Nekromanti Vad behöver ingå i en quickstarter?

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Håller på att skriva en quickstarter till Masque och funderade lite på vad som bör ingå i en sådan.

För tillfället så är min taktik:
Enkel version av reglerna
Enkel version av karaktärsskapandet
Någon sida om Paris på 1700-talet
Några exempel rollpersoner
Ett intro-äventyr?

Behövs något mer?

God45

#PrayersForBahakan
Jag hade tagit bort frågetecknet efter intro-äventyret. Sedan hade jag lagt till typ en sida fiktion och en sida kort om vad spelet går ut på i början. En sådan där sida White wolf har i sina quickstarts med Mood och theme och lite sådant. Annars låter det bra :)

Arfert

Facit
Jag funderar på en Kickstarter till Svenska kulter RPG. Men orkar inte med att göra en massa kringmaterial som tar kraft och fokus från andra projekt. Så vad göra?
Luna Lovegood said:
Tror att quickstarter inte är samma sak som kickstarter i detta fall, men jag kan ha fel.
Tony.Meijer said:
Luna:s kommentar stämmer i det här fallet, en quickstarter är mer av ett demo.
Ymir said:
Jag har studerat massor av analyser av rollspels-crowdfunding, och slutsatsen jag drar av det är att om du inte orkar med att göra en massa kringmaterial, så har din crowdfunder avsevärt mindre chans att lyckas. Men! Det kan vara värt att försöka ändå, -om- du har ödmjukt satta mål, eftersom rollspels-Sverige är otroligt köpstarkt; på nivån att i princip alla svenska rollspels-crowdfunders någonsin har lyckats. (Den enda jag hört om som inte lyckades är Dunder & Drakar). Fenix crowdfunder ligger väl i vågskålen just nu, men jag tror de alienerade många fans genom att utesluta svenska spel och därmed göra hela projektet till en enda fandom-orgie till ett starkt begränsat antal skribenter, och du ska nog se att även Fenix-crowdfundern lyckas nätt och jämt i slutändan, trots dess relativt höga stakes - Mylingspels väldigt blygsamma crowdfunders lyckas alltid, tex.

Vad jag menar med detta är: det skadar aldrig att försöka!
Ymir said:
det som skiljer svenska rollspels-crowdfunders åt är inte framgång vs icke-framgång, så mycket som -graden- av framgång. Hej Mutant: http://www.piruett.se/2013/04/08/sla-en-save-vs-crowdfunding/

God45

#PrayersForBahakan
Arfert;n7776 said:
Jag funderar på en Kickstarter till Svenska kulter RPG. Men orkar inte med att göra en massa kringmaterial som tar kraft och fokus från andra projekt. Så vad göra?
Erbjud saker som att döpa npc:er i intro äventyret efter de som ger på en viss nivå, att köra ett spel av Svenska kulter över skype för de som ger på en viss nivå, att de som ger på en viss nivå får tidiga kopior av all text utskickad till sig, att du gör en actual play podcast av Svenska kulter och lägger upp om du får ihop nog med pengar och du inför en undertittel till spelet med 5 alternativ och man får olika många röster för vilken undertittel som blir den riktigt när man ger på olika nivåer.

Du behöver ju inte skriva fler saker, du kan göra sådant också.
Ymir said:
fast erfarenhet visar att en övertro på den typen av "soft rewards" inte funkar i crowd funding-kampanjer för rollspel. http://www.geekindustrialcomplex.com/articles/crowdfunding-report-part-3

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
God45;n7773 said:
Jag hade tagit bort frågetecknet efter intro-äventyret. Sedan hade jag lagt till typ en sida fiktion och en sida kort om vad spelet går ut på i början. En sådan där sida White wolf har i sina quickstarts med Mood och theme och lite sådant. Annars låter det bra :)
Jo, jag har en del ideer till intro-äventyr. Jag tänkte mig en maskerad auktion där alla intressenter är anonyma och där spelarna är utskickade från stadsmakten för att köpa okulta saker (kopplat till lite religiösa kulter). Grejen är att det kommer att vara väldigt low-key där målet är att hitta en specifik person bland auktionärerna och det kommer nog inte att ha något direkt skräckigt i sig annat än lite tjock atmosfär, så frågan är om det är rätt val för Masque liksom?
God45 said:
Om du frågar dig om det är rätt äventyr eller inte är det fel äventyr. Som intro vill du ha något som verkligen visar vad ditt spel handlar om. Det kommer vara måttstocken för hur ett äventyr kommer se ut för ditt spel.
Tony.Meijer said:
Grejen är väl det att äventyret i sig känns passande, men det är en quickstart ergo är det rätt för någon som vill prova på, om du förstår hur jag menar God?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om det inte är extremt enkelt att skapa rollpersoner till spelet skulle jag föredra att det fanns färdiga rollpersoner och att de som vill skapa egna får köpa det kompletta spelet. Och ett äventyr skulle jag se som helt obligatoriskt, annars kommer det inte gå ett dugg snabbt att börja spela.

/tobias

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Gurgeh;n7785 said:
Om det inte är extremt enkelt att skapa rollpersoner till spelet skulle jag föredra att det fanns färdiga rollpersoner och att de som vill skapa egna får köpa det kompletta spelet. Och ett äventyr skulle jag se som helt obligatoriskt, annars kommer det inte gå ett dugg snabbt att börja spela.

/tobias
Senaste gången jag skapade karaktärer i systemet tog det 6 minuter, och då gick större delen av tiden till att få skrivaren att skriva ut pdf:en jag skulle fylla i, så det är ett rätt snabbt system om man vet vad man är ute efter att göra.

Men absolut, färdiga rollpersoner och intro-äventyr ska med. Något mer du rekommenderar?