Nekromanti Vad betalar du din illustratör?

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
En lite allmän fråga till rollspelsmakare i allmänhet (och få se nu hur många gånger jag kan säga "allmänt" i en mening), som jag har grunnat på ett tag nu, och eftersom ett gäng trevliga rollspelsmakare ändå hänger på rollspel.nu verkar det här som rätt plats att fråga.

Vad tycker du, som rollspelsmakare, är rimligt att betala en illustratör för att bidra till ditt rollspel, gärna ur de följande perspektiven:

A. Utifrån din nuvarande ekonomiska situation
och
B. Ponera att du har ett bra jobb och tjänar nog med pengar för att betala vad de egentligen är värda.

Givetvis beror det på illustrationen, men olika rollspel kräver olika bilder, så specificera gärna själv.

Also, om du är Krille eller Arfert (eller någon annan nisse) och ritar dina egna bilder, berätta gärna hur många självdunkar på ryggen du ger dig själv efter varje lyckad illustration :gremwink:

Arfert

Facit
Det händer faktiskt att jag köper in bilder (om jag vill ha en bild från nån som jag tycker gör ett bättre jobb än jag själv).. det mesta jag betalat är femtusen, typ...

Normalt sätt betalar man antingen ett timpris, eller ett pris baserat på spridningen... alltså hög upplaga, bra betalt...

Dimfrost

Special Circumstances
ignatius_reilly fick ett exemplar av Terone för sina 10-15 bilder. Det är inte bra betalt alls. :gremsmile:

I dagsläget skulle jag inte kunna betala mer än 100-200 kr per bild, och det är om jag verkligen skulle behöva dem. Luluspel säljer inte i sådana upplagor att man kan lägga ut flera tusen på bilder och räkna med att få tillbaka dem.

Om jag hade haft ett bra jobb hade jag väl kunnat lägga ut vad som krävdes. Det skulle bero helt på projekt också.

Inga bra svar, alltså, men det beror ju helt på tecknare, behov och budget.

/Dimfrost

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Timpris ja... Det är lite svårt med oberäkneliga konstnärer däremot. Tack för svar, men du berättade inte hur många ryggdunk du ger dig själv:p

... okej, förlåt, jag kunde inte låta bli.

Men jo, de olika sätten att bestämma betalning är jag bekant med. Bara det att det känns som om folk är villiga att betala så olika - jämför fem kr i timmen och femtio kr i timmen.

Krille

Super Moderator
Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket som är praxis i illustrationssammanhang.

Jag brukar spela med öppna kort: om jag inte kommer få in några pengar från produkten som jag vill ha illustrationer till (exempelvis för att jag planerar att släppa den gratis som PDF) så tänker jag inte betala några pengar för illustratörerna heller. Då är det helt och hållet ett "labour of love" från min sida, och jag kan inte betala mer än kärlek heller.

Är det däremot en produkt som jag ska ta pengar för så ska illustratören ha in beskärda del. Hur stor den beskärda delen är beror förstås på omfattningen.

Sen är det lite hårigt att säga, liksom: jag har ett bra jobb, men jag skulle fortfarande inte ha råd att betala för vad de egentligen är värda. En svartvit kvartssida för 200 bananer - vilket är ett lågt pris - per uppslag i en typisk 200-sidig regelbok är trots allt 20 papp, vilket är i storleksordningen för trycket. Och med tanke på att jag knappt har råd med den biten så är det svårt att betala för illustratörer.

Det är i slutändan orsaken till att jag tecknar själv.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
"Hellre häftigt betalt än bra betalt"?

Bra svar, faktiskt, Dimfrost. Det säger mig ju att jag inte är helt ute och cyklar ang. mina antaganden om "vad som spelar in", so to speak.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Hårigt, onekligen, och ett rätt bra exempel på när det är bra att kunna rita själv, eller bra att skriva extremt små rollspel...

Tack.

(PS. Hade du -inte- börjat rita själv hade inte jag ens ställt de här frågorna idag:p Anledingen till att jag ens började fundera på att vilja rita till rollspel "någon dag i framtiden" var Västmark 2.14 när jag gick i sjätte klass)

Arfert

Facit
det är som Krille skrev ovan.. är det en gratisgrej eller ett jobb som inte kommer generera vinst får folk lika mycket betalt som jag själv... dvs äran. För mer kommersiella produkter får man ju göra en budget... vad man vill satsa.

