Nekromanti Vad beskriver dig, religion eller geografi?

Spiral

Veteran
Jag tror jag läst en tråd om det här för länge sedan, men jag minns inte riktigt. Hur som helst undrar jag vad ni andra tycker om den här saken. När två personer i mundana möts, och det handlar om att ta reda på vad det är för sorts person, är det viktigare var personen kommer ifrån eller vad den tror på? Vad är det man först vill veta om en främling i mundana? Jag förstår ju att det är väldigt varierande beroende på var man befinner sig i världen och så, men är det möjligt att göra en gissning rent allmänt? Hur ser det ut i era olika mundanor? Berätta gärna varför ni tror att det är som det är också.

Gemstone

Swordsman
Spiral said:
Jag tror jag läst en tråd om det här för länge sedan, men jag minns inte riktigt. Hur som helst undrar jag vad ni andra tycker om den här saken. När två personer i mundana möts, och det handlar om att ta reda på vad det är för sorts person, är det viktigare var personen kommer ifrån eller vad den tror på? Vad är det man först vill veta om en främling i mundana? Jag förstår ju att det är väldigt varierande beroende på var man befinner sig i världen och så, men är det möjligt att göra en gissning rent allmänt? Hur ser det ut i era olika mundanor? Berätta gärna varför ni tror att det är som det är också.
Lite som i vår värld så kommer det första intryck man får vara klädsel och utseende. En person med mörk hy och främmande kläder kommer antas vara ifrån västlandet och därför kommer t.ex. religion bli en viktig faktor (iallafall om man inte delar struntar i religion) och sen därefter ifrån vilket specifikt land man kommer ifrån. Det trissta blir här att eftersom Mundana är ett sådant enormt lapptäcke av stater och styrelsesätt så blir en utlänning automatiskt mer främmande än vad det blev i Europa.

Men likväl, jag tror religion skulle vara viktigt, men först och främst utseende (så som kläder och hudfärg)

quisling

Warrior
I Consaber, där vi spelar, skulle jag hävda att följande mall är en rimlig utgångspunkt.

Kön är det första en sabrier tänker på. Det styr så mycket av det sabriska livet och förväntningarna de har.

Om inte personen man möter är dvärg, främmande alv (läs: Leram, Thism) eller tirak. Då tar ras över rollen som första kategori(jag undantar inte pyar eftersom de är så vanliga och fullständigt assimilerade).

Därefter kommer troligen socialt stånd, vilket ganska tydligt markeras i klädsel och utseende i Consaber. Beteende och umgängesetikett styrs mycket starkt av detta i ett ståndssamhälle av feodal typ.

Om inte personen uppenbarligen är icke-sabrier eller Tokon i klanklädsel, då tar nationell bakgrund över som kategori.

Efter socialt stånd kommer sannolikt just geografisk bakgrund, där är vissa klädessedvanor men framför allt dialekt avgörande (nord- och sydsabrier talar annorlunda, man kan sannolikt dra minst två gränser: Norra UB, Calniabukten respektive ön D är nog olika dialektområden). Här kan även icke-uppenbara utlänningar avslöjas, om de t.ex. talar med en fallisk brytning kan man tänka sig att inställningen förändras hos många.

Religion skulle jag anta är något som tillskrivs en person i mötet utifrån ovanstående kategorier. Adeln antas vara Daakkyrklig, likaså prästerna, borgarna och de flesta sabrier utom Tokkon. Utlänningar antas vara hedningar, liksom dvärgar och främmande alver. Antagandena blir möjligen något mindre säkra gällande bondebefolkningen (som kan vara allmänt vidskeplig/hålla fast vid rester av den gamla tron vid sidan av Daaktron) och Tiraker (som är mest utmärks av ras och sitt vanligen låga sociala stånd - egendomslös).

Värt att nämnas kan också vara yrke, som ofta markeras tydligt i utseende/lukt/tal; det kan i kombination med övriga kategorier sägas komplettera allt man behöver för att göra sig en förutfattad mening om någon.

Regmolar

Swashbuckler
Utlänningar antas vara hedningar, liksom dvärgar och främmande alver.
Nja, Colonan, Pereine och Jargien domineras ju också av Daaktron, och åtminstone de två första har nog ganska omfattande kontakt med Consaber... resten är snarare otrogna än hedningar :gremwink:

(hedningar känner inte till "den sanna religionen", otrogna känner till den men följer den inte)

Sedan kommer väl cirefalier och thalasker dömas för både religion och nationalitet samtidigt - alla cirefalier är ju Cirzatrogna och alla thalasker ateister (i princip), och sabrier i gemen har nog svårt att skilja de två företeelserna åt i de här fallen efter århundraden av rivalitet/krig.

Annars var det en bra guide, om än lite komplicerad med alla sidostegen.

...

I vår världs Europa var folk främst skåningar, sörmlänningar, dalmasar och andra nationella motsvarigheter: man bodde och levde i en byggd, hade traditioner och dialekt därifrån och bekände sig i bästa fall i tredje hand till någon slags överordnad statsmakt (den lokala adelsmannen kom först).

Fast då var som sagt alla kristna européer, så det är inte lika lätt att applicera på Mundana, där i princip varje land är en egen kultursfär.

Jag skulle dock säga region först, ifall personen inte är en uppenbar utlänning, och därefter land; utifrån landet drar man slutsatser om religionen, och frågor om man känner sig osäker eller misstänker att personen har "fel" religion ("så, du ä allså än såndäringa samårier, du?")

Se för övrigt Quisling för övriga saker att ta hänsyn till; vilket folkslag man tillhör påverkar ju en hel del, eftersom det är tämligen uppenbart i de flesta fallen.