Nekromanti Vad är bra med Ebhron?

Nero_UBBT

Warrior
Något jag tycker är uppenbart i texten och som jag gärna skulle se i visionen om Ebhron är faktiskt just en Kinesisk-Japansk samhällsbyggnad. Isoleringen påminner ju lite om Shogun-tiden och vad jag förstår också en lång tradition med nån sorts fokus på vishet som man kanske kan göra till en kombo av Konfucianism/Daoism, med lite mer fokus på de nedtryckande dragen i konfucianismen. De fem banden med furste och undersåte,
,man och hustru, föräldrar och barn, äldre bror och yngre bror, äldre vän och yngre vän och så vidare med nån sorts rituell syn och utnämnande av dessa "Visa".

Kanske att de utgör en Siar-orden/kast i samhället. Inte nödvändigtvis i form av att de alla ser in i framtiden, men alla få av dem anses ha en upplyst insikt om dåtid och framtid och förmåga att tolka tidernas skeenden. Kanske att det finns ett begränsat antal som genom sin utnämning kan få en nästan alvisk livslängd.Kanske att just alver kunde vara inflytelserika delar av denna kast.

Hm... Indien goes Kina. Men lite hinduiskt byggnadsstuk är ju inte fel.

Nu vet jag inte vad jag ska tro. Konfucianskt kastsystem i ett Japan med indisk arkitektur?

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Vad är bra med Ebhron? [MASTODONT]

Eftersom Ebhron är ett land som inte har varit i krig på mer än tusen år (men ändå har en väldig armé) och det är massor med olika folkgrupper som lever fredligt har jag alltid sett det som att Kabalaorden använder magi för att kontrollera folket.

Nästan lite som drogen Prozium och staten Liberia i filmen Equilibrium.

Lite Orwellkänsla där besökare tycker att något är väldigt "fel".

Kanske väldiga monoliter som står uppstälda i städerna vilket gör att karaktärsdragen förändras. Man blir mindre aggressiv och mer lojal...

Om sedan dessa försvinner skulle det bli intressant.

vandraren

Swordsman

Jäkligt cool idé! Hade inte tänkt i de banorna innan, men det passar ju perfekt med en allsmäktig härskare som har förbjudit religion, känslor etc. för att detta endast leder till våld och krig (som i Equilibrium). Att dessutom en drake snart leder landet gör det hela ännu mer intressant.

Ceram

Hero

Det där var bra. Lojalitetsmonoliterna är nog utformade som fina konstverk och det är en stor ära när en by växt sig stor nog att få en staty som hedersutnämning :gremsmile:

Den orwellkänslan gör ju idén med jätteriket klart mer intressant.

Blasphemy

Swashbuckler

Får väl se vad Mr Fröjd säger. Men skrev en notis om det i Thalamur att dessa anser att Ebhron är ett "dåligt" rike då de kontrollerar folket med sin magi... istället för att styra dem sant, rättvist och stolt som Thalamur gör!

Ymir

Liten kantbaron
Re: Monolitmissbruk

Jag tycker inte om det. Det är en kool idé (jag har nyss använt nåt liknande), men totalt overkill vad Ebhron anbelangar; det går även i ett förindustriellt samhälle att utöva närmast fascistoid kontroll över invånarna utan att ta till magiska medel, som bevisat av tex Qin-Kina och Tokugawa-Japan i vår värld. Dessutom är det faen så mycket enklare.

Massiv magisk karaktärsdragsmanipulation är för fantastiskt, för hänsynslöst, och för tröstlöst. Kamorferna hade kunnat pyssla med sånt, det kan mycket väl ingå i Dakhû'r-nus masterplan, men Kabalaorden? Räcker det inte med en pseudofascistisk magikrati i Mundana?

Låt för omväxlingens skull den andra befintliga magikratin vara ett upplyst, fritt och trivsamt samhälle. Att detta sedan bara är en fasad för Kabalordens verkliga agenda må liksom vara hänt, men Mundana behöver verkligen inte två Thalamur.

- Ymir, tycker

Regmolar

Swashbuckler

Jag håller med Ymir. Dessutom tycker jag att fascistoid kontroll via "mänskliga" medel à la Thalamur och de verkliga exempel Ymir nämner är bra mycket häftigare än alla former av magisk hjärnkontroll (och det mesta inom temat "magiska jätteprojekt") - precis som nekrokratier får de hellre ligga det mytiska Förr eller i den formbara framtiden. Åtminstone enligt min bild av Eon :gremsuck:

För att inte tala om att ett hyfsat trevligt rike är ungefär femton gånger mer originellt än ännu en despotisk fantasymagiokrati :gremwink:

Blasphemy

Swashbuckler

Men varför skulle det bli ett nytt Thalamur för att magikraterna skulle använda magi för att kontrollera folket. Skulle snarare kunna vara en förklaring till läget som det är i riket.

Men allt är upp till mr Fröjd...

ripperdoc

Myrmidon

Ymir said:
Låt för omväxlingens skull den andra befintliga magikratin vara ett upplyst, fritt och trivsamt samhälle. Att detta sedan bara är en fasad för Kabalordens verkliga agenda må liksom vara hänt, men Mundana behöver verkligen inte två Thalamur.
Jag är beredd att erkänna att min syn på Ebhron är betydligt mer av ett upplyst samhälle. Det betyder inte att allt är sockersött och trevligt, för Kabalaorden har en oerhörd informell kontroll. All information, administration, kunskap och magi går genom dem. Det vanliga folket har lärt sig att tro på att allt Kabalaorden säger är sant, och är nöjda med den lilla sannolikheten att vara smarta nog för att få komma med i orden och utöva sitt inflytande. Visst kan det vara välriktad magisk kontroll med i svängen, men kanske inte av dystopiska mått med monoliter överallt. Det finns som Ymir säger betydligt enklare sätt att hålla folk nöjda.

Dessutom gillar jag betydligt mer ondska där den inte är förväntad. Beskriver man Ebhron som ett storebrorssamhälle associerar alla direkt till ondska. Det ska krävas lite mer jobb att gräva upp Ebhrons hemligheter.

(Och de som spelade min Ebhron-kampanj vet att Kabalaorden kan vara... minst sagt hänsynslös).

Blasphemy

Swashbuckler

Dystopiskt med monoliter... Nej nej nej...
Det är ju stenar som sprutar vatten och gör folk glada... man blir nöjd och glad för allt...
Ungefär som att man ger TV och Alkohol till folk... låter dem se Lets Dance och glömma sina problem!

Ceram

Hero

Något åt det hållet tänkte jag också. Folket vet att den belönande statyn/fontänen eller vad det nu är magisk och gör folk mer lojala men det är ju något positivt. Brottsligheten sjunker, folk blir mer nöjda, den sociala servicen blir bättre och så vidare. Det är ju de goda magikerna som visar hur mycket staten bryr sig om sina invånare genom att ge dem en fin magisk gåva till stortorget.

Ymir

Liten kantbaron

Mundana har för få bra religioner. De enda som har framlagts någorlunda intressant är möjligtvis Daaktron och Makthadyrkan. I övrigt är de flesta religioner alltför torftiga, gudarnas kamp är tyvärr en av de sämsta böckerna till eon.
Sant, men jag jobbar på att fixa det.

- Ymir, syftar på 'Västlanden', såklart