Troberg

Sinister eater
Eftersom det är gratisspel så är det enda som kommer på fråga som ersättning ett omnämnande som illustratör (vilket jag anser som en självklarhet). Det är svårt att driva hobbyprojekt om man måste anlita folk som driver det på en yrkesmässig basis. Bättre då att se det som en gemensam jam-session som gynnar bådas goda rykte och som var kul att genomföra.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
För mig och Bortom kan det sägas rent generellt så här:

För tryckta saker (vilket först blivit aktuellt nyligen) kan jag betala från 30 kronor per illustration upp till 150 kr (men då ska kvalitén vara så övergrym att det knappt är sant - värt att säga att jag inte lagt ut så mycket på någon bild dock. Tror jag.).

För nätmoduler betalar jag inte helst några pengar alls för, utan som Krille är det snarare omnämnandet som det gäller.

Omslag däremot betalar jag lite mer för, men där har jag högre krav också.

På längre sikt kan jag tänka mig betala ut en mindre bonus till personer som illustrerat mycket och visat sig pålitliga också, för jag tycker sådant ska premieras. Hade jag mer och massa pengar så skulle jag definitivt lägga ut mer pengar, men nu använder jag de tillgångar jag har.

Edit: La till ett knappt.

kängtrollson

Veteran
Hos Mindless gaming betalar vi normalt
väldigt lite. Normalt sett så betalar vi runt 2000 för runt 30 svartvita bilder och dessa skall vara klara inom två till tre månader.
För gratismoduler får man inte betalt. För en omslagsbild i färg, kan vi dock betala några tusen.
Givetvis vill man betala folk ordentlig lön, men med en marknad som ser ut som den gör är det svårt att få det att gå ihop.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Jo, en av dina illustratörer går i samma skolklass som mig, och hon har sagt ungefär samma sak :gremsmile: Tror till och med hon gjorde omslaget till mit favoritscenario till In the Dark (förutom LoL då, som fortfarande har världens bästa förkortning): Curiosity Killed the Cat. Det var mighty fun att titta över axeln på henne när hon ritade, blev mighty snyggt.

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Klart det är, marknaden ser ju inte riktigt ut som man vill att den ska göra.

2000/30 = 70 spänn per bild ungefär, och det låter ju rätt normalt ändå om man tittar på övriga svar i tråden, så "lite" är väl relativt...

Dimfrost

Special Circumstances
Visst är "lite" relativt. Likväl tycker jag allt under 200 kr per bild måste sägas vara lite, oavsett hur många som ger mindre. Det är helt enkelt väldigt lite jämfört med vad man kan köpa för pengarna eller liknande. Jag säger inte att jag skulle ge mer, eller ens så mycket (om jag inte skulle få Mignola eller Moebius eller Quitely, typ :gremgrin:), men lite är det.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Visst är "lite" relativt. Likväl tycker jag allt under 200 kr per bild måste sägas vara lite, oavsett hur många som ger mindre.
Tja, det är inte direkt som om en rollspelsillustratör kan räkna med "konsulttaxa", dvs 900-1400 kr/h (beroende på jobb och person)...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jo, jag vet - och tackar för tipset för övrigt!

Roligt att du gillade omslaget till Curiosity Killed the Cat (eller Leka med elden som det nu heter). Jag är också rätt nöjd med hur det blev i slutänden - med ditt vakande öga över den och allt. :gremwink:

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Lite i timlön, kan jag gå med på, men lite är det också "man tager vad man... får" som gäller. Det är lite betalt för en konsult att få femtio kronor i timmen, men för en illustratör kan det vara rena drömlönen.

Det handlar helt enkelt om vilket jobb som är mest eftertraktat/högst skattat. "Konst är ju kultur, och det finns en allmän uppfattning om att kultur bör vara gratis" som min bildlärare sade: "Därför är jag svensklärare på fordons också."

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Re: Vad betalar du din illustratör? (OT)

Jag gillar det. När hon skissade upp det var jag skeptisk, eftersom jag tyckte att hon borde ha gjort det annorlunda, och jag var skeptisk fram tills hon började med färgläggningen. Då blev det helt plötsligt riktigt fetsnyggt O_O Återigen bevisade hon vem av oss två som är farfar :gremgrin:

Leka med elden? Okejdå:p Men i mitt hjärta kommer det alltid etc etc etc.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hrm... tänk Tid... alla illustratörer jobbar i olika takt och för min del skulle det vara sorgligt om en bild ,som det tagit mig tre timmar att göra, bara belönas med 70 riksdaler i lön.

Inte för att jag klagar om jag får in pengar från det enda jag i dagsläget kan prestera.

