Rickard
Urverk speldesign
91:ans upplaga (DoD4) har ju en mängd olika moduler och själv har jag alltid varit kritisk till hur ofärdiga vissa element i modulerna är.. Det skulle väl vara "Krigarens..." som jag anser vara mest "färdig" av dem alla.. Vad i modulerna använder ni såpass regelbundet att ni bestämt er för att utöka det och vad tänkte ni direkt "Det här kommer jag aldrig att använda" när ni läste modulen och varför tänkte ni så?
För min tänkte jag mest svara utifrån EDD/DoD4, men Chronopiabor och pseudoDoD6vikingar kan ju går in och svara också.. Kan vara intressant att få se vad som rekommenderas från de andra versionerna..
Nytta av (utökat)
Vild magi
Minimagi
Stridskonsterna (ur Krigarens...)
Stadsintermezzo (tjänat som inspiration till fulla scenarior eller till delar av scenarior)
Skräcktabell
Snedtändningstabell
Särskilda förmågor
Magikerstavar
Hjälteförmågor
Heh, mycket till magi här..
Onytta av<dl><dt>Alla raser (från alla moduler)</dt><dd>Jag använder redan monsterböckerna..</dd>
<dt>Drakar (hela modulen faktiskt, förutom fjärilsdraken)</dt><dd>Allt i boken är så himla über så om jag för in någonting från boken känns det som om hela spelet blir obalanserat.. Fjärilsdraken (Kittys drake?) är dock söt.. Angående drakraserna, se punkten ovan..</dd>
<dt>Kaos Väktare (hela modulen)</dt><dd>Samma anledning som Drakar..</dd>
<dt>Hjältarnas Handbok (hela modulen)</dt><dd>Samma anledning som Drakar..</dd>
<dt>Benmagi (från Svartfolk)</dt><dd>Den är mest menlös.. Jag hade hellre sett en vettig shamanskola..</dd>
<dt>Stridsreglerna till havs (Kopparhavets kapare)</dt><dd>Alltför tunggrodda för att användas..</dd>
<dt>Alkemireglerna (alla versioner)</dt><dd>Jag haatar långa listor utan någon inspirationsmöjlighet..</dd>
<dt>Magiska cirklar (Magikerns...)</dt><dd>Jag kör med de gamla magiskolorna och där finns symbolism.. Dessutom så är cirklarna bara till för demonologi, vilket jag har rätt stora svårigheter att få in användningsområden för..</dd>
<dt>Magiska pergament (Magikerns...)</dt><dd>Mest menlösa saker för min del..</dd>
<dt>Handlingsystemet (Krigarens...)</dt><dd>Att välja mellan ett detaljerat system som inte funkar och ett mindre detaljerat system som inte funkar så väljer jag det senare.. </dd>
<dt>Smärtpoängsssystemet</dt><dd>En onödig detalj som bara tar tid.. Jag har faktiskt spelat en kampanj med smärtpoängsreglerna..</dd></dl>/Han som har sitt utökade material på sin hemsida (och om ni får en pop-up-fönster om ni besöker sidan så borde ni ta en sväng förbi denna sida)
För min tänkte jag mest svara utifrån EDD/DoD4, men Chronopiabor och pseudoDoD6vikingar kan ju går in och svara också.. Kan vara intressant att få se vad som rekommenderas från de andra versionerna..
Nytta av (utökat)
Vild magi
Minimagi
Stridskonsterna (ur Krigarens...)
Stadsintermezzo (tjänat som inspiration till fulla scenarior eller till delar av scenarior)
Skräcktabell
Snedtändningstabell
Särskilda förmågor
Magikerstavar
Hjälteförmågor
Heh, mycket till magi här..
Onytta av<dl><dt>Alla raser (från alla moduler)</dt><dd>Jag använder redan monsterböckerna..</dd>
<dt>Drakar (hela modulen faktiskt, förutom fjärilsdraken)</dt><dd>Allt i boken är så himla über så om jag för in någonting från boken känns det som om hela spelet blir obalanserat.. Fjärilsdraken (Kittys drake?) är dock söt.. Angående drakraserna, se punkten ovan..</dd>
<dt>Kaos Väktare (hela modulen)</dt><dd>Samma anledning som Drakar..</dd>
<dt>Hjältarnas Handbok (hela modulen)</dt><dd>Samma anledning som Drakar..</dd>
<dt>Benmagi (från Svartfolk)</dt><dd>Den är mest menlös.. Jag hade hellre sett en vettig shamanskola..</dd>
<dt>Stridsreglerna till havs (Kopparhavets kapare)</dt><dd>Alltför tunggrodda för att användas..</dd>
<dt>Alkemireglerna (alla versioner)</dt><dd>Jag haatar långa listor utan någon inspirationsmöjlighet..</dd>
<dt>Magiska cirklar (Magikerns...)</dt><dd>Jag kör med de gamla magiskolorna och där finns symbolism.. Dessutom så är cirklarna bara till för demonologi, vilket jag har rätt stora svårigheter att få in användningsområden för..</dd>
<dt>Magiska pergament (Magikerns...)</dt><dd>Mest menlösa saker för min del..</dd>
<dt>Handlingsystemet (Krigarens...)</dt><dd>Att välja mellan ett detaljerat system som inte funkar och ett mindre detaljerat system som inte funkar så väljer jag det senare.. </dd>
<dt>Smärtpoängsssystemet</dt><dd>En onödig detalj som bara tar tid.. Jag har faktiskt spelat en kampanj med smärtpoängsreglerna..</dd></dl>/Han som har sitt utökade material på sin hemsida (och om ni får en pop-up-fönster om ni besöker sidan så borde ni ta en sväng förbi denna sida)