Nightowl
Champion
Generellt, alltså? Inte speltekniskt - dungen är ändå till Mazes & Minotaurs, så därför postar jag inte till d20/D&D-forumet.
Jag klurar på en bra mall för att beskriva varje rum i en dunge. Jag minns sådana från old school-moduler till olika spel och har rotat bland dem, men har inga klara idéer. Old School-estetik är ett plus, samberättande är far out.
Några grejer som skulle kunna vara med:
1, Dimensioner. Fast det syns ju på kartan?
2, Första anblick. Vad man ser under den första sekunden man är inne i rummet. "Det sitter en orch och vaktar en paj"
3, Andra anblick. Vad man när man hunnit se sig om ett litet tag. "I hörnet av rummet finns smutsig disk i en balja, ett öppnat mjölpaket och en hög äppelskrutt."
4, Dolda ting. Grejer man kan märka om man letar, klarar diverse slag (i stort sett bara Perception i just M&M, men i alla fall), kastar spells, etc. Eventuella fällor står med här (vad är det för vits med en fälla man ser på en gång?)
5, Innevånare. "Bestar" stod det i en gammal Drakar-modul. Ett bra ord? Innevånare låter som de sover där. Ska man ha statsen där eller på ett separat blad?
6, Förstärkning. Vilka innevånare som dyker upp om man börjar härja.
7, Belysningsnivå. Och varför. Är det bara jag som brukade släcka lyset i dungeons (infravision ftw!)
8, In- och utgångar. Spärrade eller låsta, hur väl dolda etc.
9, Chans till slumpmässigt möte. Är det oldschool så är det!
10, Värdesaker. Alltså inte sådant som är dolt eller innevånarna har i fickorna, men det hela är i ett ockuperat tempel och på ett ställe finns det världens draperi; det är säkert värt många talenter, men det är ju inget som är gömt i en kista förstås.
11, Andra detaljer. Ja, man måste väl ha en post för "övrigt"?
Nå?
Erik
Jag klurar på en bra mall för att beskriva varje rum i en dunge. Jag minns sådana från old school-moduler till olika spel och har rotat bland dem, men har inga klara idéer. Old School-estetik är ett plus, samberättande är far out.
Några grejer som skulle kunna vara med:
1, Dimensioner. Fast det syns ju på kartan?
2, Första anblick. Vad man ser under den första sekunden man är inne i rummet. "Det sitter en orch och vaktar en paj"
3, Andra anblick. Vad man när man hunnit se sig om ett litet tag. "I hörnet av rummet finns smutsig disk i en balja, ett öppnat mjölpaket och en hög äppelskrutt."
4, Dolda ting. Grejer man kan märka om man letar, klarar diverse slag (i stort sett bara Perception i just M&M, men i alla fall), kastar spells, etc. Eventuella fällor står med här (vad är det för vits med en fälla man ser på en gång?)
5, Innevånare. "Bestar" stod det i en gammal Drakar-modul. Ett bra ord? Innevånare låter som de sover där. Ska man ha statsen där eller på ett separat blad?
6, Förstärkning. Vilka innevånare som dyker upp om man börjar härja.
7, Belysningsnivå. Och varför. Är det bara jag som brukade släcka lyset i dungeons (infravision ftw!)
8, In- och utgångar. Spärrade eller låsta, hur väl dolda etc.
9, Chans till slumpmässigt möte. Är det oldschool så är det!
10, Värdesaker. Alltså inte sådant som är dolt eller innevånarna har i fickorna, men det hela är i ett ockuperat tempel och på ett ställe finns det världens draperi; det är säkert värt många talenter, men det är ju inget som är gömt i en kista förstås.
11, Andra detaljer. Ja, man måste väl ha en post för "övrigt"?
Nå?
Erik