycker jag att Dnalor sade det som behövde sägas i den andra tråden, som Rasmus länkade till van:
Det var nog min poäng :)

Jimmy

The One Ringkvist
Genesis;n121182 said:
Ja. Om det är jag som rekryterar nya okunniga, utomstående så funkar inte improteater-analogin med den av mig önskvärda effekten.

Om de sökt sig till klubben som hangarounds så vet de redan vad det handlar om och insteget är mycket lägre.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag säger som jag brukar:

"Rollspel" är inte binärt, utan en glidande skala. Till "rollspel" hör ett antal bekanta egenskaper -- sitta runt ett bord, låtsas vara någon annan, rulla tärning, kolla saker i tabeller, leva sig in i en fiktiv värld, sakna manus, och så vidare. Ju fler sådana egenskaper ett verk har, desto mer "rollspel" är det. Det finns ingen skarp linje för när det slutar vara rollspel.

Å andra sidan är jag helt OK med att kalla både WoW och hästtjejer som improvisationsleker att de är hästar på ett hästforum för rollspel. Brädspel som Descent är absolut lite rollspel. Lajv är definitivt ganska mycket rollspel.

Att förklara "vad rollspel är" för nybörjare och utomstående tycker jag inte heller kräver någon fast definition. Oftast funkar ett exempel mycket bättre än en definition i de fallen. Pratar jag med någon brukar jag dra den klassiska "Du går på en stig i en skog. En bit in i skogen ser du ett blekt, mystiskt ljussken. Vad gör du?" och så får de friforms-rollspela i ett par minuter. När jag skriver rollspelsböcker ger jag spelexempel varvat med fiktion (något jag lärde mig från Mutant Chronicles). Har jag bara ett par sekunder på mig så säger jag "vi sitter typ kring ett bord och rullar tärning och låtsas att vi är någon annan", eftersom det är en kortfattade förklaring - inte en definition - som funkar även om den exkluderar många spel. Det är OK att den exkluderar många spel, för dess syfte är inte att förklara alla spel någonsin. Syftet är att förklara vad jag gör, antingen för att tillfredsställa nyfikenhet eller för att locka den jag pratar med till bordet. Andra spel kan vi prata om någon annan gång.

Evil Peter

Hero
Genesis;n121161 said:
Jag kollade upp en definition och där stod det, kort sagt, att det innehåller strategiska eller slumpmässiga utfall som resulterar i belöning eller straff, dvs vinst eller förlust.

Det fick mig att tänka tanken att det i det här fallet kanske handlar om hur man tolkar vinst och förlust, snarare än per automatik säger att rollspel inte är spel? Vinst kanske bara är att få som man vill i ett visst läge, medan förlusten är att något annat händer?

RasmusL

Champion
Evil Peter;n121262 said:
Jag kollade upp en definition och där stod det, kort sagt, att det innehåller strategiska eller slumpmässiga utfall som resulterar i belöning eller straff, dvs vinst eller förlust.

Det fick mig att tänka tanken att det i det här fallet kanske handlar om hur man tolkar vinst och förlust, snarare än per automatik säger att rollspel inte är spel? Vinst kanske bara är att få som man vill i ett visst läge, medan förlusten är att något annat händer?

Klart att det går att bredda definitionen men då blir gränsdragningen problematisk i andra riktningar. Klassar exempelvis "bokläsning" in i kategorin "spel" bara för att jag kan tävla i snabbläsning eller att jag ser njutningen av att läsa som en belöning som jag på förhand inte kan förutspå (slumpmässig)?

Harry S

Swordsman
RasmusL;n121155 said:
Rackarns, där försvann ett gäng av mina favoritspel med det fetstilta :(
Spelar du verkligen utan regeler? Med regler menar jag även regler för att skapa relationskartor, regler för hur spelarna kan påverka ståryn mm.