Tomatalven
Hero
Som ovan. Kanske fel forum?
Den här tråden kommer nog leda till den sedvanliga förtråkningen av den sorts spel som de flesta rollspelare spelar. När jag väl är klar med det här inlägget har det säkert redan börjat ske. Hur som helst, så här tänker jag:Tomatalven said:Som ovan. Kanske fel forum?
.Följ äventyret
Hur skiljer det sig från indie spel? Utnyttjar folk alla hålen i burning wheel, Dogs in the vineyard eller Sorcerer så brakar spelet ihop.Utnyttja inte alla hål som finns i reglerna.
Jag förstår inte ens vad du menar med det här. Hur skiljer det sig från indie-games?Gör det som SL och spelare förväntar sig av dig.
Aldrig. Vad har det med trad att göra?Fuska med tärningarna när det behövs (om du är SL).
Beror på spelet, men ja? Hur skiljer det sig från många Indie-spel? Plus, grupp Karaktärsskapande är vanligt när man spelar trad-spel.Skriv en bakgrundshistoria till din karaktär som ska godkännas.
Pffffft. Om spelledaren har spelare som inte har något emot rälsning eller rentav gillar det så är spelledaren inte dålig när hen rälsar.God45 said:Den här stämmer inte, rälsning är bara något dåliga GM:ar använder.
Tycke och smak.God45 said:Den här stämmer inte, rälsning är bara något dåliga GM:ar använder.
Fine, a well made point. Rälsning är inget inneboende i tradspel och det finns ingen anlednng att rälsa i tradspel om man inte vill göra det.Gubbster T. Pokémon said:Tycke och smak.God45 said:Den här stämmer inte, rälsning är bara något dåliga GM:ar använder.
Att någon gillar något annat än du gör dem inte »dåliga«.
Och dessutom: Följ äventyret och rälsning är inte nödvändigtvis samma sak.
Med att "följa äventyret" menar jag att man som spelare låter sin RP utföra handlingar och göra val endast med syftet att "komma vidare". Det kan t.o.m vara att sådant spel förväntas av övriga deltagare, vilket kan försvåra en del karaktärskoncept och komma i vägen för inlevelsen eller rent utav resultera i frustration.God45 said:Fine, a well made point. Rälsning är inget inneboende i tradspel och det finns ingen anlednng att rälsa i tradspel om man inte vill göra det.Gubbster T. Pokémon said:Tycke och smak.God45 said:Den här stämmer inte, rälsning är bara något dåliga GM:ar använder.
Att någon gillar något annat än du gör dem inte »dåliga«.
Och dessutom: Följ äventyret och rälsning är inte nödvändigtvis samma sak.
Ok, då är det inte rälsning du menar utan bara jag som läste det såMed att "följa äventyret" menar jag att man som spelare låter sin RP utföra handlingar och göra val endast med syftet att "komma vidare". Det kan t.o.m vara att sådant spel förväntas av övriga deltagare, vilket kan försvåra en del karaktärskoncept och komma i vägen för inlevelsen eller rent utav resultera i frustration.
Jo, för mig. Jag menar att det skrivna äventyret är en stor och viktig del av den svenska trad-traditionen.God45 said:Det är helt enkelt inte sant.