Nekromanti Vad behövs i en oWoD Vampire/Werewolf stad?

Bassejr

Hero
Bara för att jag är på oWoDfrenzy just nu.
Vad behövs i en stad i oWoD settingen, som har inflytande av både Vampyrer och Varulvar? Vampyrerna har, självklart fäste i innerstaden, och varulvarna har en Caern i skogen precis söder om staden. Varulvarna har inflytande i ett mindre ägenhetsområde i söderstan, för att husa Kinfolk och bofasta varuvar, och vampyrerna har ett flertal fästen. Camarillan styr och ställer i staden, men för att undvika väpnad konflikt har de en allians, eller kanske snarare en överenskommelse med anarkerna i staden, som tillåts ha en egen Baron, jämte Camarillans prins, och de två ytterst pragmatiska ledarna har för vana att resonera med varandra för att nå största möjliga trygghet för vampyrerna, snarare än att kriga om ideologier, vilket många av deras underhuggare skulle föredra.

Så, för varulvarna, Anarkerna, och Camarillan, vilka viktiga personer behövs? Vilka fästen bör varje faktion ha och hålla fast vid, och vilka NPC's är det viktigt att jag skriver?

Ymir

Liten kantbaron
Om staden är i gamla världen behöver den givetvis en sovande Setitmetuselah i en obscent djup katakomb som är fokalpunkten för en bisarr blodskult... :gremsmirk:

Men allvarligt, jag tycker det är väldigt avhängigt -var- din stad är, vampyrerna och varulvarna existerar inte i ett vakuum, de är rotade i kulturen.

cogitare

Swashbuckler
Ymir said:
Men allvarligt, jag tycker det är väldigt avhängigt -var- din stad är, vampyrerna och varulvarna existerar inte i ett vakuum, de är rotade i kulturen.
This!

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Du behöver en sheriff från Camarillan som är kapabel att fucka upp varulvar. Han behöver inte vara kapabel att göra det helt själv men han och en liten grupp medhjälpare bör vara kapabla att göra det.

En Anark diplomat som får dem att värka tryggare att alliera sig med och starkare än de egentligen är.

De behöver en väldigt diplomatisk ledare för varulvarana.

Sedan behöver du ett par rötägg i varje faktion som vill sabba allt för alla andra :gremlaugh:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Nu vet jag inte om jag kanske hamnar på en för "allmän" nivå, men det är nog för att jag svarare mer utifrån intuition än erfarenhet. Jag har aldrig spellett Vampire eller WoD ordentligt (bara ett spelmöte), och när jag spelade var vi mest neonates som inte hade så mycket med de riktigt stora politiska spelen att göra.

Det uppenbara är väl egentligen att utgå från de hierarkier som finns / ska finnas. För Camarillan snackar vi ju prins, sheriff, såna grejer. Formella positioner. Addera några informella makthavare.

Viktigast tycker jag är att ha relationer som griper tag i varandra och att låta personerna ha en historia. Folk som vill bli kalif istället för kalifen är ju alltid bra, liksom folk som inte vill att de ska bli kalifen, och folk som gjort misslyckade försök att bli kalif, folk som manipulerar kalifen i hemlighet, folk som långsamt förgiftar de som manipulerar kalifen...

Ersätt kalif med varje offentlig och ickeoffentlig maktposition. Gör samma sak en nivå ned; dela in staden i mindre områden, nån chefar för varje område. Låt dem ha en egen liten maktlekstuga med egna hinkar och spadar. Upprepa kalifatet.

Med varulvar och annat bös i staden finns ju ytterligare möjligheter till det här. Någon är varulvs-kalif, andra vill bli varulvs-kalifer istället för varulvs-kalifen, och så vidare.

Lådor med streck är mitt tips. Och sedan, utifrån strecken och lådorna funderar man ut intressanta personer som passar med det man vet utifrån relationerna.

Så tänker jag. Men jag har inte fälttestet det.

Bassejr

Hero
Staden är, för de som är intresserade, Eskilstuna, söder om västerås. Camarillan äger i princip hela centrum, och området Brottsta i väster, anarkerna håller till i fröslunda i söder, och varulvarna har sin Caern i Vilstaskogen precis utanför stadens sydöstra del, och sina Kinfolk i det som kallas "Söder", vilket i princip är alla de närmaste bostadsområdena från vilstaskogen.

I övriga platser i stan, industrierna i norr, och de miljonprogramsområden som ligger i stadens utkanter,håller Pentex i olika diaboliska företag och auktioner, och Sabbaten har försökt genomföra sina planer att störta camarillan genom att skicka diverse skyffelskallar till pubbarna och krogarna i centrum. Den lilla gata med totalt närmare sex mindre krogar på raken, är mötesplats för alla faktioner, även om de inte är samtalsvilliga, så inser anarkerna som driver ett par av klubbarna, att det inte är värt att ge sig på de Black Fury's och Glass Walkers som för sina Kinfolk i pubbarna, och det kan tänkas, även om det hänt i yttersta hemlighet, att en och annan Nosse tagit kontakt med vat för Ratfolk och Bone Gnawers som ibland syns till i parkerna om nätterna.

Mukwa

Swashbuckler
Ju fler grupperingar, desto rörigare och desto större konflikter. Det viktigaste i sådana här kampanjer är att rollpersonerna har där att göra. Med mitt spelsätt etableras rollpersonerna som insyltade på en gång i sådana här kampanjer. En rollperson kanske är sheriffen, den andra är prinsen (kalifen och kalifatet är ord jag ska börja använda! Tack för det krank!) osv. Rollpersonerna blir direkt huvudroller i plotten. Men vill du inte lira som jag gör så måste du tänka mycket på vilken roll rollpersonerna har i konflikten, hur kommer de i kontakt med din fisktank, och hur aktiverar du rollpersonerna. Krank och andra vana fisktanksbyggare är kungligt bra på den biten och det finns tonvis med stuff i gamla trådar du kan använda dig av.

Mukwa

Swashbuckler
Och jag skulle inte skapa mer än jag behöver för kampanjen. Det är bara onödigt arbete. Behövs något för improvisationen så fixar jag det on the go.