Mogger
Hipsteranka
Vad är bra och vad är skräpig rollspelsdesign?
Det självklara svaret är att bra speldesign är sådan som fungerar som den är avsedd att fungera. I många fall är det inte så. Istället måste vi lista ut intentionen med regeln och försöka följa den eller hitta på ett sätta att laga den. Bra speldesign kommunicerar systemet begripligt och kan spelas rätt upp och ner.
Exempel på bra speldesign: Solar System
Exempel på skräpig speldesign: Drakar och Demoner, valfri utgåva
Vad tycker ni själva är riktigt bra i det spel ni håller på att skapa eller har skapat?
Det handlar om poliser som löser brott i en skitig storstad. Det finns inga andra spel som gör det. Dessutom har det regler som stödjer det här, med tungt fokus på drama och våld. Spelet började som The Wire PRG med Solar System-liknande regler, men allt det är borta nu. Nu är det ett eget spel. Det är oerhört viktigt. Precis det som Gurgeh pratar om. Drakar och Demoner, fast utan orcher, är inget nytt spel. Det är skräpig speldesign.
Vad är mindre bra i dem?
Jag tycker ju att det är i det närmaste perfekt (eller kommer att bli när det är helt klart), men möjligtvis kan man se det tematiska upplägget som mindre bra, eftersom Drakar och Demoner-spelarna aldrig kommer att spela det.
Edit: Mina kommentarer om DoD är toungue in cheek. Jag har abslot inget emot spelet eller de som spelar det.
Det självklara svaret är att bra speldesign är sådan som fungerar som den är avsedd att fungera. I många fall är det inte så. Istället måste vi lista ut intentionen med regeln och försöka följa den eller hitta på ett sätta att laga den. Bra speldesign kommunicerar systemet begripligt och kan spelas rätt upp och ner.
Exempel på bra speldesign: Solar System
Exempel på skräpig speldesign: Drakar och Demoner, valfri utgåva
Vad tycker ni själva är riktigt bra i det spel ni håller på att skapa eller har skapat?
Det handlar om poliser som löser brott i en skitig storstad. Det finns inga andra spel som gör det. Dessutom har det regler som stödjer det här, med tungt fokus på drama och våld. Spelet började som The Wire PRG med Solar System-liknande regler, men allt det är borta nu. Nu är det ett eget spel. Det är oerhört viktigt. Precis det som Gurgeh pratar om. Drakar och Demoner, fast utan orcher, är inget nytt spel. Det är skräpig speldesign.
Vad är mindre bra i dem?
Jag tycker ju att det är i det närmaste perfekt (eller kommer att bli när det är helt klart), men möjligtvis kan man se det tematiska upplägget som mindre bra, eftersom Drakar och Demoner-spelarna aldrig kommer att spela det.
Edit: Mina kommentarer om DoD är toungue in cheek. Jag har abslot inget emot spelet eller de som spelar det.