wilper said:
Ja, att skapa hype är absolut ett krav nuförtiden för att synas i bruset. Men då är vi tillbaka där vi började, "Vad avgör hur känt hur hypat ett indie-rollspel blir."
Jag tror personligen att det är viktigt att man får några av de gamla drakarnas gillande, det underlättar enormt. Annars är Kickstarter/IndieGoGo ett bra sätt att synas, det lutar åt att jag går den vägen i nästa steg av The Daughters of Verona oavsett om det behövs eller ej, bara för att få den uppmärksamhet och det deltagande från kunderna som jag vill ha.
Hade en föreläsare en gång som som beskrev hur en hype gick till.
Enligt honom så åtminstone i dataspelsbranschen så skapade man en hype genom att direkt i början av produktionen släppa snygga filmer artiklar, bloggar koncept art m.m (gärna saker med möjlighet att bli virala) som pushade på hur snyggt och cool spelet skulle bli. Sen när man byggt upp stora förväntningar så att det snackades mycket om spelet på forum och sociala medier och det började dyka upp fan siters/guilds m.m så la man av.
Man höll helt enkelt käft under den tiden spelet producerades och det enda som släpps PR-mässigt är teaser trailers vid de stora spelmässorna.
Sen när spelet började bli klart så släppte man ny omgång med material, dock i liten mängd, så de spekulationer som pågått hos fans under tystnaden fick nytt bränsle på elden. När sen hypen flammat upp igen då brassade man på med det stora PR-maskineriet och släppte spelet.
Så skapar spelbolagen en hype. Och om du kollar på Diablo 3, Starcraft m.m så verkar det även funka.