Vad är "rollspel"?

RasmusL

Champion
För mig är det självklart att exempelvis lajv är en del av helheten "rollspel", men det är såklart inte lika självklart för alla.

Var drar just du gränsen? Hur besvarar just du frågan "vad är rollspel"?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Väldigt personligen: spelare, spelledare, regler. Saknas en av de tre är det inte rollspel i betydelsen det jag tänker på när man säger rollspel.

Sen finns det varianter som datorrollspel, och levande rollspel, men utan prefix så tänker jag bordsrollspel.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Alltså jag arbetar som lärare.... för mig är rollspel även FN-rollspelet även om folk tidigare skrikit på mig när jag säger det för det är inte den typen av rollspel vi talar om. Så rollspel för mig är brett och beror på kontext. I jobbet som lärare är det en sak, i umgänget med vänner en helt annan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hur besvarar just du frågan "vad är rollspel"?
"Det beror på".

För… det gör det, för mig. Ibland är kontexten bordsrollspel, och då tycker jag det känns rimligt att prata om "rollspel" och utgå från att de man pratar med också fattar att det man menar är att man sitter och pratar snarare än att man lajvar. Oftast är det här jag själv är.

Ibland är kontexten "allt sånt där man låtsas vara nån annan" och då ingår både lajv och bordsrollspel. Jag har dock själv noll intresse av lajv och upplever att nästan ingenting i lajv brukar vara speciellt applicerbart eller överförbart till det jag håller på med, så jag brukar sällan vara med i såna diskussioner.

Om personen jag pratar med vill inkludera lajv i rollspel har jag inget emot det, och anpassar mig gärna. Även om jag nog oftast, om inget särskilt sagts, menar "bordsrollspel".

Om jag får frågan av någon som inte vet något om varken rollspel eller lajv brukar jag säga att "det beror lite på, men den sorts rollspel jag håller på med funkar såhär…" och sen ger jag ett exempel på tradrollspel.

EDIT: Och ibland, framför allt förr, fick jag frågan "okej, så ni klär inte ut er och går ut i skogen" och då kompletterar jag med "nä, det är en annan sorts rollspel, som jag vet ganska lite om och inte håller på med".

RasmusL

Champion
5E et al är i mina ögon rätt långt ut på den "ofysiska" axeln. Sex-rollspel är långt ut åt andra hållet. För mig är det "rollspel" både att föra ett samtal och slå tärningar om att döda kobolder och att rent fysiskt klä upp mig och leka djävul i nunnekloster. Sen går gränsen för vad jag tycker passar in här på forumet någonstans mot slutet av den mängd jag kallar "lajv" (spel som är väldigt fysiska och WYSIWYG kring våld eller sex känns inte rätt här), men lajv och lärdomar, erfarenheter och teori därifrån passar väl in tycker jag.

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
När jag får frågan om vad rollspel är så säger jag, det beror på. Det finns olika typer av rollspel.

Det jag kör med vännerna är ofta någon form av rollspel med spelare och spelledare, men i grund och botten handlar det mer om ett spel där du tar dig an en roll och har någon form av ramverk att förhålla dig till. Ett ramverk som skapar ett fokus och tvingar dig att göra val utifrån en eller flera specifika roller.

Edit: korrigerade så det står spelledare och spelare, ska inte skriva inlägg när jag suttit och rättat samt rättar prov...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
5E et al är i mina ögon rätt långt ut på den "ofysiska" axeln. Sex-rollspel är långt ut åt andra hållet. För mig är det "rollspel" både att föra ett samtal och slå tärningar om att döda kobolder och att rent fysiskt klä upp mig och leka djävul i nunnekloster. Sen går gränsen för vad jag tycker passar in här på forumet någonstans mot slutet av den mängd jag kallar "lajv" (spel som är väldigt fysiska och WYSIWYG kring våld eller sex känns inte rätt här), men lajv och lärdomar, erfarenheter och teori därifrån passar väl in tycker jag.
Du har ju inte fel, allt det där är rollspel, men min association om någon frågar mig "spelar du rollspel?" så är det första jag tänker på bordsrollspel. Men det är ju säkert för att det är vad jag själv tycker är skoj, och jag känner inte så många som håller på med andra varianter (förutom datarollspel, men då säger man ju oftast bara dataspel).

Dr_Dängrot

Myrmidon
Går det ens att definiera vad som är rollspel då det är något som verkar vara högst subjektivt.

Jag personligen anser inte att lajv är rollspel in the traditional sense men det är ju där i namnet levande rollspel eller på engelska larp live action roleplaying , jag anser inte heller att fn-rollspel eller olika team building övningar på jobbet genom "rollspel" är rollspel men andra gör tydligen det så vem av oss har rätt ?

Är the Witcher eller dragon age eller Final Fantasy eller wow på datorn eller på konsol rollspel ?

Det här går aldrig att komma fram till ett objektivt svar på då alla har sin subjektiva bild av vad som är rollspel.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag brukar köra på den etymologiska definitionen. Ett rollspel behöver både roller och spel, annars är det inte rollspel. Tycker jag känns logiskt. "Roll" kommer ju från franskans "rôle", som betyder "rulle", i betydelsen manusrullen där repliker står nedskrivna. "Spel" är från tyskan, och betyder ungefär "ett spektakel infför publik". Så för att det ska få kallas "rollspel" tycker jag att man behäver manus och en publik.

Mer seriöst så beror det såklart på kontexten. När jag pratar "rollspel" här så menar jag generellt bordsrollspel, för det är den kontexten vi pratar om. Men om min flickvän skulle säga "Ska vi rollspela i sängen ikväll?" så kommer jag inte att plocka fram Den yttersta domen, liksom. Vilken kontext något sägs i avgör. När det gäller lajv specifikt så är det ibland relevant för diskussionerna här, men det måste liksom plockas in explicit för att uppdatera kontexten. Om någon gör en trådstart och säger "rollspel (här inkluderar jag lajv)", då har vi ändrat kontexten och det är inkluderat. Definitioner är inget, kontext är allt.

RasmusL

Champion
Om jag skulle försöka prata om lajv och bordsrollspel separat så skulle jag nog utgå ganska mycket från spelförfattares intentioner också. Bordsrollspel som Sea Dracula och Daughters of Verona är imo mycket mer "stå upp och agera" än många lajv skrivna till Fastaval, men författarna kommer ur olika traditioner. Överlappet i tekniker och hur spelen är i faktiskt spel är nästan 100% och beror helt på spel och spelstil.

Genesis

Ni dés ni maître
Om jag skulle försöka prata om lajv och bordsrollspel separat så skulle jag nog utgå ganska mycket från spelförfattares intentioner också. Bordsrollspel som Sea Dracula och Daughters of Verona är imo mycket mer "stå upp och agera" än många lajv skrivna till Fastaval, men författarna kommer ur olika traditioner. Överlappet i tekniker och hur spelen är i faktiskt spel är nästan 100% och beror helt på spel och spelstil.
Ja, det finns ju såklart gränsområden. Jag har nämnt det förr, men när vi spelade senaste kapitlet av Plommonkrönikan var hela spelsessionen en enda lång scen, alltihop in character utan beskrivningar. När någon gick på toa gick hens rollperson iväg för att pissa, utan att spelet avbröts, och ibland gick vissa iväg och pratade privat med varandra. Samtidigt hade vi pluppar på bordet som vi sköt mellan varandra och som hade regelmekaniska effekter. Absolut gränsområdet. Men för mig är det såklart bordsrollspel eftersom jag kommer från den traditionen, som du säger.

DanielSchenström

Swashbuckler
För mig handlar det om kontexten. När jag hör rollspel nämnas eller ser det i skrift så går min första tanke till bordsrollspel om jag inte fått nån ledtråd innan av kontexten. För enkelhetens skull brukar jag också anpassa mig för en presumtiv publik och just kalla det bordsrollspel om jag är på en tv-spelssajt exempelvis, medan här så räcker rollspel för att förklara vad det är.

Just det svenska ordet rollspel är kort och koncist, men det missar en del av det ursprungliga i den amerikanska termen role-playing game och det bidrar till en viss förvirring här o landet, och andra länder som gjort likadant. Roleplaying, rollgestaltning eller rollspelning om man så vill är ju en del av det hela och det är oftast den delen som används i skol- säng- och arbetsmiljörollspel. Den typen har ofta inte med någon speldel. Men vår term är så invand att man knappast kan börja kalla det rollgestaltningsspel eller rollspelningspel, eller rollspelsspel nu, även om jag använt det första några gånger.

Rent sådär, om det ska räknas till samma krets som bordsrollspelen så om det gäller lajv så beror det för min del på om det innehåller både rollgestaltning och spel som i spelregler/riktlinjer så det varierar från lajv till lajv, men de som använder exempelvis Minds Eye Games-reglerna för Vampirelajv tillhör kretsen, medan de som håller sig i sin rollfigur under en renässansmässa inte gör det.
Datarollspel av olika slag tycker jag också tillhör kretsen även om de är mer begränsade i vad man kan sig för.

RasmusL

Champion
För mig handlar det om kontexten. När jag hör rollspel nämnas eller ser det i skrift så går min första tanke till bordsrollspel om jag inte fått nån ledtråd innan av kontexten. För enkelhetens skull brukar jag också anpassa mig för en presumtiv publik och just kalla det bordsrollspel om jag är på en tv-spelssajt exempelvis, medan här så räcker rollspel för att förklara vad det är.

Just det svenska ordet rollspel är kort och koncist, men det missar en del av det ursprungliga i den amerikanska termen role-playing game och det bidrar till en viss förvirring här o landet, och andra länder som gjort likadant. Roleplaying, rollgestaltning eller rollspelning om man så vill är ju en del av det hela och det är oftast den delen som används i skol- säng- och arbetsmiljörollspel. Den typen har ofta inte med någon speldel. Men vår term är så invand att man knappast kan börja kalla det rollgestaltningsspel eller rollspelningspel, eller rollspelsspel nu, även om jag använt det första några gånger.

