Nekromanti Vad är viktigt att tänka på redaktionellt?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag har kommit till den välsignade insikt att jag måste lägga ner en 200 timmar på att tvätta mina regler ur ett redaktionellt perspektiv. Därefter kan förlaget göra en redaktionell korr men texten måste förbättras innan dess. Eftersom jag har nästintill obefintlig kunskap i ämnet så ber jag er nu om råd.

Mitt problem är att jag har 250 sidor text som fått kommentarerna att texten är inte möjlig att korra för informationsflödet är galet, termer kommer omvartannat, läsförståelsen är ibland obegriplig. Strukturen är bitvis felaktig (hyfsat luddigt jag vet men jag tror spelmakare vet vad jag pratar om).

Vad ska jag tänka på då jag strukturerar 250 sidor text?

Mina egna tankar:
- Stryk, stryk, stryk. Styrk regler som inte används. Stryk för långa förklaringar.

- Försök förklara terminologin i ordning. Ha så lite (se sidan "framåt i boken" för förklaring) som möjligt. Det är dessvärre ett nödvändigt ont ibland.

- Använd korta meningar!

Det är typ det. Ser ni att jag saknar en massa kunskap här? Om ni ger mig råd kanske kapitlen får struktur och läsvänlighet och en korrektursväng är möjlig.

Jag hoppas också kunna bolla frågor i den här tråden. För den som vill komma åt dokumenten för att se utvecklingen, kommentera eller bara se hur jag fuckat upp hittills går det bra här.

Så vad ska jag tänka på inför den här tvättningen? Vad är det viktiga för mig att göra så folk är beredda att korra texten och eventuellt ställa frågor kring regler och värld? Det handlar om läsförståelse och struktur i det här läget. Det måste bli begripligt och hanterligt. Eller förresten, handlar det om mer än det? I så fall vad och hur angriper jag problemen? Ge mig ert bästa för det kommer behövas. Orkar någon följa mig mer handgripligen i korren och bistå med sina idéer, skicka gärna ett PM.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kan nog egentligen inte så mycket om vad man kan tänka på rent regelmässigt, men strukturmässigt kan jag kanske tipsa om mitt eget arbetssätt. En del av det är säkert rena självklarheter...

Men: Det viktigaste är att bygga en bra grundstruktur. Skriv en innehållsförteckning. Hur ser innehållsförteckningen ut nu? Det är kanske lite sent att göra det nu, men jag brukar börja grovt, t.ex:

- Introduktion
- Rollpersonen
- Systemet
- Spelledartips
- Spelvärlden

Sedan borrar jag ner i var och en av dessa.

- Rollpersonen
- - Poäng och skalor
- - Grundegenskaper
- - Färdigheter
- - Utrustning

Sedan borrar jag ner ytterligare. Målet är att jag ska nå den punkt där jag har ett dokument där varje punkt i den "nedersta nivån" egentligen bara behöver putsas ut till ett mer beskrivande stycke.

- - Grundegenskaper
- - - Vad en grundegenskap är
- - - Vilka som finns
- - - - Styrka
- - - - Smidighet
- - - - Intelligens
- - - Hur man köper dem med poäng, kostnader etc.

Genom att arbeta såhär så ser jag ganska tydligt vilka regler och termer som används, var de används, och därmed var de behöver förklaras. Idealiskt sett visar jag strukturen för någon i det här läget och kan få kommentarer.

Sedan fyller jag helt enkelt ut varje punkt till ungefär ett stycke. Sedan läser jag stycket några gånger, och försöker låtsas att jag är någon som inte är mig själv. Skriver jag talspråkigt? Finns det oavslutade meningar? Förklarar jag saker i en vettig ordning? Överanvänder jag något?

Så min fråga till dig är egentligen: Hur ser innehållsförteckningen ut för dig just nu? Du måste inte spendera en massa tid med den eller göra den jättedetaljerad än, men kan du visa oss hur strukturen ser ut innan den fått kött på benen?

SkurkSteffo

Veteran
Bra råd från krank. Tänkte fortsätta på den banan.

Tänk inte "Hur ska jag strukturera 250 sidor text" utan "Hur ska jag skapa en struktur på den information jag vill förmedla".

Börja med att titta på hur liknande framgångsrika rollspel är strukturerade.

I ditt fall detaljrika, relativt regeltunga rollspel. Jag är ingen expert men D&D4, Pathfinder, Eon eller liknande kanske skulle passa. Det enklaste när man är ovan är att sno från andra.

