"Det beror på".Hur besvarar just du frågan "vad är rollspel"?
Du har ju inte fel, allt det där är rollspel, men min association om någon frågar mig "spelar du rollspel?" så är det första jag tänker på bordsrollspel. Men det är ju säkert för att det är vad jag själv tycker är skoj, och jag känner inte så många som håller på med andra varianter (förutom datarollspel, men då säger man ju oftast bara dataspel).5E et al är i mina ögon rätt långt ut på den "ofysiska" axeln. Sex-rollspel är långt ut åt andra hållet. För mig är det "rollspel" både att föra ett samtal och slå tärningar om att döda kobolder och att rent fysiskt klä upp mig och leka djävul i nunnekloster. Sen går gränsen för vad jag tycker passar in här på forumet någonstans mot slutet av den mängd jag kallar "lajv" (spel som är väldigt fysiska och WYSIWYG kring våld eller sex känns inte rätt här), men lajv och lärdomar, erfarenheter och teori därifrån passar väl in tycker jag.
Jag har tröttnat på den frågan, så jag kör helt sonika "Vad andra tycker rollspel är, är rollspel". Låter mig se på saker med öppet sinne.Var drar just du gränsen?
Ja, det finns ju såklart gränsområden. Jag har nämnt det förr, men när vi spelade senaste kapitlet av Plommonkrönikan var hela spelsessionen en enda lång scen, alltihop in character utan beskrivningar. När någon gick på toa gick hens rollperson iväg för att pissa, utan att spelet avbröts, och ibland gick vissa iväg och pratade privat med varandra. Samtidigt hade vi pluppar på bordet som vi sköt mellan varandra och som hade regelmekaniska effekter. Absolut gränsområdet. Men för mig är det såklart bordsrollspel eftersom jag kommer från den traditionen, som du säger.Om jag skulle försöka prata om lajv och bordsrollspel separat så skulle jag nog utgå ganska mycket från spelförfattares intentioner också. Bordsrollspel som Sea Dracula och Daughters of Verona är imo mycket mer "stå upp och agera" än många lajv skrivna till Fastaval, men författarna kommer ur olika traditioner. Överlappet i tekniker och hur spelen är i faktiskt spel är nästan 100% och beror helt på spel och spelstil.
Jag förstår hur du tänker, och alla lajv jag någonsin varit på och hört om har absolut spelregler, men det skulle jag nog säga att renässansmässan också har? Det brukar finnas ett code of conduct och utöver det finns som regel outtalade regler (precis som när en spelar rollspel). Annars har vi problem med huruvida friformsrollspel är rollspel, och det är de väl ändå? De har ju "rollspel" i namnetFör mig handlar det om kontexten. När jag hör rollspel nämnas eller ser det i skrift så går min första tanke till bordsrollspel om jag inte fått nån ledtråd innan av kontexten. För enkelhetens skull brukar jag också anpassa mig för en presumtiv publik och just kalla det bordsrollspel om jag är på en tv-spelssajt exempelvis, medan här så räcker rollspel för att förklara vad det är.
Just det svenska ordet rollspel är kort och koncist, men det missar en del av det ursprungliga i den amerikanska termen role-playing game och det bidrar till en viss förvirring här o landet, och andra länder som gjort likadant. Roleplaying, rollgestaltning eller rollspelning om man så vill är ju en del av det hela och det är oftast den delen som används i skol- säng- och arbetsmiljörollspel. Den typen har ofta inte med någon speldel. Men vår term är så invand att man knappast kan börja kalla det rollgestaltningsspel eller rollspelningspel, eller rollspelsspel nu, även om jag använt det första några gånger.
Rent sådär, om det ska räknas till samma krets som bordsrollspelen så om det gäller lajv så beror det för min del på om det innehåller både rollgestaltning och spel som i spelregler/riktlinjer så det varierar från lajv till lajv, men de som använder exempelvis Minds Eye Games-reglerna för Vampirelajv tillhör kretsen, medan de som håller sig i sin rollfigur under en renässansmässa inte gör det.
Datarollspel av olika slag tycker jag också tillhör kretsen även om de är mer begränsade i vad man kan sig för.
Om inte annat blir det ju förvirring i och med att ordet ”game” kan översättas till såväl spel som lek, så rimligtvis är väl något i stil med mamma-pappa-barn ett role-playing game, men inte ett rollspel.Just det svenska ordet rollspel är kort och koncist, men det missar en del av det ursprungliga i den amerikanska termen role-playing game och det bidrar till en viss förvirring här o landet, och andra länder som gjort likadant.
Ja, det är väl lite som konst. Eller alla andra ord som inte är veteskapliga termer. Ett ord betyder vad man menar när man säger det.I likhet med Rikard går jag på vad andra tycker är rollspel. Dvs om någon tycker det är rollspel, så är det rollspel.
Annars gillade jag något Magnus Seter sa, även om jag inte minns det ordagrant. Men det var typ att "rollspel är något man gör, och man kan rollspela vilket spel som helst. Till och med Monopol".
Jag kan eventuellt ha lagt in någon egen betydelse där också, men i grund och botten är det jag vill ha sagt att Magnus är en vis person, och jag ser ingen anledning att hävda att något inte är rollspel.
Samtidigt är det ju inte samma sak jag menar som går fram till mottagaren. Därför spännande att veta vilken tolkning jag och ni dom mottagare sv ordet "rollspel" tänker när det kommer farandeJa, det är väl lite som konst. Eller alla andra ord som inte är veteskapliga termer. Ett ord betyder vad man menar när man säger det.