Nekromanti Vad är det med Jönköpingsbor på bio? [grr]

Krille

Super Moderator
Jag har en liten favvo från när Aliens visades på Möllan i Mölndal. På duken har slempropparna anfallit, röd nödbelysning råder, Burke flyr från kompisarna som han just hade förrått, och plötsligt öppnas dörren bakom honom och en slempropp kommer väsande fram och dräglar...

... och längst bak i salongen hörs en röst på klingande juttebörska, "Han har glömt å borsta tänderna!"

Och vips försvann all stämning.

---

En annan ankedot var när Saving Private Ryan gick upp på Cosmorama (medan den fortfarande fanns). Ni som har sett den vet hur den börjar: John Williams-tema, flaggviftande (godisprassel), gubbe snubblar över krigskyrkogård (knaperknaperknaper-pyssssch!), gubbe tafsar på ett av krigskorsen (krafskrafskrafsmummelmummelmummel) och säger något sentimentalt (rafsrafsrafs) BOOOM!

Sen kommer den där jättehäftiga stormningen av Omaha. Utöver surround-ljudet hörs inte ett pip.

Andra gången jag såg den så passade jag på att titta på resten av publiken. Bredvid mig satt en tjej med en nyöppnad chipspåse och en näve chips fem centimeter framför en vidöppen mun, strax under förhäxade ögon.

Tjugo minuter senare satt hon kvar i exakt samma ställning, inklusive den där vidöppna munnen och chipsen precis framför munnen. När hela stormningen var över så reagerade hon - genom att lägga tillbaks chipsen i påsen.

Slut ankedot.

MrG

Swashbuckler
Oförlåtlig synd

Och än värre tycker jag det är när samma sak händer på teater, värst är damen som vägrade stänga av sin mobil, trots varningen att pryot på scen kunde gå av... och så svarade hon när det ringde...

Å andra sidan finns det filmer som ska störas, måste hitta en Rocky Horror Pictur Showvisning i Göteborg, så man får skrika till filmen, kasta saker, dansa i gångarna osv (hört att Sound of music och Blues Brothers (testat det också) också ska funka)

Storuggla

Champion
Re: Oförlåtlig synd

"man får skrika till filmen, kasta saker, dansa i gångarna osv (hört att Sound of music och Blues Brothers (testat det också)"

Blues Brothers singalong? Jäklar i min lilla låda, det är ett måste att bevista! :gremsmile:

Storuggla, on a mission from god

Dilandau

Myrmidon
Re: Ja ush, munkavle med popcornen tack!

om man bortser från kön ut när en ung dam påpekar för en annan att: "Du, jag har hört att den kommit som bok också."
Ibland kan jag säga liknande saker bara för att driva med folk.

Dilandau

Myrmidon
Re: Prata på bio

Om det värre i Jönköping kan jag inte sia om dock. Jag tror inte att det är värre där än i Stockholm.
Mina värsta biominnen kommer alla från 19-visningen på diverse biografer i stockholmsförorter.

Samt på sugbiografen Scandia i Karlskrona.

MrG

Swashbuckler
Bröderna Blås

Filmföreningen Kårrullen vid Universistet i Linköping brukar (brukade?) ha en Blues Brotherssittning, med efterföljande filmvisning och tillhörande sing-a-long-stämmning, dans och så vidare. Vet inte om den festen fortfarande lever, men kul brukade det kunna vara :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Kan ju inte anant än att hålla med dig om att det är förbannat störande, jobbigt & liknande saker att höra folk snacka på bio. Kan medela att det inte är bara jönköpingsbor som snackar i biosalongen, det händer även här i Lund... :gremsuck:
Det är vid sådana tillfällen man funderar skarpt på att skita i allt vad bio heter & hyra filmen på dvd senare.

/ Johan K, som har packat klart inför resan imorgon

thark

Hero
Re: Bröderna Blås

Den återupplivades tydligen efter att ha varit försvunnen ett par år, dock under mer småskaliga former än förr om åren.

Ett av problemen är tydligen (har jag hört, men jag minns inte var eller när så det kan vara inbillat) att det bara finns/fanns ett, illa åtgånget, exemplar av Blues Brothers (som biofilm, alltså) i Sverige. Tragik. Lätt en av filmhistoriens höjdpunkter. :)

Arfert

Facit

finns det 19-visningar nuförtiden? trodde allt började 18.00...

annars så bör alla biografvaktmästare utrustas med finkalibriga vapen med ljuddämpare för att snabbt och effektivt göra processen kort med fridsstörare i salongen... "VLOUP" (ljuddämpare i fransk serie) "det är inte personligt" alternativt "Always put one in the head, thats the only way to be sure"..

Dilandau

Myrmidon

19, 18... whatever! =) Tror det räcker med bedövningspilar och blåsrör för biopersonalen dock. Luktar så illa när folk dör ...

thark

Hero

Jag har alltid förespråkat ljudaktiverade laserkanoner i taket på alla biosalonger.

