Nekromanti Vad behöver man till Warhammer Fantasy?

Möller

Hubert Hortlax
I den lokala spelföreningen har det uttryckts intresse, bland annat av mig själv, för att införskaffa Warhammer Fantasy Role Play 3e.

Det är dock lättare sagt än gjort, spelets produkter är en djungel.

Jag har listat ut att det finns två »produktlinjer« med samma innehåll. Dels har vi Core Set, som innehåller allt man behöver (väl?).

Eller så kan man köpa böckerna Game master's, Player's, och The Creature Guide. Dessa lär innehålla samma sak som Core Set, fast med något redigerat och med nya grejer (från andra produkter).

Till guiderna hör också tre vaults, med kort och pluppar. Dessa behöver man inte, men de är rätt schyssta att ha. Eller?

, vad ska en grupp på 4-5 personer bränna pengarna på för att komma igång?

hakanlo

Hero
Jag har Core Set, och de andra boxarna.

Men jag tror att just nu är det värt att rekommendera bokversionerna, av det skäl att de är lite reviderade (vilket behövdes), och att det i dem finns bra sammanställningar över alla kort. Det finns nämligen inte om man köper boxarna (men går säkert att hitta någonstans).

Vidare borde det vara en fördel att man kan spela utan kort, standups och pluppar om man vill då. Box-versionen gör ingen ansats till det. Om inte annat kan man spara lite på initialkostnaden. Jag gillar dock många av korten och standupsen som så. Men det blir en väldans massa prylar på bordet.

Jag tror, men kan inte säga med säkerhet, att man bör ha alla tre nämnda böcker för att spela. Annars tror jag det kan bli lite tunt. Jag har inte koll på exakt vad som ingår i vilken bok, men jag har fått intrycket av att de nämnda tre böckerna motsvarar innehållet i boxarna Core Set, Winds of Magic och Signs of Faith, samt möjligen också Game Masters Guide.

WHFRP är ett mycket snyggt spel, med genomgående bra regler. Samtidigt är det en smula för encounter-fixerat för min smak i det långa loppet.

Möller

Hubert Hortlax
Hakanlo said:
Om inte annat kan man spara lite på initialkostnaden.
Verkar som om de tre böckerna går loss på lite mer mer än Core Set, och då ingår alltså inte korten och plupparna i »valven«.

Hakanlo said:
Jag tror, men kan inte säga med säkerhet, att man bör ha alla tre nämnda böcker för att spela. Annars tror jag det kan bli lite tunt. Jag har inte koll på exakt vad som ingår i vilken bok, men jag har fått intrycket av att de nämnda tre böckerna motsvarar innehållet i boxarna Core Set, Winds of Magic och Signs of Faith, samt möjligen också Game Masters Guide.
En av de nämnda tre böckerna är Game Master's Guide, väl?

Game Master's guide innehåller, om jag förstått det rätt, reglerna från Winds of Magic och Signs of Faith men inte fluffet, vilket är hemskt tråkigt.

Det verkar som om den tillsammans med Player's Guide innehåller allt man behöver. The Creature Guide verkar inte strikt sett vara nödvändig, monster kan man få på annat håll (typ köpekampanjer) tror jag.

WHFRP använder ju specialtärningar. Man får 30 stycken i core set, men vad jag kan se inga i Player's Vault. Alltså måste man köpa till tärningar, närmare bestämt tre förpackningar för att få lika många som finns i Core Set. av vilka man får 30

Dethär blir bara mer förvirrande ju mer jag tittar på det...

Storuggla

Champion
Välkommen till en av de mer underliga produktlinjerna.
Jag köpte Core set när det kom ut. Det går att spela med det, så länge man inte är mer än fyra spelare. Ungefär. Extra tärningar skadar aldrig dock, men det finns en app för det åas.
Q: So, if I have a new group interested in playing WFRP, where do I start?
A: The Core Set is the ideal starting point for a new group and a superb value. The core set's component mix can easily support 4 people (1 GM and 3 players). Additional players can be added with additional copies of the "Player's Vault" if desired. Now with the release of the new Vault and Guide products, if a player wants additional rules sets on hand, you can pick up the "Player's Guide" without having to get another Core Set (an augment this with more sets of dice, if needed).
Böckerna som säljes löst är dock försedda med bättre exempel, bättre förklaringar och har all info som behövs i sig, vilket ju är kul att ha eftersom det är ett härke att hitta ett specifikt kort snabbt om man inte förberett det.
Jag skulle börja med Corelådan och se vad ni tyckte om det. Om ni inte gillar det så har ni iaf en låda, om ni tycke rom det kan ni köpa på er monster och mer tokens och referensböcker. Trubblet med Core Set är att det inte medföljer regler för hur magin korrumperar, för sjukdomar eller en liten men elak hund. De kommer först i andra lådor.

Storuggla, det är en öken där ute