Jämför din nya krank-inspirerade innehållsförteckning med det utvalda spelet. I vilken ordning kommer avsnitten? Karaktärskapande sedan utrustning eller tvärtom? Hur långa är huvudavsnitten? Hur många underavsnitt finns?

Gör en ny innehållsförteckning. Be om feedback igen. En bra disposition är grunden för att få en längre text att hänga ihop på ett bra sätt. Lägg ned mycket tid på detta.

Sortera in din text under de nya rubrikerna. Text som inte har en naturlig hemvist någonstans kan strykas.

Börja läsa varje huvudavsnitt var för sig. Är den en logisk ordning? Skriv om så att avsnittet kan stå för sig själv i så stor utsträckning som möjligt. Korta ned - var skoningslös mot din text!

Planera korrekturprocessen. När du är färdig med några huvudavsnitt så kan du be om feedback på dessa. Skriv inte klart allt innan du ber om feedback för du kommer lära dig mycket under resans gång som gör att det blir allt lättare att skriva bra. Det är också lättare att få frivilliga att ställa upp att läsa 15-20 sidor i taget än 250 sidor på en gång.

Hm, mycket på en gång. Att skriva kan vara en PITA. Men gör man på detta sätt kan resultatet bli riktigt bra. Ge inte upp!

solvebring

Superhero
Jag har inte heller någon erfarenhet, men jag skulle nog behandla det som vilken text som helst och försöka göra så som man hört att författare tvingas göra när deras förläggare kommer och hyttar med kniven; stryka/ta bort – det som du själv redan föreslagit.

Det är ju då första steget i en process som kommer att innebära klippa, laga, putsa.

... Eller ja, efter att du fått reda på alla problemen med din text och vet vad du letar efter.

Då tänker jag mig att man första gör det grovt, med motorsågen; tar bort så mycket man bara kan, av de stora självklara delarna. Sedan får man lov att laga texten igen så att det inte syns så väl att man klippa bort. Därefter tar man fram sitt katana och ställer därmed in motorsågen i boden igen. Och så skär man bort de lite mindre bitarna som behövs amputeras. Sedan lagar man igen, syr ihop de lemmar man har kvar. Därpå tar man fram kniven, osv. ... Tills man är relativt nöjd helt enkelt, tills bitarna passar ihop med varandra och är det som man planerade; utan att vara för lite eller för mycket. Dock blir det ju alltid skit kvar i såren, så då går man väl in i putsningsprocessen antar jag; korrekturläser, förbättrar språkdetaljerna osv.

Så skulle jag göra, och jag skulle först försöka att skriva ut så mycket av texten som möjligt – gärna hela. Sedan skulle jag ta fram rödpennan, läsa igenom och hugga bort de bitar som motorsågen ska ta.

Sedan skulle jag göra en kopia av filen; man vill ju inte gärna sitta där utan en backup. Och så skulle jag börja peta i filen en första omgång. Sedan ta min rödpenna och börja behandla kapitel för kapitel, och se till att jag har min blodiga utskrift bredvid mig när jag hugger i den nya textfilen som ska bli den nya versionen. Så att jag helt enkelt kan hantera den gamla texten med penna när helst jag vill och ha den bredvid mig som en mall när jag klipper och skriver om.

Alternativt att jag skulle skapa en helt ny fil och istället skriva in allt det jag inte mördat med rödpennan på nytt, från noll, och skita i den gamla filen, så att det inte blir så rörigt – massiv klippning kan nog vara förvirrande.

Att försöka samköra detta med en överskådlig kapitelindelning, så som krank föreslår, är nog inte alls dumt; snarare just det man borde göra. Som de andra skriver ovan så måste man hitta ett system i texten så att man får en känsla för den och kan angripa den utan att allt blir lervälling.

Ja, så hade nog jag gjort. Det är så jag brukar göra med arbeten och de texter jag skriver, för att försöka få dem så schyssta som möjligt.

Sapient

Swashbuckler
Det är lite skillnad på att skriva "från början", där det krank beskriver är en bra modell (om den passar - för en del är det måhända inte den bästa, men det är inte modellens fel, den är sund...) och att som nu komma in och redigera i efterhand.

Den metoden går att efterlikna den, dock - vilket är något jag använt mig av (snarlikt, iaf.) i några fall när jag redigerat böcker el.dyl. på flera hundra sidor.

Börja med att förutsättningslöst och i ett helt nytt dokument, skapa en sådan struktur som krank beskriver. Om du hade kunnat skriva hela dokumentet idag, hur hade det då sett ut? Utgå från det - och få ned rubrikerna på papper.