Ja, jag inser att det är förknippat med vissa tekniska svårigheter att per automatik särskilja oönskat snack från filmljud och legitima skratt/etc, men åas är laserkanoner också förknippade med vissa tekniska svårigheter. :)

...allra helst skulle det förstås vara balefire. Förinta avskummen från tidslinjen fullkomligt och komplett, en gång för all!

...vadå överreagera?

Hellzon

Långsamma Vargen
Vet ni, det är vid såna här tillfällen jag är glad att vara hörselskadad. Bara att koppla in hörapparaten på teleslingan så slipper man höra på töntiga ungar... :gremgrin:

Så det enda jag stört mig på var ungen som klättrade i stolen bredvid mig på Spider-Man (minns inte vilken), och mina polare som satt och töntkommenterade King Arthur (ganska tyst dock, plus att den förtjänar töntkommentarer).

hraufnir

Swordsman
Så rätt!

Dilandau har rätt. Svenskar förväntar sig inte att folk ska säga till dem för svenskar är tamefan mjäkiga när det gäller att stå på sig.
Jag satt på en julshow på gymnasiebyn häromveckan här i Luleå. Jag hade varit på praktik 3 veckor där så jag hade behörighet. Showen visades av estetelever (och någon annan ströis) för (den gången) Estet och Idrottslinjerna. Efter ungefär halva showen (som var ganska lång men hade bra drag igenom) så började de 4 idrottsgrabbarna bakom mig att snacka, sucka, blippa på mobiler, fråga när den slutade osv. Till slut blev jag riktigt djävla less och sade "Antingen håller ni käft och ser, eller så kan ni gå härifrån. Förstör inte showen för någon annan." Med sänkta huvuden lommade de därifrån. =)

hraufnir

Swordsman
Guilty as charged. Nästan.

Inte heller att skratta vid fel tillfälle (huvudpersonens kompis dör) för att visa sig hård.
Detta har jag varit med om, eller snarare utövat. Nästan.
Det var under Titanic. Jag och 3 kompisar, varav 2 killar och en tjej, satt och såg. Hela biosalongen satt och grät när skeppet började sjunka, förutom vi tre. När skeppet ställer sig upp och en kille från aktern faller ner, slår i ett räcke och börjar spinna innan han träffar vattnet. Då började vi fnissa lite, eftersom det var så tydligt att det var en liten docka. En av oss, inte jag, kunde inte riktigt släppa den stämningen och hade kvar ett svalt skratt fram till strax före DiCaprio dör. Då börjar han fnissa igen, min andra killkompis hör detta och börjar han med. Jag är lika illa jag. Så när DiCaprio dör så sitter vi tre och skrattar medan resten av salongen gråter. Fan vad stryk vi fick av våran tjejkompis efteråt. Jag förstår henne.

Ett tillfälle, 3:e gången jag såg FotR på bio (såg den 4ggr) var med min mor. Hon hade frågat före om det var ok att hon ställde lite frågor under filmen så ja det fick hon. Hon viskade fram dem och jag svarade mkt lågmält. Det irriterande var dock när killen till vänster om mig (jag hade mor på höger) började ställa frågor till mig med och struntade i att jag ignorerade honom...

Slarn

Excentriker
Det värsta jag varit med om hittills var den heliga premiären av FotR då en yngling bakom oss satt och fällde kommentarer som "Gandalf... nä, inte Gandalf!" (sagt då Frodo möter denne i Vattnadal) under stora delar av filmen, och på detta sätt tydligen ville upplysa oss om allt han inte ansåg stämma eller vara passande med filmen. Kulmen kom då Celeborns entré mottogs av sågningen "Han ser ut som en bög!" varvid en lajvklädd tjej bad fridstöraren att vänligen hålla käften (vilket också skedde).

Resten av LotR-filmerna var inte lika illa, men när jag såg RotK för andra gången satt några medelålders tanter och kommenterade bl a. hur korkad Denethor var - de borde då veta bättre...

MrG

Swashbuckler
Re: Bröderna Blås

Ett av problemen är tydligen (har jag hört, men jag minns inte var eller när så det kan vara inbillat) att det bara finns/fanns ett, illa åtgånget, exemplar av Blues Brothers (som biofilm, alltså) i Sverige. Tragik. Lätt en av filmhistoriens höjdpunkter. :)
Den också, det är ju samma dielemma som Rocky Horror (fast den visningen festen kanske också dött ut?), blev lite pnisamt när man kunde var filmen var trasig :gremtongue:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Skratta på skräckfilm, då?

Jag har makaber humor. Jag garvar alltid på fel ställe när jag ser skräckfilm. :gremtongue:

(Jag garvar också när sötsliskiga sekvenser börjar likna pekoral, t.ex. hela den sirapsdrypande sista timmen av Konungens återkomst. Det får mina medåskådare acceptera - pekoral ska skrattas åt.)

Dewil