Nekromanti Vad är dålig språkbruk i rollspel?

krank

Går ondskans ärenden
Ond bråd död said:
Hur känner folk för

1.0 En färdighet är en syssla
1.1 Färdigheter köps med poäng

Alltså såna siffror. Jag fixar det inte, men har inte sett det sen Merp/Rolemaster-tiden. Vanligt i krigsspel dock.
Har inga problem med det alls. Tycker det finns stora fördelar - rubriknivåerna/strukturen blir tydligare, och det blir lättare att hitta. Däremot passar det inte rent estetiskt i en del spel, beroende på tonen i övrigt.

Rickard

Urverk speldesign
Ond bråd död said:
Passar bara i akademiska avhandlingar, från vad jag minns av Typografisk Handbok.

/Han som inte ser poängen med det alls

Necross

Swashbuckler
Don´t get me started liksom. Det finns så mycket uselt språk i spel, inte minst rena stavfel, mycket som jag tycker borde kunna undvikas innan man skickar tusentals böcker till tryck.

Däremot har jag överseende med allt om du knåpar ihop ett eget spel där du mest av allt bara vill kladda ned dina tankar och få det spelat och få feedback. Tvätta texten kan man ju göra senare.

Och jag måste hålla med om det där med att skriva över sin förmåga. Det gör ont i själen ibland då folk som inte tränat på det försöker uttrycka sig konstnärligt. Håll dig till enkla uttryck och skriv korta ord, korta meningar, korta stycken och korta texter. Det blir sällan sämre än alternativet.

Necross

Swashbuckler
krank said:
Har inga problem med det alls. Tycker det finns stora fördelar - rubriknivåerna/strukturen blir tydligare, och det blir lättare att hitta. Däremot passar det inte rent estetiskt i en del spel, beroende på tonen i övrigt.
Jag brukar använda det där medan jag skriver, då jag inte orkar formatera med fetningar odyl. Men skulle nog knappast använda det i tryck, om det inte är nån slags sci-fi-lir kanske.

hakanlo

Hero
För det första måste grundläggande hygienfaktorer uppfyllas. Med det menar jag att följa gängse skrivregler vad gäller skiljetecken, särskrivning, hopskrivning, stor bokstav, paranteser, citattecken etc. (Shit, nu fick jag prestationskrav i det här inlägget. Jag skulle gissa att endast en minoritet av mina inlägg skulle passera en kritisk granskning...)

Semikolonsjuka och ofullständiga meningar är privata käpphästar, liksom överanvändning av "parantesstreck" (dvs tankstreck på svenska, långt tankstreck på engelska).

Vad gäller regeltexter är det viktigt att det är koncist, tydligt och otvetydigt. Det är svårt att skriva sådana regeltexter på ett riktigt bra sätt, fastän många tror att det är lätt.

Jag ogillar också starkt när regler som kunde förklaras kärnfullt på några rader dras ut till att fylla flera sidor. Exempel får gärna finnas, men då markerade så att de inte ingår i själva texten.

Sammanväver man fluff och regeltexter, bör det på något sätt gå att lätt urskilja vad som är vad.

Ytterligare en åsikt (fortfarande främst gällande regler) är att man bör vara noga med sin terminologi. Heter det "handlingsslag" på ett ställe bör det inte senare refereras till som "handlingskast". Termer får gärna introduceras med krusiv stil första gången de nämns, och gärna då definieras direkt i anslutning till det.

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Hakanlo said:
För det första måste grundläggande hygienfaktorer uppfyllas. Med det menar jag att följa gängse skrivregler vad gäller skiljetecken, särskrivning, hopskrivning, stor bokstav, paranteser, citattecken etc.
Exempel för hur alla dessa skall följa gängse skrivregler får gärna ges.

Ond bråd död

Swashbuckler
Tony.M.Meijer said:
Hakanlo said:
För det första måste grundläggande hygienfaktorer uppfyllas. Med det menar jag att följa gängse skrivregler vad gäller skiljetecken, särskrivning, hopskrivning, stor bokstav, paranteser, citattecken etc.
Språkrådets "Svenska skrivregler" kan vara en bra investering.

Troberg

Sinister eater
Hur känner folk för

Alltså såna siffror. Jag fixar det inte, men har inte sett det sen Merp/Rolemaster-tiden. Vanligt i krigsspel dock.
Gillar. Det tillför tydlighet, speciellt när man ska referera till något i texten (tex "Läs regeln som finns i 4.3.14, andra stycket").

