Jag upplever att det är en oskriven regel att om SL förberett ett äventyr så är det inte ok att försöka undvika detta, även om din halvalv enligt bakgrundshistorian inte vill annat.God45 said:Ok, då är det inte rälsning du menar utan bara jag som läste det såMed att "följa äventyret" menar jag att man som spelare låter sin RP utföra handlingar och göra val endast med syftet att "komma vidare". Det kan t.o.m vara att sådant spel förväntas av övriga deltagare, vilket kan försvåra en del karaktärskoncept och komma i vägen för inlevelsen eller rent utav resultera i frustration.
Men jag skulle hävda att detta inte är en inneboende del av tradspel. Man måste inte köra på det sättet och man gör det ofta inte. Då tycker jag inte man kan hävda att det är en aspekt av tradspel lika lite som man kan hävda att alla spelar för att förlora i indie-spel. Det är helt enkelt inte sant.
Det är skillnad på att vägra gå till cirkusen om äventyret heter "Cirkusen där handlingen händer" och att följa äventyret. Följa äventyret är att gå exakt dit man ska och inte försöka göra kreativa grejer.Jag upplever att det är en oskriven regel att om SL förberett ett äventyr så är det inte ok att försöka undvika detta, även om din halvalv enligt bakgrundshistorian inte vill annat.
Fast, jag pratar ju uttryckligen om att följa äventyret, när det finns ett skrivet äventyr att spela. Jag har aldrig påstått att alla alltid måste följa äventyret när de spelar tradspel.Eksem said:Däremot gör det begreppet "trad" ganska oanvändbart och osant, som begrepp betraktat.
Jag upplever det här som en väldigt svart/vit beskrivning av problemet jag talar om. Så här enkelt är det aldrig, och om lösning hade varit så enkel som du säger så hade ingen uppfattat det som ett problem. Vilket folk uppenbarligen gör. Jag har läst oräkneliga trådar som handlar om exakt just det.God45 said:Det är skillnad på att vägra gå till cirkusen om äventyret heter "Cirkusen där handlingen händer" och att följa äventyret. Följa äventyret är att gå exakt dit man ska och inte försöka göra kreativa grejer.[...]Killen som undviker cirkusen är bara a dick som amerikanerna hade sagt.
Så regeln är don't be a dick, men det är den i alla spel.
God45 said:Följa äventyret är att gå exakt dit man ska och inte försöka göra kreativa grejer.
Nä, det är inget meningsfullt begrepp. Helt rättEksem said:Om andra inte går med på att de aspekterna är aspekter av trad verkar det inte som ett särskilt meningsfullt begrepp, bara.
För min del upplever jag att de spel som betecknas som "trad" är långt ifrån stöpta i samma form, just eftersom begreppet "trad" är definierat utifrån sin motsats -- allt som inte tillhör en viss estetisk inriktning inom speldesign som uppkommit de senaste tio-femton åren är trad. Detta är förstås en positionering som passar förespråkarna för denna inriktning (som vi väl kan kalla "indie") väl, eftersom den framställer indiespelen som den mest radikala förändringen i rollspelshistorien.Måns said:Trad är bra/dåligt på samma sätt som blockbuster-filmer är det. De flesta är stöpta i samma form, men är påkostade och snygga och ibland dyker det upp en och annan film som helt enkelt är riktigt jävla bra.
Håller med om att DnD inte riktigt är trad. Det är för speligt i de flesta utföranden.Måns said:Jag har inte någon erfarenhet alls av DnD så för mig är trad synonymt med den svenska BRP-traditionen, och dess efterföljare. Och hur dessa spel tenderar att fokusera på spelmiljöer och äventyr. Det är svensk trad för mig.
Jag menar inte att dessa spel är dåliga, eller att utvecklingen står still. Tvärtom faktiskt. Däremot hävdar jag att det finns en del inneboende problem i vissa av dessa spel (precis som det finns i en massa andra spel av andra skolor).
Ett problem med att klassa rollspel är ju att de ju är produkter som kan användas så väldigt olika. DnD kan ju användas till speligt dungeonkräl likväl som interaktiva romaner a la Dragon Lance.Eksem said:Som Faraonen påpekade så är ju inte olika DnD-versioner heller riktigt del av samma tradition heller...
Ok, fast det jag pratade om var inte folk som undviker äventyret med vilje. Jag uppfattade det som en väldigt ytlig (och något förolämpande) tolkning av det jag skrev. Jag pratar om ett riktigt problem som jag har upplevt, och som jag vet att andra har upplevt, och inte i något av dessa fall har "don't be a dick" varit lösningen, eftersom "being a dick" inte har varit problemet.God45 said:Hej, jag sade inte att du var en dick jag sade att folk som helt undivker äventyret med vilje trots att de vet att det är vad som är förberett är det. Vrid inte mina ord för att se ut dom ett offer nu.
Jag vågar påstå att trad är i princip alla spel, eftersom trad urprungligen var sånt som forge-folk kallade lite nedlåtande om allt som inte var indie. Dvs försäljningsmässigt 99,5% av rollspelsmarknaden.Eksem said:Det är det kanske vagaste begreppet av alla, värre än "indie" var nästan. Jag skulle nästan gå så långt som att påstå att allt som inte är OSR eller story games kan få plats i "trad". Det finns spel som jag inte räknar med i någon av de tre traditionerna (Nobilis, Gumshoe och Burning Wheel t.ex.), men kan mycket väl tänka mig att andra lätt kan klassa flera av dem som trad.
Så "trad" är nästan "resten", eller kanske "majoriteten", eller i nån mån typ "rollspel".
Vilka inneboende problem tänker du nu på?Måns said:Jag har inte någon erfarenhet alls av DnD så för mig är trad synonymt med den svenska BRP-traditionen, och dess efterföljare. Och hur dessa spel tenderar att fokusera på spelmiljöer och äventyr. Det är svensk trad för mig.
Jag menar inte att dessa spel är dåliga, eller att utvecklingen står still. Tvärtom faktiskt. Däremot hävdar jag att det finns en del inneboende problem i vissa av dessa spel (precis som det finns i en massa andra spel av andra skolor).