Nekromanti Vad är grejen med old school?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Schtajner said:
Spelade det men blev besviken av att inte hitta Expert reglerna och att de utlovade två andra boxarna.
Bara en liten, helt ovidkommande, protest. Vi utlovade absolut inte två andra boxar. Efter Expertreglerna skulle det bara komma Mästarreglerna, inget mer.

Botulf

Hero
Oldtimer said:
Schtajner said:
Spelade det men blev besviken av att inte hitta Expert reglerna och att de utlovade två andra boxarna.
Bara en liten, helt ovidkommande, protest. Vi utlovade absolut inte två andra boxar. Efter Expertreglerna skulle det bara komma Mästarreglerna, inget mer.
Det kan vara så att mitt minne sviker mig. Men var det inte så att i röda boxen omnämndes först både D&D Fortsättningsregler och D&D Mästarregler, för att sedan i Expertboxen ändrats till endast Mästarreglerna? Då halva Companion flyttats över till Expert och andra halvan planerades ingå i Mästarreglerna? Har inte boxarna tillgängliga i detta nu, men jag hade för mig att det stod olika i röda och blå boxen om det?

Men nåja jag lastar dig inte för de uteblivna Mästarreglerna. :gremwink:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Schtajner said:
Det kan vara så att mitt minne sviker mig. Men var det inte så att i röda boxen omnämndes först både D&D Fortsättningsregler och D&D Mästarregler, för att sedan i Expertboxen ändrats till endast Mästarreglerna? Då Companion bakats ihop och delats upp mellan Expert och Master? Har inte boxen tillgänglig i detta nu men jag hade för mig det.
Du kan ha rätt i att det talades om Försättningsregler i Basreglerna. När de trycktes hade vi inte lyckats förhandla till oss möjligheten att ändra upplägget på Expertreglerna från den amerikanska förlagan.

Schtajner said:
Men nåja jag lastar dig inte för de uteblivna Mästarreglerna. :gremwink:
Det tycker jag att du bör göra. Det var ju jag som inte lyckades sälja tillräckligt av produkten för att ha råd med att göra fler.

Botulf

Hero
Fast det var väl som någon annan sade här på forumet tidigare? Titan var helt enkelt bara sent ute. Butikerna såg ingen skillnad på det D&D och DoD, kidsen spelade redan DoD, D&D spelarna spelade redan AD&D, tryckerier och TSR krånglade. Svenska D&D verkar ha fallit offer för bakslag som verkar ha varit oförutsägbara när det begav sig. Rollspelshobbyn i Sverige var väl fortfarande i sin expansiva fas så det syntes väl som gynsamma tider. Som du och andra har berättat om det låter det rätt mycket som när man ibland helt enkelt råkar slå ett fummel på tärningen, utan att det kan hjälpas.

dawnrazor

Veteran
1. Nostalgi - spela med grejerna man började med
2. Enkelheten - du gör en karaktär på 10 minuter, du lär dig reglerna på en kväll
3. Istället för att slå skill-check "Negotiate" eller "Diplomacy" eller vad det nu kan heta får du rollspela hur din karaktär agerar. Som SL kan man fritt improvisera och ta bort/lägga till regler/moment utan att spelet skadas
4. Spelet är spännande och farligt! Som spelare vet du att din karaktär bara är ett räddningsslag från döden...
5. Det finns massor av färdiga äventyr - den lilla tid man har kan man ägna åt att spela, inte hålla på med "book keeping". Särskilt som SL...
6. Som nån sa - Old School är inte bara vilka regler man bekänner sig till. Det är ett "state of mind" och en speciell spelstil...

Slutligen, som nån annan sa:
"We don't explore characters - we explore dungeons!!