Nekromanti vad behöver jag veta för att skriva äventyr?

Eagle

Swordsman
Hej!

Vad behöver jag veta om nya westernrollspelet för att kunna skriva äventyr? Vill börja skriva, för jag har inspiration, men vill inte behöva börja om från grunden om det visar sig att westernrollspelet är radikalt annorlunda mot tidigare. För er som har en inblick i det nya western, vad är det viktigt att jag tar hänsyn till när jag skriver äventyr?

/Eagle

Arfert

Facit
...jag har ingen djupare inblick i nya Western utom det lilla jag hört från Gillbrings, men jag tror att du kan utan problem skriva exakt samma sorts äventyr som till gamla Western.

Eagle

Swordsman
Åh vad jag skulle vilja ha dig som illustratör till mina äventyr, du tolkade mina karaktärer i Dead or Alive helt klockrent :gremsmile: Du ritade lite kluddigt och rått, men det blev riktigt riktigt bra.

Hur gör man äventyr med flaggor och bomber, när man inte känner till rollpersonens drivkrafter?

Wilmer

Hero
Eagle said:
Hur gör man äventyr med flaggor och bomber, när man inte känner till rollpersonens drivkrafter?
Antingen skriver man spelgruppen på näsan och säger att "ni är här för att det är en korvfestival" eller ännu aggressivare "ni är här för att ni är prisjägare och Lawless Dude sägs befinna sig i staden" eller så gör man som gamla äventyr och klämmer in massor av saker som skulle kunna intressera RP. Typ, ha en vacker NPC för den kvinnotokiga, ha en gömd skatt för den giriga, ha en orättvisa man kan rätta till för den rättrådiga etc. Ge också spelledaren tips för hur man anpassar äventyret till spelgruppen! Till exempelt kan de byta ut medtävlande prisjägare mot gamla bekanta eller fiender från tidigare äventyr.

Eagle

Swordsman
Ja men isåfall så vill jag att du alltid ska ha kort tid på dig. Du hittar det karaktäristiska och får fram det. Köpte Sagarollspelet mycket för att du tecknat. Keep it up :gremsmile: Du är grym!

Eagle

Swordsman
Vilken bra idé Wilmer. Vissa flaggor älskar nog alla. Att det finns olika motivationsfaktorer/belöningar, men att det i praktiken är i stort sett samma äventyr... men kanske utifrån olika perspektiv. Det borde gå att skriva.

Men en sak jag själv tycker är svårt med äventyr man läser är att man typ måste läsa igenom 15 sidor innan man får en uppfattning om vad äventyret handlar om. Jag älskar sammanfattningar, sammanfattningar och sammanfattningar. Skulle vilja skippa all brödtext och bara använda modeller, relationsdiagram, mindmaps, sammanställningar av ledtrådar - för att sedan låta spelare och spelledare improvisera fram allt som är stämningshöjande, som i vanliga äventyr gör det svårt att hitta det i äventyret som är kärnfullt. Hur ofta är det man läser innantill för spelarna hur en viss plats ser ut, händer aldrig. Möjligen så skulle man kunna använda några beskrivande nyckelord för vissa platser och personer, för att få igång kreativiteten hos både sig själv och spelarna. Skulle däremot vilja lägga ner desto mer tid på att göra omsorgsfulla ledtrådar/rekvisita.