Vad blir BÄTTRE av att spela online?

Khan

Kondottiär
Efter årets karantän har det ju blivit en del spel via internet istället för i köttet. Det har gjort att jag experimenterat en del med Miro.com, med Discord och med Jitsi. Det har fått mig att fundera på vad som faktiskt kanske är bättre av att spela online än i verkligheten.

Det jag definitivt är säker på är att det är en fröjd att spela med Miro som antecknings- och relationskartestöd. Det är så otroligt mycket lättare att skriva snyggt och läsligt på en dator, och att kunna flytta runt element som man vill. Ofta gör folk en snabb bildgoogling och slänger in en SLP "som ser ut såhär" eller liknande, vilket är jättekul. Jag tror det kommer vara svårt att återgå till kollegieblock och suddigummin efter detta.

Vad tänker ni? Vad tycker ni är bättre av att spela online? Sånt som man kanske inte vill klara sig utan när man väl återgår till att spela på riktigt?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Det absolut bästa måste vara att det blir så otroligt mycket enklare att styra upp sessioner. Det är bara att sätta sig vid datorn ett par timmar i hemmets lugna vrå.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Att man kan spela med folk som bor i andra städer/länder är också ganska toppen.

Rangertheman

Myrmidon
Den förenklade logistiken är i mitt tycke en av de absolut största fördelarna. Ingen behöver sätta sig i bilen och köra en timme för att komma till spelpasset, det behöver inte organiseras lika mycket kring mat/fika, även om någon inte känner sig 100% kry kan man ofta spela ändå och det kan till och med bli spontanspel om det visar sig att alla har tid att logga på en stund någon kväll. Även korta spelpass känns värdefulla.

Håller med Rymdhamster att det är väldigt smidigt att onlineplattformen sköter mycket av beräkningarna. Köper man färdiga moduler i t.ex. FG finns all information tillgänglig bara en knapptryckning bort. Busenkelt för spelledare och spelare att kolla upp vad olika förmågor/färdigheter gör, dela med sig av beskrivningstexter, m.m. Handouts är också lätta att hantera. Vi har bara spelat D&D på FG men där sköter systemet all hantering kring att gå upp i nivå också, förutom alla andra beräkningar.