Nekromanti Vad bör mina spelare absolut inte titta på?

nicole

Warrior
Jag har inte lika mycket tid som mina spelare varför de ofta hinner skumma material i min bokhylla innan jag gör det. Vad bör mina spelare absolut inte titta på?

I bokhyllan finns alla böckern (också de som utgått) utom "Riddare", "Spelarens handbok", några äventyr och "Sjöfararare och Pirater" men de böckerna kommer jag med all säkerhet att skaffa.

Jag kan iof förbjuda dem att titta i alla böcker, men jag är rädd att kväva deras lust att spela Eon, dessutom har de vissa böcker själva (mysik och magi, dvärgar, Krigarens Väg t.ex.).

Alla äventyr, inklusive Jarla, är ju naturligtvis förbjudna. De får förstås heller inte läsa "Legender och hemligheter" eller under avdelningarna "Hemligheter" i böckerna. Är det något annat jag bör tänka på?

Phelan

Hero
Det låter som du har täckt det mesta genom att hålla L&H och "Hemligheter"-kapitel borta. Möjligen så är det lite i Geografica Mundana som varit i hemliskapitel innan men nu står bland resten av texten. V&N har ju en del, framförallt Helmgastar, som spelarna inte bör läsa - eller bara håll hela boken ifrån dem om ingen absolut vill spela nekromantiker.

Mvh / Phelan

Pendragon

Swashbuckler
Jag hade begränsat informationen i Geografica Mundana till deras rollpersoners hemland, och de andra länder deras rollpersoner rimligtvis hunnit bekanta sig väl med (bott i under en längre tid eller dylikt).

/Joel

Xzarjo

Warrior
Vad dina spelare absolut inte bör titta på?

Till och börja med L&H, rätt mycket äventyrs-stoff och underligt nog en hel del hämligheter :gremwink:. Visserligen finns det ett litet kapitel längst bak som man kan använda när man skapar rollpersoner (vilka blir lite färggrladare), men det är det enda spelare bör kolla på.

V&N. Spelarna bör inte läsa någonting i den boken, eftersom man som spelare lär sig om olika vandöda genom att råka på dem, vilket i mitt tycke är riktigt spännande. Självklart måste nekromantiker som vill skapa vandöda läsa boken. Fast mer kan jag inte utrycka mej om boken då jag inte läst den :gremtongue:.

M&M. Efekterna är ett måste att kålla på när man skapar en magiker, men jag har upptäckt att som spelare (och inte magiker) är det rätt tråkigt att börja fundera över hur en besvärjelse kan vara uppbyggd så fort man ser en mystisk företeelse.

nicole

Warrior
Re: Vad dina spelare absolut inte bör titta på?

Tyvärr är det just den boken en av m ina spelare dregglar i...

Xzarjo

Warrior
Enkelt.

Säg åt honom att han bara får drägla i den om han kör SL å du kör S under dom närmaste 6 spelmötena :gremwink:.

Rasmodulerna

Information om Dvärgar, Alver och Tiraker och deras sahälle, kultur och livsfilosofi, bör vara otroligt svår att få tag på för spelare. Sen finns ju de uppenbara som L&H och V&N. Om rollpersonerna inte har studerat på universitet bör dom heller inte ha kunskap om länder, med undantag för sitt hemland.

Mvh Victor Palm...

...Har ångest.

Hartland

Warrior
Legender&Hemligheter och Hamligheter I övrigt är väll sånt man ska undvika men när det gäller resten så får mina spelare läsa vad dom vill. Om man senare kör en annan kampanj så är det ju bra om dom "på ledig tid" läst in och kan det dom ska. Man måste ju också lita på att ens spelare kan rollspela att dom endast besiter vissa kunskaper. När det gäller helsgastar kan det nog vara svårt för dom att undvika att "göra rätt", men om dom är utvalda av gudar att bekämpa "ondskan" så kan nog slumpen rädda dom lika mycket som om dom viste vad dom borde göra.

/hartland - Som tycker att det skrivs på tok för mycket i detta forum

nicole

Warrior
Om du menar modulen alver tycker jag den är helt underbar. Jag gillar Eon-alver betydligt bättre än många andra alver *utrycker mig diplomatiskt*

storken

Warrior
Helt enkelt det som är hemligt.

Liksom..
Man bör ju kunna och känna till det som ens roll kan och gör, exempelvis.
Fast..
Har man dessutom "special-roller" ( :gremsmirk: ) kan man ju behöva kika i Legender & Hemligheter.