På tal om vad
@chrull skriver, så har jag läst någon snart person på nätet säga typ ”en megadungeon är en dugeon som kan upprätthålla en spelgrupps intresse för en hel kampanj”. Vilket kanske suger som definition, men fångar in att det ska vara en dynamisk, inte en statisk, plats. Den är geografi, men också ett nätverk av relationer mellan dess invånare. I alla fall för att vara bra.
Och gärna också ett mysterium att lösa.
Jag var inne lite på att en megadunge nästan ska stötta
flera olika sorters spel, men jag kanske får backa på det baserat på bristande mega-erfarenhet.
Men det jag tänkte var att en megadunge bör vara stor & komplex nog för att man de första spelmötena går in och utforskar den som en dungeon, i mitten av kampanjen går det att fokusera mycket på relationer mellan fraktioner och att hitta och arbeta mot egna mål, i slutet av kampanjen uppnår man mål man själv satt.
Men jag är nog inne på att detta inte är ett krav för definitionen, utan kanske mer "en bra megadungeon".
Detta resulterar i att jag tycker att en megadungeon borde ha många mysterier att lösa, inte bara en, och att om målet med megadungeonen är satt från början ("Besegra Orcus på våning 66") så är det betydligt tristare än att spelarna upptäcker på vägen att Orcus finns där nere, och upptäcker vad konsekvenserna skulle vara om man besegrade honom ("Dungeon försvinner, monster slutar spridas från den och alla omkringliggande bybor går säkra. Dock kommer ju Dvärgarnas salar på våning 23 rasa ihop och de kommer dö eller behöva evakuers") och att det finns andra alternativ inom dungeonen för att hantera dessa ("Vår lvl 14 magiker har tänkt att ta över lichens laboratorium på våning 45, vår tjuv har redan blivit chef för banditerna på våning 2 och vår fighter har upprättat ett citadel på våning 30, tillsammans betyder det att vi kan minimera Orcus inflytande, och kanske går han att låsa in i Drakkristallen på våning 58 istället för att dräpas!").
Men det jag beskriver nu är ju egentligen inte annorlunda jämfört med bra andra sandlådor, så slutsatsen är väl kanske också att en megadungeon
bör vara en bra sandlåda, inte bara en xandriansk dungeon med flera vägar till ett bestämt mål.