Nekromanti Vad är en Colt M16A4

Winchester

Veteran
Äntligen ett svar!

Lite bakgrund:

M16 - ursprungsvarianten, använd i Vietnam.
M16A1 - förbättrad variant med fodrad pipa mm. Användes
från Vietnam till 80-talet

Båda de ovanstående använder en äldre ammunitionstyp, och har en annan räffling än de flesa andra vapen. Patronerna passar dock även i en ny automatkarbin.

M16A2 - ytterligare förbättrad variant, med kraftigare pipa, ny räffling, nya handskydd, nya handgrepp, ny ammunition, mm mm. Dessutom kan den inte skjuta auto, bara 3-skottssalvor. (Vissa varianter, t ex kanadensarnas, fortfarande helauto).

M16A3 - ny variant, kom 94 (?). Som -A2, men med löstagbart bärhandtag/sikte och helauto. I stället för bärhandtaget kan man montera ett kikarsikte el dyl.

M16A4 - senaste varianten, som ovan, fast med 3-skottssalva. De flesta är ombyggda A2. M16A4 är ett moduluppbyggt vapen - handskydden är ombyggda/utbytta mot fästen för olika tillbehör, t ex lasersikte, laseravståndsmätare/designator, tv-sikte, ir-sikte, bildförstärkare, mmm.

Samtliga M16 har fast, ihålig kolv, som används för att förvara vapenvårdssatsen i.

CAR-15, XM-177: Varianter av M16/M16A1, med kortad pipa och inskjutbar kolv. Skjuter helauto, och använder samma ammunition som M16A1. CAR-15 ser ut som en liten M16A1, XM-177 har ny kolv (används även på M4), och samma sorts hanndskydd som M16A2. Ingendera tillverkades i någon större utsträckning.

M4, M4A1: Missvisande namn på en hel uppsjö av modeller. Alla modeller har kortad, kraftig pipa (som M16A2) och inskjutbar kolv. Annars finns det modeller med 3-skottsalva, helauto, löstagbart eller fast bärhandtag, och med tillbehörsfästen på handskydden, i princip vilken kombination som helst. Kallas vapnet för A1 skjuter den helauto, annars treskottssalva.

HTH!

Sebastian

--
Khyron/Sebastian Palm
sebastian.palm@swipnet.se

Svartsmurfen

Veteran
Men stå still då ;)

Att 5.56 inte skulle vara en "full" kaliber finner jag skrattretande. Att den är mindre beror inte på att en AK5:a är en leksak utan på två saker:

1. I ett militärt vapen laddar man för jakt på människor.
2. Krigets krav har ändrats.

Enligt ditt sätt att se på saken så skulle 7.62 inte heller vara en "fullkalibrig" patron eftersom det innan dess fanns ännu grövre kalibrar.
En .303 (Lee Enfield) var vanligast i tex Boer-kriet och Indien medans USA höll sig till 30-40 Krag under samma tidsepok.
När sedan 7.62 kom så var det många höga militärer som var skeptiska eftersom patronen såg så ynklig ut, och samma sak hände med 5.56. Sanningen är den att förr ansåg man att krig skedde i skyttegravar, och man ville därför ha en patron som levereade en projektil en lång sträcka med god precision och gjorde rejäl skada, tillräckligt för att vara direkt dödande. Idag vet man att en majoritet av alla strider sker på avstånd runt eller inom 100 meter. Vidare har man insett vikten av att en soldat kan bära på mycket ammo själv för att kunna bli mer rörlig och ändå kunna vara någolunda fri från behovet av underhållstrupper.
Man är ochså mer intreserad av att skada motståndarna för att kunna göra skada mot fiendens organisation snarare än den enskilda soldaten. En skadad soldat tar ju fler fiendesoldater i anspråk än en död.

Med anledning av detta togs 5.56 fram. Den är också populär inom jaktsamanhang på både mindre och större vilt än människor.

Att någon av de kalibrar du nämnde skulle vara speciellt anpassad nerladdad ammunition är fel. Det är helt vanlig fabrikstillverkad standardammo. Skildnaden i rekyl emmellan AK4 och AK5 är inte lika påtaglig som mellan AK4 och en mouser. På samma sätt är de snarare en skildnad mellan två sätt att tänka och två olika organisationer än mellan en riktig och en "nedladdad låtsas patron".

Jag ber f.ö. om ursäkt för jag framstår som något ilsk.
Vill du veta mer kan jag rekomendera "Speer Reloading Manual".

Svartsmurfen.

"Go for the eyes, Boo! GO FOR THE EYES!"
- http://www.algonet.se/~johan-ek

Pendragon

Swashbuckler
Jag håller med dig till fullo, och det var precis det jag försökte säga, möjligtvis något klumpigt. Den första av dessa finare gevärskalibrar (om du föredrar det uttycket) var till den tyska MP-44:an (Sturmgewher) som använde patronen 7,92mmK, en kortare och mindre laddad patron än den vanliga 7,92mm's patronen. Anledningen till detta är som du sa, de "stora" gevärskalibrarna var onödigt kraftiga och den extra räckvidden de gav var oftast onödig.
Vi har lyckats prata runt varandra... jag ber om ursäkt för att jag var oklar.

Ett intressant faktum är att att Brittiska soldater i viss mån använde den gamla 7,62mm's SLR:n i Kuwaitkriget då räckvidderna i ökenkrig är betydligt längre än t ex skog, djungel eller andra platser där det faktiskt finns något att gömma sig bakom...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still (i keep telling myself..)

qass

Veteran
Nu Linköping, Egentligen sveriges geografiska och
Re: INGEN SVARA PÅ FRÅGAN!!!

"... så som AK5 som är en G3A3 (?) jag statuerar inga bra exempel eftersom jag inte hittar min vapenbok... med AK5 är G3 modellen med fällbar kolv... plast till stock och handtag samt att den är kortare än vanliga G3 modellerna...."

Nja, nu har du lyckats blanda ihop begreppen lite. Ak5 är en något modifierad licenstillverkad(?) FN FNC. Däremot är Ak4 en G3.

Mattias, som sitter och äter pölsa.