Svarte Faraonen
Sumer is icumen in
Ja, det är alltid en bra idé att prata öppet om sitt spel. Spelmakare brukar ha fullt upp med sitt egna arbete och vara fullständigt ointresserade av att sno andras grejer.
Jag skulle klassa det som "BRP-influerat". Det befinner sig tydligt i en designtradition som tar avstamp i BRP, men är inte BRP självt.Magnus Seter;n306631 said:Det här är första gången jag läser att någon kategoriserar Kult som BRP. Jag vet inte vad jag skulle sätta det som, men BRP? Ja, kanske ... men jag har aldrig tänkt på det som BRP.
/M
Måns;n306629 said:Nej! Transparens! Och så får du möjlighet att snacka om spelet med! Gratisreklam!
Måns;n306671 said:Tycker det låter som en blandning mellan Eon (pre version IV) och Noir. Alltså ett hyfsat regeltungt simulationistiskt spel. Fast med pölar. Vilket absolut kan vara trevligt. Det är inte det här Zangu..Zengo..iana? Ja, nått sånt, som det har postats om lite då och då. Det låter lite likt åtminstone.
I'm the man!ÅkeZorkh;n306675 said:Tack. Tror du slog huvudet på spiken.
Och jo, det är Zanguina.
Jag tror du har en lite mer generös tolkning av vad som utgör BRP än vad jag har, eller så har jag helt tappat tråden i tråden.ÅkeZorkh;n306645 said:Vilka tärningar används?
Egna tärningar. Sex-sidiga, i tre nivåer. Vi kallar dem Primära, Sekundära och Tertiära. Vid färdighetsslag är primära kopplade till Spetskunskapen, Sekundära till Grundegenskapen och Tertiära till Färdigheten. De primära används i andra sammanhang också.
T100 används vid karaktärsgenerering.
Ska man slå högt eller lågt?
Man ska slå högt, lite förenklat. Varje markerad sida på en tärning betyder minst en Framgång. Man ska få så många Framgång som möjligt. Framgångarna testas sedan mot en av spelledaren bestämd svårighet.
Används tärningspölar?
Läste just ovanför här eller i en annan liknande tråd att det finns olika definitioner av tärningspölar, men jag skulle säga att ja, det gör det.
wilper;n306685 said:Jag tror du har en lite mer generös tolkning av vad som utgör BRP än vad jag har, eller så har jag helt tappat tråden i tråden.
Trådar är för nybörjare. Välkommen till nätet!wilper;n306685 said:... eller så har jag helt tappat tråden i tråden.