Necross

Swashbuckler
Ond bråd död said:
Språkrådets "Svenska skrivregler" kan vara en bra investering.
Det är en bra start. Att sedan plugga in den är ju lite svårare, men man lär sig pö om pö.

w176

Förlorad dotter
Babblighet. Att trycka på delete är det enkaste du kan göra för att förbättra en text.

Det är helt okej att vara babblig i första utkastet, men den färdiga texten skall slaktas och trimmas ner så att den inte innehåller onödigheter.

Rickard

Urverk speldesign
Tony.M.Meijer said:
Hakanlo said:
http://www.fritext.se/svenska/svenskafs.html är en bra start.

Typografisk Handbok innehåller också skrivregler.

/Han som tycker parentestecken är ett ohyfs och bör likvideras i den mån man kan

hakanlo

Hero
Det är Svenska skrivregler jag syftar på, där finns en hel del exempel.

En online-version finns här. Den är nog inte helt uppdaterad, men jag brukar kolla där. Hjälper med the basics (brukar själv t ex glömma om det heter "en Göteborgare" eller "en göteborgare").

Och här kan man läsa om själva trycksaken.

Den vars Google fu är stark kanske kan hitta någon bättre onlineresurs.

Edit: såg nu att Han hade postat samma url tidigare, och att andra rekommenderat samma skrift. Nåja, får stå kvar, sorry.

solvebring

Superhero
w176 said:
Babblighet. Att trycka på delete är det enkaste du kan göra för att förbättra en text.

Det är helt okej att vara babblig i första utkastet, men den färdiga texten skall slaktas och trimmas ner så att den inte innehåller onödigheter.
Precis! Never go with första utkastet, och inte andra eller tredje heller om du är oerfaren. Själv brukar jag i mån av tid försöka göra runt 4-5 utkast av mina seriösare texter.

Man är trots allt grymt mycket babbligare än man tror. Och när man gör detta kan det vara bra att se över strukturen. Ibland får man byta plats på stycken eller radera eller skriva ihop vissa delar som man inte alls hade tänkt sig så innan. En annan metod är att skriva allt med en gång, få en känsla för det, markera all text, radera den och börja om.

solvebring

Superhero
Han said:
Typografisk Handbok innehåller också skrivregler.
Yeah, lånade den på bibblan. Den var guld. Det är fan en bok som alla som gillar att skriva bör ha i hyllan. Den tar sin tid att klura på. Tyvärr hann jag inte läsa hela. Får lätt ta och låna om eller köpa den någon annan gång.

Är någon nyfiken så är det alltså Christer Hellmarks Typografisk handbok som är grejen. =)

solvebring

Superhero
Hakanlo said:
Det är Svenska skrivregler jag syftar på, där finns en hel del exempel.

En online-version finns här. Den är nog inte helt uppdaterad, men jag brukar kolla där. Hjälper med the basics (brukar själv t ex glömma om det heter "en Göteborgare" eller "en göteborgare").

Och här kan man läsa om själva trycksaken.

Den vars Google fu är stark kanske kan hitta någon bättre onlineresurs.

Edit: såg nu att Han hade postat samma url tidigare, och att andra rekommenderat samma skrift. Nåja, får stå kvar, sorry.
Som tur är kommer ju mycket av detta gratis, per automatik, om man har svenska som förstaspråk och skriver och läser mycket. Finns det ett tips som alla skribenter och författare alltid ger så är det: "Läs mycket, skriv mycket" – övning ger färdighet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag ogillar när skribenter inte kan hålla isär "rollperson" och "spelare".

Otroligt vanligt.

/m

krank

Går ondskans ärenden
Magnus Seter said:

Otroligt vanligt.
Jag ogillar när man använder "karaktär" eller hittar på egna ord för spelledare/spelare/rollperson.

krank

Går ondskans ärenden
Hakanlo said:
+1! Man bör kalla en spade för en spade.
Observera dock att jag inte har några problem emd att man döper om saker i spelvärlden. Det kan ge stämning och instant främmande-kultur-känsla. Men i regler vill jag ha tydlighet och att det ska vara lätt att komma in i. Så länge det är en spelledare är det mao en bra grej om det heter spelledare. Om det är ett indiespel där man inte har spelledare eller drastiskt olika rollfördelning kan man såklart ha andra ord också.

Necross

Swashbuckler
Magnus Seter said:
Den här grejen har jag klurat på en del. Det är ju oerhört mycket smidigare och inlevelsefullt att t ex i beskrivningen av förmågor skriva "Du har +1 på Sjunga" jämfört med att skriva "Din rollperson har +1 på att Sjunga". Men samtidigt är det ju alltid det senare som gäller :gremsmile: Vad tycker ni?