Rent sådär, om det ska räknas till samma krets som bordsrollspelen så om det gäller lajv så beror det för min del på om det innehåller både rollgestaltning och spel som i spelregler/riktlinjer så det varierar från lajv till lajv, men de som använder exempelvis Minds Eye Games-reglerna för Vampirelajv tillhör kretsen, medan de som håller sig i sin rollfigur under en renässansmässa inte gör det.
Datarollspel av olika slag tycker jag också tillhör kretsen även om de är mer begränsade i vad man kan sig för.
Jag förstår hur du tänker, och alla lajv jag någonsin varit på och hört om har absolut spelregler, men det skulle jag nog säga att renässansmässan också har? Det brukar finnas ett code of conduct och utöver det finns som regel outtalade regler (precis som när en spelar rollspel). Annars har vi problem med huruvida friformsrollspel är rollspel, och det är de väl ändå? De har ju "rollspel" i namnet :)

DanielSchenström

Swashbuckler
Hur man uppträder skulle jag inte kalla spelregler, om man inte vill att hela livet ska vara spelregler, styrda av åtminstone lagar som vi ofta är. Alla mässor och ansamlingar av folk brukar ha nån notis om att man ska bete sig ordentligt.

Jag tänker mer på hur löser vi en "strid" i lajv X? Om vi pratar om det skulle jag inte kalla det en regel, men om det är sten sax påse, eller 10 träffar av vapen X innebär att du är "död" och inte får delta i resten av striden.

Friformsrollspel, är det rollspel eller har de muterat så pass att de är en egen art? Om det inte finns någon spelregel kvar skulle jag inte kalla dem rollspel som i rollgestaltningsspel utan samberättande med rollgestaltning eller nåt sånt. Det ska inte på något sätt tas som att andra inte får kalla det rollspel, att det inte är kul, utan bara att enligt min definiering av rollgestaltningsspel så passar det inte in. Det är en avknoppad gren på samma sätt som rollspel är avknoppat från taktik- och strategispel.

Och friformsrollspel är väl egentligen en helt egen grej som folk sysslat med sen mänskligheten uppfann sig själv. Vi hittar det än idag i barns lekar där de tar olika roller och hittar på saker (tjuv och polis, Spider-Man och Batman). Och vuxna gör det också. Det friformen har tagit från rollspelen är väl ibland berättelsestruktur, genrer och organisationsform.

Genesis

Ni dés ni maître
Just det svenska ordet rollspel är kort och koncist, men det missar en del av det ursprungliga i den amerikanska termen role-playing game och det bidrar till en viss förvirring här o landet, och andra länder som gjort likadant.
Om inte annat blir det ju förvirring i och med att ordet ”game” kan översättas till såväl spel som lek, så rimligtvis är väl något i stil med mamma-pappa-barn ett role-playing game, men inte ett rollspel.

Fast som sagt, ordet ”spel” är ju etymologiskt sett något som sker inför publik, så varken DnD eller fia med knuff är ju spel i den bemärkelsen, förutom Critical Role, då.

Nä, det är nog bättre att överge försöket till att definiera begrepp genom deras beståndsdelar och historiska betydelser. Man kan ju inte kommunicera med någon på det sättet.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I likhet med Rikard går jag på vad andra tycker är rollspel. Dvs om någon tycker det är rollspel, så är det rollspel.

Annars gillade jag något Magnus Seter sa, även om jag inte minns det ordagrant. Men det var typ att "rollspel är något man gör, och man kan rollspela vilket spel som helst. Till och med Monopol".

Jag kan eventuellt ha lagt in någon egen betydelse där också, men i grund och botten är det jag vill ha sagt att Magnus är en vis person, och jag ser ingen anledning att hävda att något inte är rollspel.

Genesis

Ni dés ni maître
I likhet med Rikard går jag på vad andra tycker är rollspel. Dvs om någon tycker det är rollspel, så är det rollspel.

Annars gillade jag något Magnus Seter sa, även om jag inte minns det ordagrant. Men det var typ att "rollspel är något man gör, och man kan rollspela vilket spel som helst. Till och med Monopol".

Jag kan eventuellt ha lagt in någon egen betydelse där också, men i grund och botten är det jag vill ha sagt att Magnus är en vis person, och jag ser ingen anledning att hävda att något inte är rollspel.
Ja, det är väl lite som konst. Eller alla andra ord som inte är veteskapliga termer. Ett ord betyder vad man menar när man säger det.

RasmusL

Champion
Ja, det är väl lite som konst. Eller alla andra ord som inte är veteskapliga termer. Ett ord betyder vad man menar när man säger det.
Samtidigt är det ju inte samma sak jag menar som går fram till mottagaren. Därför spännande att veta vilken tolkning jag och ni dom mottagare sv ordet "rollspel" tänker när det kommer farande :)