Nekromanti Vad behöver jag veta om fotboll inför finalen?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
I morgon kommer jag att se på min första hela fotbollsmatch någonsin. Jag har självfallet sett fotboll förr, men då jag är totalt ointresserad har det aldrig hlivit en hel match. Men i morn smäller det, så vad behöver jag veta om matchen och om fotboll i stort för att göra den så intressant som möjligt? Det är Argentina mot Tyskland har jag förstått. Vem kommer att ha vilka färger? Vem är respekive lags stjärna? Vid vilka tillfällen är det lämpligt att hurra? Observera att jag fortfarande är totalt ointresserad av fotboll, så långa uppsattser eller länkar till dessa undanbedes.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Eftersom Tyskland är hemmalag (enligt lottningen) kommer de troligen att spela i vitt, vilket innebär att Argentina antagligen kommer att spela i blått.

Argentinas största stjärna är Messi, som till vardags spelar i Barcelona, och av många anses vara den bästa fotbollsspelaren idag. Någon kommentator kommer antagligen tjata om att om Argentina vinner så är Messi lika stor som Maradona och Pelé (som alltså är fotbollsspelare som anses vara bland de bästa någonsin).

Tyskarna är tydligen bra hela gänget. Någon sportkommentator kommer säkert att tjata om att Miroslav Klose i det tyska laget är den spelare som gjort flest VM-mål någonsin. (Dock fördelat över flera VM-turneringar).

Om du planerar att hurra är det lämpligt att göra det när det ena laget gör mål, eller när det ena lagets målvakt räddar ett skott som ser ut att vara på väg in i mål.

/tobias
Arfert said:
Tyskarna har coola namn: Bastian Schweinsteiger låter som att han bor i Altdorf eller Bögenhafen. ;)
Måns said:
Lothar Matthäus är med i vår pågående WFRP-kampanj :)

Iskaral

Swordsman
Argentina kommer att spela på säkerhet, vara superdisciplinerade i defensiven och maska i varje avbrott för att få tyskarna ur rytm. Och så hoppas de att Messi som ditintills varit helt osynlig gör något magiskt i 85:e minuten. Troligen kommer en fast situation (frispark, hörna, straff) att avgöra matchen. Risk för ett riktigt sömnpiller till match alltså, men det är ju ändå VM-final!
Iskaral said:
Ta med snacks!
Arfert said:
Jag hoppas Argentina krossas av Tyskland. Men man vet ju aldrig vad som händer.
Übereil said:
Jag kan intyga att han inte kommer behöva ta med snacks.

1897

Veteran
Mitt tips för en första fotbollsmatch är att skippa VM-finalen på TV och bege dig tillsammans med 15000 - 20000 glada, trevliga och vänliga Bajen fans till Nya Söderstadion. Då får du uppleva en riktig fotbollsfest.
Rymdhamster said:
Um, nej. Verkligen inte.
1897 said:
Om du nu ska se matchen på TV ska du absolut hålla ett öga på planens kortaste, men samtidigt störste spelare. Messi i Argentina är i sina bästa stunder en spelare som på egen hand kan avgöra matchen.

gizmo

temporary sunshine
Men jo, jag måste hålla med. Receptet att få mest ut i kul är att kolla tillsammans med folk som är entusiastiska och drar med dig.
Var ska du titta? Jag svävar själv fortfarande i obestämthet om var det blir bra.
Rymdhamster said:
Hemma hos en vän som fyller år.

Iskaral

Swordsman
Ifall du inte kan den, lär dig offsideregeln. Annars blir mycket som händer på planen helt obegripligt. Jag har faktiskt spelat i anfall en gång innan jag lärde mig offside regeln och det var inte roligt. De i mitt lag skrek hela tiden att jag var offside och jag bara Eh? Jag provade att springa lite hit och dit, men den där jävla offsidelinjen är för det första helt osynlig och för det andra rör den sig hela tiden. Mycket förvirrande.
Rymdhamster said:
Så vad är off side-regeln? Off side är ju ett uttryck man hört.
Max Raven said:
En regel som fotbollsdomare själva har skitsvårt att döma korrekt och är där för att offensiva lag inte ska ha det för lätt eller något sånt. Ursprungligen fick man bara passa bakåt (och var i offsideläge om man var framför den med bollen). Numera är det... krångligare.
Vimes said:
Att offside skulle vara svårt att döma håller jag inte med om. Det är extremt få felbedömningar på VM-nivå är min uppfattning. Till skillnad från mycket annat som händer på planen är det inte så mycket av en bedömningsfråga utan är tämligen binärt.

gizmo

temporary sunshine
Och så måste man såklart förstå att Manuel Neuer har alvisk blod i sig.

Iskaral

Swordsman
Du kan bli offside på motståndarens planhalva. Det händer alltså det anfallande laget. Offsidelinjen går jäms med den längs bak stående försvararen (gäller inte målvakten) Om en anfallare slår bollen förbi försvararna/offsidelinjen och någon medspelare i passningsögonblicket står på andra sidan försvararna/offsidelinjen blåser domaren av för offside och det blir frispark för det försvarande laget. Man kan alltså inte ha en måltjuv som står i motståndarens målområde hela tiden och väntar på en passning. Istället ser anfallarna till att hålla sig jäms med försvararna beredda att rusa framåt när någon slår fram bollen. Det blir till ett spel i spelet mellan anfallare och försvarare. En samspelt backlinje kan till exempel springa fram i rätt ögonblick och ställa en anfallare offside.
Ingen bra förklaring kanske. Offside är svårt.
Übereil said:
I teorin är det en enkel regel - man får inte passa till en spelare som har färre än två motståndare nedanför sig när passen slås. Eftersom målvakten räknas så är det i nästan alla fall den försvarare som är närmast mål som är den man måste vara ovanför eller jämsides med när passen slår. Problemet är att omständigheterna komplicerar det hela...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tror jag i alla fall fattar tanken bakom off side, även om det verkligen känns som att det kan blir rörigt.
God45 said:
Det ÄR super rörigt och saktar ner spelet något enormt. Jag fattar inte varför de behåller regeln.
Vimes said:
Spelet skulle gå sönder utan någon form av offsideregel. Sedan kan man förstås diskutera hur den ska utformas.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Så.... Neuer HAR alvblod i sig. Messi hade inte en toppenmatch, eller så är han sjukt överreklamerad. Schweinsteiger fick massor av stryk. Stämpling är tydligen okej så länge man kommer bakifrån. Tysklands tränare är hälsosamt avvaktande i sina glädjeyttringar. Fotboll var betydligt uthärdligare när man tittatade på den med vettiga människor istället för en bunt högljuda idioter som skriker hejaramsor. Det var tur att folk förklarade offsideregeln för mig. Schweinsteiger fick verkligen mycket stryk. Jag behövde inte ha snacks med mig. Tyskar betalar alltid sina skulder. Om Starks anfaller en av dina borgar bör man ta det på allvar och försvara sig med allt.man har. Det är rätt skönt att VM är över.
Ymir said:
En i Argentinas lag har Ringversen på quenya tatuerad på armen... på tal om alver, då.
Rymdhamster said: