Grundböcker behövs, resten är bra-att-ha. Grundboken kan du inte spela utan. Just den där specialboken som handlar om just det där landet behöver du bara om du ska spela där.
Jag tror också på det här, i kombination med upplevt värde för pengarna. Man får ofta ganska mycket mer matnyttigt både materialmässigt, speltidsmässigt men även produktionsvärdesmässigt av grundboxen/regelboken än av modulerna.
När jag köpte på mig Merp äventyren / modulerna i England runt 1990 så kostade de ca 15% respektive 20% procent av vad Sagan om ringen boxen kostade i Sverige. Då kunde man köpa flera stycken utan problem och man kunde chansa även på de som inte såg så kul ut. För bara 30 spänn kunde man få runt 3-10 spelkvällar äventyr och för bara en 10:- till en väl researchad bakgrundsmodul.
Som jämförelse kostar Ruins of the lost realm hela 75% av grundreglerna för The One Ring, och även om den säkert ger mer speltimmar och snyggare illustrationer än en MERP-modul så är det inte säkert att man kan eller vill lägga så mycket pengar på ett bräde om man ändå bara kommer spela igenom det en gång. Särskilt om man inte vet på förhand om det är bra. Min ryggradskänsla är att man kanske hellre köper ett spel till.
//EvilSpook
Tillägg: På den tiden var bokskatten hög i Sverige och låg i Storbritannien. En modul för 40:- i England kostade ca 75:- på tradition medan den svenska översättningen med box, två häften och sämre kartor gick på nästan 200:-.
Priserna speglade säkert på ett bra sätt tillverknings / importkostnaderna. Jag är ganska övertygad om att priser i relation till grundboxen är avgörande för försäljningen, utom för de 10% mest hängivna spelarna.
Det är lite som att köpa en bil för 150 000:- och spendera 850 000:- på extrautrustning.