Så för min del om vi vänder på det:
- Att göra en bild kräver tid
- En bild kräver en viss mängd material
- Bakgrundsarbete (om vi nu försöker prestera en korrekt sabel i handen på X etc, vissa av oss måste titta på ett verkligt föremål (bild eller dylikt), andra klarar sig med huvudet (inte jag))

Det är grunden för att börja tänka betalningen kontra illustrationer. Sedan måste vi tänka:
- Påslag (om vi lever på saken så måste vi ta med skatt och annat bös)

Så den där teckningen som den glade amatören (ojo, det finns grymt mycket folk som är suveräna amatörer, inte tu tal om saken) slänger ihop och får ett par spänn för... skulle inte kosta samma sak hos det så kallade proffset. :gremfrown:

Så måste vi tänka; Vilket ni alla varit inne på
- Efterfrågan. (vem har råd att köpa? Vem vill ha det?)

I slutändan har vi då inte tagit betalt för vårt namn (jmfr mångmiljontavlor från X konstnär), utan bara "det viktigaste".

Vill vi ha med det i summan så kan jag garantera att ingen Glad Rollspelsmakare i Svea Rike ger dig betalt för det.

Så istället för att binda ris för vår och andras rygg:
- Illustratörer, amatörer och proffs, ta betalt för de jobb ni gör.

Ok, det behöver inte röra sig om många kronor, om det så är en femma per bild så får folk upp ögonen för att smakar det så kostar det.

Inte för att jag vill vara elak, men om vi inte tar betalt så kommer illustratörer vara en utdöende ras inom rollspelskretsar. Visst finns lyckliga undantag (Bergting mfl.) men dessa vänder sig till en bredare marknad än Svedala.

Ni som nu inlägger veto på mitt sätt att resonera.
Ok, oavsett vad ni för jobb, gör det jobbet gratis, så får ni se hur kul det är.
Ok, vi behöver illustration i rollspelssverige, Ok, det är bra PR att göra ett par sådana... men sen då? Hur givande är det? Ni har ju redan noterat att rollspel är en produkt som inte ger pengar. Hur blir det i slutänden, ett par slavande entusiaster (Krille, Arfert mfl). Heck vi är ju redan där. Få om ens någon konstruktör tjänar pengar på det.

Så gott folk - Sluta gnälla om priser för böckerna och betala vad de verkligen kostar. Någonstans bakom den däringa boken sitter en entusiast med glödande idéer som i de flesta fall gör allt för Skojs skull. Får inte han/hon in pengar för det hela så kan han/hon inte göra fler produkter och skaffa fler illustratörer som hoppar in med bilder...

Ok, ursäkta urspårningen. Jag är väl lite trött på resonemangen hela tiden. Det och att jag själv inte har jobb så jag kan köpa alla roliga rollspel som kommit på sistonde... ja, jag frilansar också med illustrationer...

Ja, jag har gjort illustrationer gratis. Den enda omgång med illustrationer som jag fått betalt för inom rollspel är den omgång jag gjorde till Västmark.
Och då är vi tillbaka till ruta Ett. Ju fler som köper spelet, desto mer PR kan jag få. Men det trycktes inte i en stor upplaga - därav inte så många som ser mitt jobb... tillbaka till ruta Ett, få möjligheter att folk ser vad jag gjort och eventuellt får idéen att anlita mig.

Så tillbaka till Huvudfrågan - Vad tar jag betalt för mina illustrationer?
Allt hänger på tiden jag lägger ner och Efterfrågan. Vid beställningen från Krille minns jag inte vad jag tog (var det 200/st ?) men i mellanåren här så har jag blivit betald allt från 150 - hör och häpna 250 för A5 tusch respektive blyerts. Färgbilder har jag inte lyckats sälja så många. Men återigen det hänger på vilken tid de tagit.
Datautskrifter i färg har jag tagit allt från 20 (A6) till 40 kronor för.
En målning (akryl) som jag inte kommer ihåg formatet sålde jag för 1200 spänn till min bror - en syskonförsäljning med nedsatt pris om man tänker på att jag arbetade med bilden in nästan två veckor.

Sedan noterar väl Arfert också att det hänger på upplagan som ska tryckas (hur kostnaden borde vara), orginal eller en datautskrift/fil?

Många saker att tänka på, men gör oss alla en tjänst, tänk igenom dem först innan du slänger iväg dina bilder till höger och vänster.

/Eva

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tecknarlöner (lite OT)

Jag försökte (bara på kul) att ta reda på vad en amerikansk serietecknare på ett större förlag egentligen tjänar. Enligt en person som låtsades vara insatt får en tecknare drygt 1000 kr per seriesida. Då ska man ha två saker i åtanke: 1) Detta är lönen för en genomsnittlig nybörjartecknare. Är du Bryan Hitch eller Jim Lee får du väldigt mycket mer. 2) Detta är lönen för blyertsteckningar. Sedan ska någon tuscha det (för en lite mindre summa per sida) och ytterligare någon ska färglägga det.

Det kan vara intressant som jämförelse. (Det kan dessutom vara helt fel, eftersom källan inte nödvändigtvis var pålitlig.)

/tobias