Jag tänker nog mer "vilka yrken kräver förmågor/kunskaper som också är användbara i (olika typer av) rollspel". Alltså, inte att yrkena i sig är bättre eller sämre eller att några sätt att spela rollspel på är bättre eller sämre.
Ok.
Jag tror det viktigaste för att vara SL (det var vad trådstarten handlar om) är att man har någon slags ledaregenskaper.
Personer med ledaregenskaper förekommer i alla yrken.
En del personer har ledaregenskaper utan att vara chefer, och en del personer är tyvärr chefer (och lärare) utan att ha några ledaregenskaper.
Så den viktigaste egenskapen - att vara ledare - matchar dåligt några yrken eller utbildningar.
En central förmåga för en SL är att kunna läsa och förstå skriven text och instruktioner. Det förekommer i jättemånga yrken, men inte alla.
En annan viktig förmåga för en SL är att kunna planera, strukturera och leverera en uppgift (och eventuellt en sammankomst) - typiskt med begränsad tid och begränsade resurser. Om man alls behöver lära sig det, så lär man sig det när man utbildar sig, eller eventuellt när man fungerar som någon slags ledare.
SL behöver (normalt) vara kreativ. Det tror jag många yrken är, på olika sätt. Det är inte säkert att man behöver vara så fantastiskt kreativ (som en konstnär) utan kanske kommer man minst lika långt med praktisk kreativitet och problemlösning.
Det är viktigt att SL kan improvisera, tolka, bedöma och fatta snabba beslut, även utan fullständig information. Det är en form av ledaregenskap, men det är också något som en del yrken tenderar att inte alls uppmuntra.
Men som
@Mekanurg skriver ovan, livserfarenhet, allmänbildning är viktigt. Jag tror empati är viktigt. Men det viktiga är nog att vara i linje med sina spelare, inte nödvändigtvis mycket mer avancerad. Inget särkilt yrke alltså.
Jag kan slutligen säga att jag personligen är mer allmänbildad när det gäller fysik än den genomsnittlige SL. Det innebar att när jag var SL för Star Wars satt jag orch räknade på gravitationen på olika planeter för att förstå hur livsbetingelserna och omständigheterna för äventyr var där. Jag är ganska säker på att det inte gjorde mig till bättre Sci-Fi-SL.