Nekromanti Vad äter folk

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Snubblade över följande bild när jag rekade inspirationsbilder på nätet....
Bugs, bugs och bugs

Vad äter inte vi... kräftor och surströmming... Påverkar inte matvanorna synen på folket... jag menar hur häftigt är
"alla kelter äter alltid hjort och oxe?"

Kan det vara något att tänka på när man skapar en spelvärld, jag tycker det i alla fall. Det och så mycket annat ger ju helhetskänsla...

Troberg

Sinister eater
Ah, ett favoritämne.

Det finns massor av tabun kring mat som man kan utnyttja. I Sverige äts underligheter som surströmming, inlagd sill, häst, kräftor, ål, underlig inälvsmat, pölsa och så vidare. Utanför Skåne har dessutom barbariet nått en sådan grad att man har potatis på julbordet! Samtidigt tycker vi det är konstigt med rå fisk i Japan, hundar i Kina, hjärna, testiklar och andra bitar som inte är avsedda att ätas i andra områden. Muslimer äter inte fläsk eller dricker alkohol, hinduer äter inte nötkött. Fransmän äter grodor, sniglar och riktigt skum inälvsmat. England har haggis. Amerika har jello. I de flesta länder så är godis sött, inte salt eller surt. I Jordanien finns inga fishermans friend.

Sådana saker är utmärkta för att skapa lite karaktär på olika kulturer. Man kan sedan bre på med olika bordsvanor och bordsskick. Man kanske äter med händerna, eller med kniv och sked. Det kan vara fint att prutta och rapa. Det kan vara som i Italien där man bombas med förrätter tills man är mätt och sedan kommer huvudrätten in. Kvinnor och barn kanske äter separat. Man kan ha olika ritualer kring maten (Den traditionella arabiska kaffedrickningen går till så att man får en liten kopp kaffe. Man serverar inte nästa person förrän den är uppdrucken. På detta sätt går man varvet runt minst tre gånger, och det anses mycket oartigt att tacka nej till någon av de tre första kopparna, framför allt den tredje. Gästen serveras alltid först. Idag dricker man kaffe som vi gör, men i en fantasyvärld eller historisk setting så kan det vara användbart). Snapsvisor kan vara ofint i vissa kulturer och självklart i andra.

En kulturkrock jag råkade ut för i Jordanien var att i Sverige förväntas man äta upp maten. Där lastas det på mer och mer på tallriken och man förväntas inte äta upp. Lyckas man äta upp har de gjort för lite mat och därmed varit en dålig värd. Ni kan ju tänka er hur mätta svenskarna var innan vi klurat ut det...

Det är sådana här detaljer som gör kulturer levande. Tveka inte att använda dem!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Det beror ju alldeles på

Det är sådana här detaljer som gör kulturer levande. Tveka inte att använda dem!
Beror helt på hur de används. I 'Geografica Mundana' till Eon har Neogames tex petat in en mängd komplett meningslösa beskrivningar av olika länders maträtter, när utrymmet mycket hellre hade kunnat fyllas med mer väsentlig information. Det finns så mycket intressantare och mer grundläggande saker än matkultur att ta hänsyn till, helt enkelt.

När jag skriver 'Västlanden' till Eon är det en fördjupning i en kultur - då finns det utrymme för matkultur. I 'Geografica Mundana', som skulle vara grundläggande beskrivningar av alla länder där det mest väsentliga tas upp, ter det sig emellertid enbart överflödigt.

- Ymir, tycker till.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Mat = charmigt

Jag tycker personligen att få en kort och enkel inblick i ett landsmatkultur säger väldigt mycket om kulturen i fråga, på minimalt textutrymme.

Vad anser du att man istället kunde förtälja på dom korta spaltcentimeterna som nu upptas av matnyttig information? (förlåt.. kunde inte hålla mig :gremgrin: )

/Naug, tycker faktiskt att mat är ganska viktigt.

Man Mountainman

Storsvagåret
Tja... [NTIT och HHPAF]

Här är en lista på saker som jag tyckte saknades i geographica

Tarkas
Information om denna ödemark skulle sitta fint

Andra kuster
Ett kapitel som gav en kort överblick över Menon-Aun, Atrchai eller någon annan exotisk region hade inte varit helt fel, speciellt inte med tanke på "sjöfarare och pirater" som uppmuntrar till upptäcksresaräventyr i bästa Marco Polo-stil.

sedvänjor
Jag saknade allmän information om hur människor i olika länder uppför sig, hur deras samhällen fungerar på gatunivå, vad en förbiresande äventyrare kan förvänta sig och så vidare. Uppgifterna i geographica är präglade av en uppslagsverksstil som inte alla gånger är särskilt väl anpassad till rollspelare.

Barbarfolk
Tosher, veddo, adasier, you name it. men det kanske ska komma i ett senare supplement.

HHPAF= Hör Hemma På Annat Forum, förstås

Irratic

Veteran
Re: MAT MAT

Tjenna shysst tråd föressten!!!!

I det rollspel vi skapar har vi tagit inpiration i olika maytkulturer i hela världen, men det är tack vare att en av skaparna är kock, så vi har lite fördel, sedan har vi också lagt in att är tillgången stor på en viss form av basvara används denna mycket, eftersom matransproter är krånliga och svåra att utföra i en värld utan kylskåp och saltning är bara pålitlig till en viss gräns.
Dessutom så har vi lagt in små matkulturella querks som används flitigt. Detta ger mer djyup och intresse för seder och bruk i de olika landsändarna, och man får användning för lite ovanliga färdigheter som vinkännedom, exempel har vi ett blått vin som alltid är svalt oavsett hur det förvaras av hävd skall en värd alltid bjuda det tredje glaset vin och då skall det vara blått vin, om man inte gör detta faller ens prestige och ens heder eftersom det är en svidande förolämpning.
Detta leder allt som oftast till förvecklingar.... vilket alltid är kul...

Helmgast
Re: Tja... [NTIT och HHPAF]

Tarkas kommer i Västlanden. Menon-Aun och Tarhai kommer i Atlasboxen i höst.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Tja... [NTIT och HHPAF]

Tarkas kommer i Västlanden.

Ahh, se där. Ännu en sak som gått mig förbi. Borde verkligen läsa mina moduler mer noggrannt.

Tarhai kommer i Atlasboxen i höst.

Well, "orka vänta".