Därefter börjar du stycka upp den befintliga texten grovt. (Ingen fin-korr, utan just grovt!)

Ta hela stycken, avsnitt - kanske en sida - som handlar om en viss sak och klipp ut den, klistra in den på rätt ställe i dokumentet med den nya strukturen.

Fortsätt med det, tills du har slaktat hela den första texten så pass att du känner att det som finns kvar är överflödigt (upprepningar av sånt du redan flyttat t.ex.) eller så pass dåligt att du helt enkelt väljer att skriva om det från scratch istället.

Grattis, du har nu skapat en ny struktur - som förhoppningsvis är mer logisk. Övergå nu till att fingranska de ihopklippta delarna. De kommer att behöva skrivas om en del, för att passa ihop i den nya strukturen. Men nu kommer du ganska enkelt att se var det passar med "se sid. X" och liknande.

Även nu behöver du ha som mål att läsa kritiskt och stryka det som behöver strykas. Lösningen på hur du sammanfogar de nya textstyckena får nämligen inte bara bli att skriva ännu mer text 8vilket är lätt hänt) - då kommer det att sluta med att du sitter med 300 sidor och en nästan lika oöverskådlig disposition som innan du började.

Om det är förvirrande och oklart hur saker hänger samman, så kan det lika gärna bero på att det tas upp saker i åtminstone ett av styckena som inte hör dit enligt den nya, striktare dispositionen.

I så fall - få bort det. Det är förmodligen så "insprängt" att det inte går att bara klippa och klistra, men en metod är i så fall att först kopiera stycket (och infoga det där den överflödiga informationen hör hemma) och sen metodiskt skriva om bägge styckena för att separera informationen. (Eller någon variant - stryk allt och skriv om helt, om det passar dig o beroende på längd osv.)

Min erfarenhet av att jobba så här, särskilt när man ska hantera texter av ett tiotal olika författare (vilket i stort sett med nödvändighet innebär just obefintlig övergripande disposition och snårig, invecklad framställning...) till en helhet är att det gör att man ganska snabbt får överblick (första fasen) och sen kan dela upp arbetet i mindre, hanterbara bitar när det kommer till det mer detaljerade.

PS. Jobba bara i kopior av originaldokumentet. Det händer att man ångrar sig, och inget ordbehandlingsprogram är 100% stabilt...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag gjorde som du sa och tog ut innehållsförteckningen från worddokumenten och upptäcker redan nu en hel del förflyttningar som bör göras. Dessvärre kommer det innebära att andra fel kommer uppstå men jag måste göra det här från början. Har lagt in olika nivåer där jag tycker det passar.

Attachments

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Niklas73 said:
Jag gjorde som du sa och tog ut innehållsförteckningen från worddokumenten och upptäcker redan nu en hel del förflyttningar som bör göras. Dessvärre kommer det innebära att andra fel kommer uppstå men jag måste göra det här från början. Har lagt in olika nivåer där jag tycker det passar.
Uj... Ja, det ser rätt förvirrat ut just nu. Jag tar mig en titt under veckan om jag hinner. Jag måste dock, för min egen läsnings skull, nog bygga om det där till plaintext eller liknande för att kunna läsa, nu blev det lite för många olika textstilar för att jag riktigt skulle palla det...

Sapient

Swashbuckler
Oj, det var många upprepningar och överlappningar.

Ja, jag tror du definitivt bör sätta dig ned och skriva om innehållsförteckningen från början, som om du utgick från kranks metod - betydligt bättre än att börja röja i du har nu utan mål eller överblick...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ja tankarna snurrar hela tiden. Hoppas på respons i den här träden från er dock för jag behöver hjälp :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Niklas73 said:
Vad ska jag tänka på då jag strukturerar 250 sidor text?
Jag börjar alltid med innehållsförteckningen. Där gör jag skelettet som allt hänger på. Sedan fyller jag på med de köttiga delarna (och, ibland, reviderar innehållsförteckningen...). Då blir tanken tydlig.

Niklas73 said:
- Stryk, stryk, stryk. Styrk regler som inte används. Stryk för långa förklaringar.
Litet tips där: Kolla också om du har onödigt många regelmekanismer. Kan samma regelmekanism användas på flera olika ställen som idag använder olika? Varje mekanism man måste lära sig är en börda, försök då att göra den bördan så väl värd att bära som det bara går.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Är det här upplägget bättre?

Så. Nu försöker jag bruka era råd också. Jämför min första disposition på Skapa rollperson med den nya. Vad är bättre/sämre?

Attachments