Jag har under flera år funderat på att bygga något 2001 / Möte med Rama / Eon (av Greg Bear)-liknande i rollspelväg. Jag gör ju numera inte så stor skillnad mellan "kampanj" och "rollspel" eftersom jag sällan spelar mer än en kampanj per rollspel ändå, så utan att fundera så mycket på om jag ska skriva en kampanj eller ett rollspel har jag börjat fundera på vad man egentligen behöver från ett regelsystem för den sortens spel.
Jag tänker mig såklart något traddigt, inget spelarmedskapande eller narrativt fokus eller så, utan traditionellt problemlösningsfokus. Kanske inte så mycket strid.
Min tanke är att det egentligen inte spelar så stor roll vilket regelsystem som används kring bordet, så länge det känns förhållandevis jordnära och oheroiskt. Rollpersonerna behöver kunna vara kompetenta inom sina områden utan att vara superhjältar. Spontant tänker jag att något i stil med Gumshoe eller Krank skulle passa bäst, men att jag egentligen lika gärna skulle kunna använda ett tweakat BRP eller d6 till exempel.
Däremot tänker jag som vanligt att det behövs bra och solida strukturer och tips för SL att gestalta saker som tyngdlöshet och majestätiska vyer. Och om man inte ska detaljera varje specifik del av varje specifika scen i kampanjen behövs tips och tekniker för att skapa "rätt" sorts problem och motstånd, kanske.
Vad tror ni?
Jag tänker mig såklart något traddigt, inget spelarmedskapande eller narrativt fokus eller så, utan traditionellt problemlösningsfokus. Kanske inte så mycket strid.
Min tanke är att det egentligen inte spelar så stor roll vilket regelsystem som används kring bordet, så länge det känns förhållandevis jordnära och oheroiskt. Rollpersonerna behöver kunna vara kompetenta inom sina områden utan att vara superhjältar. Spontant tänker jag att något i stil med Gumshoe eller Krank skulle passa bäst, men att jag egentligen lika gärna skulle kunna använda ett tweakat BRP eller d6 till exempel.
Däremot tänker jag som vanligt att det behövs bra och solida strukturer och tips för SL att gestalta saker som tyngdlöshet och majestätiska vyer. Och om man inte ska detaljera varje specifik del av varje specifika scen i kampanjen behövs tips och tekniker för att skapa "rätt" sorts problem och motstånd, kanske.
Vad tror ni?